Forza Horizon 5 - zastosowanie techniki NVIDIA DLSS 3 może powodować znaczące problemy podczas rozgrywki
Gra Forza Horizon 5 otrzymała dwa dni temu wsparcie dla techniki NVIDIA DLSS 3. Jak w każdym tego typu przypadku, po jej włączeniu można liczyć na wyraźny wzrost wydajności. Niestety pojawiły się także doniesienia o problemach, które mogą wystąpić na niektórych urządzeniach. Choć z ostateczną oceną należy poczekać na opinie pochodzące także od innych użytkowników, to najwyraźniej nie wszystko poszło zgodnie z planem.
Zastosowanie techniki NVIDIA DLSS 3 w grze Forza Horizon 5 może powodować w niektórych przypadkach pogorszenie jakości obrazu i wyraźne przycięcia podczas rozgrywki.
Forza Horizon 5 od dziś ze wsparciem techniki NVIDIA DLSS 3. Pięć kolejnych tytułów otrzymało NVIDIA DLSS 2
Technika NVIDIA DLSS 3 w Forza Horizon 5 robi z grubsza to, co do niej należy, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Zrzuty ekranów udostępnione przez portal WCCFTech pokazują znaczący wzrost wydajności. Na komputerze wyposażonym w procesor Intel Core i7-12700KF i kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 4090, w maksymalnych ustawieniach graficznych z włączonym Ray Tracingiem, gra bez DLSS 3 osiągnęła średnią 128 klatek na sekundę. Po zastosowaniu Frame Generation, wartość ta wzrosła do 168 FPS-ów. Różnica jest zatem zauważalna. Odnotowano bowiem wynik lepszy o około 31%.
Test wydajności Forza Horizon 5 PC - Piękna grafika i niskie wymagania sprzętowe, czyli prawdziwy optymalizacyjny rodzynek
Problem leży jednak gdzie indziej. Wiele wskazuje na to, że implementacja jest nie do końca udana. Podczas rozgrywki można bowiem zauważyć wyraźne pogorszenie jakości wyświetlanego obrazu. Pojawiają się drobne artefakty i tak zwany ghosting. Największą bolączką jest jednak płynność rozgrywki. Choć liczba FPS-ów jest jak najbardziej zadowalająca, to na zaprezentowanym materiale wideo widać charakterystyczne przycięcia. Co więcej, są one dosyć nieregularne, więc bardzo przeszkadzają w grze. Drobne przycięcia występują także na filmiku promocyjnym DLSS 3, udostępnionym przez NVIDIĘ. Nie są one jednak aż tak dokuczliwe i nie ma pewności, czy nie powstały wyłącznie w wyniku procesu przechwytywania obrazu.
Jeden z twórców Forza Horizon założył nową firmę. Lighthouse Games ma zdefiniować na nowo rynek swoją grą AAA
Oczywiście przyczyny takiego działania gry Forza Horizon 5 nie są na razie znane. Można jedynie spekulować, czy problem leży po stronie gry, samej implementacji techniki, czy też aktualnej wersji sterowników. Zabrakło także porównania z włączoną synchronizacją pionową. Opcja ta bowiem czasami pomaga w sytuacji, kiedy występują przycięcia przy wysokiej liczbie FPS-ów. Nie ma też pewności, jak dużej grupy użytkowników powyższe kwestie dotyczą. Można mieć nadzieję, że problem zostanie z czasem rozwiązany. Frame Generation to bowiem wciąż stosunkowo nowa implementacja techniki NVIDIA DLSS.
Aktualizacja 31.03.2023: NVIDIA odniosła się do omawianych wyżej problemów. Okazuje się, że wina leży w tym przypadku po stronie błędnej implementacji funkcji MFAA w sterownikach amerykańskiej firmy. Po całkowitym deaktywowaniu opcji, płynność rozgrywki wraca do normy. Jeśli ktoś zatem doświadcza w Forza Horizon 5 podobnych problemów po włączeniu DLSS 3, powinien zmodyfikować odpowiednio ustawienia w "Panelu sterowania NVIDIA".
Powiązane publikacje

Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
123
La Quimera - gra otrzymała kiepskie pierwsze recenzje, po czym została wycofana na kilka godzin przed premierą
32
DOOM: The Dark Ages - oto Cosmic Realm. Prezentacja przeciwników i świata nawiązującego do twórczości H.P. Lovecrafta
5