Test CrossFire vs SLI - GeForce GTX 700 vs Radeon HD 7000
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Technologia multi-GPU w wykonaniu AMD i NVIDIA
- 1 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 2 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 3 - Testy: Assassin's Creed III - Very High / AA / DirectX 11
- 4 - Testy: Battlefield 3 - Ultra / MSAA x4 / DirectX 11
- 5 - Testy: Crysis: Warhead - Enthusiast / AA x4 / DirectX 10
- 6 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 7 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 8 - Testy: Hitman: Absolution - High / MSAA x4 / FXAA / AF x8 / DirectX 11
- 9 - Testy: Metro 2033 - Very High / AAA / AF x16 / DirectX 11
- 10 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 11 - Testy: Stalker: Call of Pripyat - Very High / HBAO / MSAAx 4 / DirectX 11
- 12 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 13 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 14 - Testy: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Ultra / AA / DirectX 9
- 15 - Pobór mocy: spoczynek / obciążenie / OC
- 16 - Podsumowanie: wybrać NVIDIA SLI czy AMD CrossFire?
Osoby poszukujące bezkompromisowej wydajności w grach komputerowych, zapewne doskonale wiedzą o możliwości łączenia kilku układów graficznych, jednak tylko niewielki procent użytkowników decyduje się zbudować taką konfigurację. Naturalną barierą są oczywiście wysokie koszty, ponieważ same karty graficzne stanowią podwójny wydatek, a trzeba jeszcze posiadać odpowiednią płytę główną, niezły procesor i trochę mocniejszy zasilacz. Zatem lepiej inwestować w NVIDIA SLI, AMD CrossFire czy jedną, ale możliwie najmocniejszą kartę graficzną? Opinie odnośnie użyteczności multi-GPU są skrajnie podzielone, bowiem potencjalne zyski w wydajności często okazują się okupione poważnymi problemami, wynikającymi z niedoskonałości sterowników i oprogramowania. Zagorzałych entuzjastów oraz krytyków takiego rozwiązania nie brakuje, dlatego postanowiliśmy sprawdzić dzisiejszą kondycję NVIDIA SLI oraz AMD CrossFire - skalowanie, bezproblemowość i oczywiście opłacalność. Analizę przeprowadziliśmy na podstawie GeForce GTX 760, GTX 770, GTX 780 SLI oraz Radon HD 7970 GHz i HD 7950 Boost CrossFire, natomiast na dokładkę dorzuciliśmy testy z trzema topowymi kartami graficznymi.
Autor: Sebastian Oktaba
Popularyzację technologii pozwalającej na tworzenie konfiguracji multi-GPU w domowym zaciszu nie zawdzięczamy NVIDII, AMD czy Intelowi, tylko legendarnemu i nieodżałowanemu 3Dfx. W połowie lat dziewięćdziesiątych konkurencja została dosłownie zmieciona z powierzchni ziemi, liczyły się wyłącznie akceleratory z serii VooDoo, które długo nie miały sobie równych w przyspieszaniu grafiki trójwymiarowej (Glide rządził!). Pamiętam doskonale mojego pierwszego Heliosa 3D, potem Diamond Monster 3D II oraz VooDoo 3000 AGP - potem już żaden sprzęt komputerowy nie budził podobnych emocji. Chociaż historia amerykańskiego producenta kończy się niezbyt szczęśliwie, to poniekąd ukształtował branżę i pozostawił wiele bardzo ciekawych rozwiązań. Obecnie wszystkie znaki towarowe oraz technologie 3Dfx należą bodajże do NVIDII, która kupiła upadającą firmę zamiast wypłacać jej milionowe odszkodowania za naruszenie patentów m.in.: dlatego SLI (Scan Line Interleave) gości w kartach graficznych GeForce GTX. Osoby zainteresowane tym tematem odsyłam do obszernego artykułu - Historia 3Dfx VooDoo - Narodziny i upadek legendy (LINK). Kiedy NVIDIA kupowała 3Dfx zapewne już planowała wykorzystanie nowych rozwiązań, aczkolwiek zanim faktycznie to nastąpiło, upłynęło wiele wody w rzekach...
Pomijając autorskie wynalazki pokroju Gigabyte GV-3D1 (2x 6600 GT) czy Galaxy MasterPiece (2x 7900 GT), pierwszym podejściem firmy z Santa Clara do multi-GPU było GeForce 7900 GX2 napędzane duetem chipów G71 (marzec 2006 roku). W następnych latach doczekaliśmy się jeszcze GeForce 7950 GX2, GeForce 9800 GX2, GeForce GTX 295 (również w wersji na pojedynczym PCB), GeForce GTX 590 oraz najnowszego GeForce GTX 690. ATi swoją przygodę z dwurdzeniowymi kartami graficznymi rozpoczęło jednak znacznie wcześniej niż NVIDIA, bowiem już w 2000 roku można było kupić ATI Rage Maxx dysponujące dwoma układami Rage 128 Pro. Konstrukcja nie należała do szczególnie udanych, aczkolwiek firma nie straciła zapału do multi-GPU. Kolejne podejście nastąpiło jednak dopiero w kwietniu 2008 roku, kiedy pojawił się Radeon HD 3850 X2. Później poszło już z górki i regularnie debiutowały m.in.: Radeon HD 3870 X2, Radeon HD 4870 X2, Radeon HD 5970 i Radeon HD 6990. Ostatnim ogniwem tej drabiny jest testowany niedawno Radeon HD 7990. Współczesne podejście do multi-GPU nie odbiega specjalnie od koncepcji zapoczątkowanej blisko dwie dekady temu, co chyba dobrze świadczy o inżynierach 3Dfx.
Ceny kart graficznych
Dane z Cenowarka.pl na dzień 18.08.2013
Złotych (mniej = lepiej)
980/6008 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
925/5000 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
1046/7012 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
1050/6000 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
980/6008 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
925/5000 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
863/6008 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
830/5000 MHz, 4GB GDDR5 256-bit
1046/7012 MHz, 2GB GDDR5 256-bit
1050/6000 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
1000/6000 MHz, 6GB GDDR5 384-bit
915/6008 MHz, 4GB GDDR5 256-bit
836/6008 MHz, 6GB GDDR5 384-bit
1050/6000 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
863/6008 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
863/6008 MHz, 3GB GDDR5 384-bit
Spoglądając na powyższy wykres można dostać ataku apopleksji, zupełnie zresztą uzasadnionego, ponieważ ceny sensownych zestawów SLI/CrossFire nie schodzą poniżej 2000 PLN. Dlaczego nie wybrać dwóch GeForce GTX 650 Ti BOOST albo Radeon HD 7850? Kupowanie kart graficznych ze średniej półki, zwłaszcza w kwocie zbliżonej do high-endowych modeli, jest po prostu kompletnie pozbawione uzasadnienia. W obydwu przypadkach trzeba wydać niespełna 1200 PLN, co pozwoliłoby już wejść w posiadanie GeForce GTX 670 albo Radeona HD 7970. Jedna karta graficzna, nawet jeśli nie zapewni równie wysokich wyników, to zawsze pewniejsze rozwiązanie. Żadnych problemów ze skalowaniem, niższe temperatury w obudowie oraz łatwiejsza odsprzedaż w przyszłości. Jeżeli zamierzamy giercować w rozdzielczości wyższej niż 1920x1080 i/lub maksymalnych ustawieniach, to dopiero wtedy SLI/CrossFire zaczyna zyskiwać na atrakcyjności, ale wyłącznie w przypadku mocnych GPU. Modele posiadające 1GB GDDR5 są generalnie słabym pomysłem w SLI/CrossFire, ponieważ pamięć nie ulega zsumowaniu tzn.: każda z kart graficznych dysponuje osobnym budżetem na tekstury, czyli wciąż 1GB. Naszym zdaniem sensownym minimum jest GeForce GTX 760 albo Radeon HD 7950 Boost.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Technologia multi-GPU w wykonaniu AMD i NVIDIA
- 1 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 2 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 3 - Testy: Assassin's Creed III - Very High / AA / DirectX 11
- 4 - Testy: Battlefield 3 - Ultra / MSAA x4 / DirectX 11
- 5 - Testy: Crysis: Warhead - Enthusiast / AA x4 / DirectX 10
- 6 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 7 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 8 - Testy: Hitman: Absolution - High / MSAA x4 / FXAA / AF x8 / DirectX 11
- 9 - Testy: Metro 2033 - Very High / AAA / AF x16 / DirectX 11
- 10 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 11 - Testy: Stalker: Call of Pripyat - Very High / HBAO / MSAAx 4 / DirectX 11
- 12 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 13 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 14 - Testy: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Ultra / AA / DirectX 9
- 15 - Pobór mocy: spoczynek / obciążenie / OC
- 16 - Podsumowanie: wybrać NVIDIA SLI czy AMD CrossFire?