AMD FidelityFX Super Resolution - poznaliśmy pierwsze szczegóły konkurencji dla NVIDIA DLSS. Premiera jeszcze w czerwcu
O technice rekonstrukcji obrazu AMD FidelityFX Super Resolution słyszeliśmy jeszcze w ubiegłym roku, kiedy producent po raz pierwszy zaprezentował karty graficzne Radeon RX 6800, RX 6800 XT oraz RX 6900 XT. W domyśle miało to być rozwiązanie będące konkurencją dla NVIDIA DLSS, które w ostatnich miesiącach coraz śmielej jest wykorzystywane w grach. O samej technice AMD FidelityFX Super Resolution nie wiedzieliśmy zbyt wiele ponad to, że w przeciwieństwie do DLSS nie będzie opierać się na wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji w celu upscalowania obrazu. Podczas konferencji firmy w ramach rozpoczynających się targów Computex, dr. Lisa Su ujawniła w końcu pierwsze konkrety dotyczące FSR. Debiut na komputerach planowany jest jeszcze na ten miesiąc.
Podczas konferencji w ramach targów Computex 2021, firma AMD podzieliła się pierwszymi konkretami dotyczącymi techniki FidelityFX Super Resolution, będąca rozwiązaniem konkurencyjnym dla NVIDIA DLSS. FSR zadebiutuje jeszcze w tym miesiącu, będąc dostępnym dla kart AMD oraz NVIDII.
AMD FidelityFX Super Resolution zadebiutuje na PC w 2021 roku. Znamy nowe szczegóły na temat odpowiednika NVIDIA DLSS
W trakcie konferencji AMD, potwierdzono w końcu termin premiery techniki FidelityFX Super Resolution. Dużej ilości szczegółów na temat jej działania oraz pierwszych gier powinniśmy spodziewać się od 22 czerwca. Jednocześnie AMD podkreśla, że obecnie 10 różnych studiów developerskich pracuje nad wdrożeniem FSR do nadchodzących gier oraz silników graficznych. W przeciwieństwie do NVIDIA DLSS, które wymaga rdzeni Tensor do działania, AMD FidelityFX Super Resolution opiera się na otwartych standardach i będzie obsługiwane na różnych kartach graficznych, niezależnie czy mowa o układach Radeon czy też GeForce. Spodziewamy się wsparcia również dla procesorów ze zintegrowanymi układami graficznymi Radeon (APU). Łącznie w momencie debiutu 22 czerwca, ponad 100 procesorów i kart graficznych będzie wspierać FSR. Na pewno możemy liczyć na wsparcie dla kart NVIDIA od rodziny Pascal oraz AMD z serii Polaris, Vega (także iGPU i NAVI (RDNA i RDNA 2 desktop/mobile).
Test kart graficznych AMD Radeon RX 6900 XT vs NVIDIA GeForce RTX 3090. Pojedynek krzemowych gigantów za grube pieniądze
Jeśli chodzi o działanie FidelityFX Super Resolution, to AMD oferuje 4 tryby działania: Ultra Quality (Ultra jakość), Quality (Jakość), Balanced (Zbalansowany) oraz Performance (Wydajność). Wygląda to zatem podobnie jak w DLSS 2.0/2.1, jednak zamiast trybu Ultra Performance (NVIDIA) otrzymujemy tryb najwyższej jakości. Nadal jednak nie wiemy jakie faktycznie będą różnice w obrazie, a statyczne slajdy z gry Godfall nie pokazują raczej zbyt wiele. Producent jednak deklaruje nawet 2-krotny wzrost wydajności w rozdzielczości 4K przy maksymalnych ustawieniach graficznych, jeśli wybierzemy profil Quality. Przykład wspomnianego Godfall pokazuje, że w trybie Performance możemy się spodziewać nawet 3-krotnie wyższej wydajności (49 FPS w natywnym 4K/Ultra/RT w porównaniu do 150 FPS z 4K FSR Performance/Ultra/RT). Na przykładzie tej samej gry, AMD pokazuje także wzrost wydajności na karcie NVIDIA GeForce GTX 1060. W rozdzielczości WQHD i najwyższych detalach graficznych, aktywacja FSR z profilem Quality umożliwia zwiększenie wydajności z 27 FPS do średnio 38 FPS. 22 czerwca poznamy natomiast więcej szczegółów o samym działaniu FSR, a także grach, które otrzymają wsparcie.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
181
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56