Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

NVIDIA Hopper - akcelerator graficzny GH100 będzie układem o rekordowej powierzchni. Nowe informacje o architekturze

Damian Marusiak | 29-01-2022 12:00 |

NVIDIA Hopper - akcelerator graficzny GH100 będzie układem o rekordowej powierzchni. Nowe informacje o architekturzeKilka tygodni temu NVIDIA poinformowała o konferencji prasowej w ramach wydarzenia Graphics Technology Conference (GTC 2022), która odbędzie się 21 marca i będzie prowadzona przez CEO firmy, Jensena Huanga. Spodziewamy się, że podczas spotkania nastąpi prezentacja nowej architektury dla rynku HPC oraz AI, zastępującą dotychczasową architekturę Ampere. Mowa o serii Hopper (o ile uda się rozstrzygnąć spór o znak towarowy, o którym Przemek pisał wczoraj). Spodziewamy się znacznego wzrostu wydajności, tym bardziej że dotychczasowa dokumentacja naukowa NVIDII potwierdziła plany na stworzenie różnych układów Hopper, o odmiennej budowie, które przystosowane byłyby do różnych typów obliczeń, wykorzystując w ten sposób maksymalne możliwości nowej architektury. W sieci pojawiły się tymczasem informacje o możliwym rozmiarze rdzenia GH100 - szykuje się rekordowy chip pod względem powierzchni.

Według nieoficjalnych informacji, rdzeń graficzny NVIDIA GH100 (architektura Hopper) będzie miał powierzchnię blisko 900 mm². Co ciekawe, pojawią się również doniesienia, że nadchodząca architektura będzie w dalszym ciągu korzystać z budowy monolitycznej.

NVIDIA Hopper - akcelerator graficzny GH100 będzie układem o rekordowej powierzchni. Nowe informacje o architekturze [1]

NVIDIA zaprasza na konferencję Graphics Technology Conference. Już wkrótce prezentacja architektury Hopper dla rynku HPC/AI

Kopite7kimi na swoim Twitterze opublikował informację na temat rozmiaru rdzenia graficznego NVIDIA GH100. Według niej, nadchodzący układ będzie charakteryzował się powierzchnią w okolicach 900 mm². Wprawdzie nieco wcześniej padła informacja o rozmiarze nieco mniejszym od 1000 mm², jednak w poprawionej deklaracji pojawiła się konkretna wzmianka o 900 mm². Bądź co bądź, byłby to największy układ graficzny, jaki dotychczas wyprodukowano. Robi to tym większe wrażenie, gdy zwrócimy uwagę że NVIDIA do produkcji swojego flagowego układu skorzysta z 5 nm litografii TSMC. Przy takim rozmiarze spodziewamy się znacznego wzrostu liczby tranzystorów (obecny akcelerator NVIDIA A100 posiada 54,2 mld tranzystorów przy 7 nm procesie TSMC). Jednocześnie pojawiła się informacja, jakoby architektura Hopper, wbrew wcześniejszym doniesieniom, wykorzystała jednak budowę monolityczną, a nie MCM. Jeśli i ta informacja się potwierdzi, to obecna generacja w dalszym ciągu pozostanie przy monolitach (konsumencka Ada Lovelace również nie skorzysta z budowy modułowej).

NVIDIA Hopper - akcelerator graficzny GH100 będzie układem o rekordowej powierzchni. Nowe informacje o architekturze [2]

NVIDIA Hopper GH100 - opracowanie naukowe firmy daje pierwszy wgląd w specyfikację akceleratora graficznego nowej generacji

W dalszym ciągu, asem w rękawie firmy w kontekście nowej architektury Hopper będzie skorzystanie z rozwiązania o nazwie COPA-GPU. Już wcześniej informowaliśmy o pomyśle NVIDII na wykorzystanie różnych akceleratorów, opartych na COPA-GPU (Composable On-package Architecture), gdzie różne układy miałyby inną budowę i charakterystykę, dzięki czemu można by je dostosować do różnych typów obliczeń np. ściśle pod segment HPC lub pod uczenie maszynowe (AI - Deep Learning). Według artykułu naukowego, układy przygotowane pod obliczenia AI oferowałyby np. znacznie więcej pamięci cache, dzięki dodatkowemu modułowi (modułom) umieszczonemu obok głównej matrycy rdzenia graficznego. Jeśli doniesienia się potwierdzą i Hopper w rzeczywistości pozostanie układem monolitycznym, nie powinno to wpłynąć na plany dotyczące przygotowania różnych matryc obliczeniowych, które będą wykorzystywane do oddzielnych typów zadań.

Źródło: Twitter @kopite7kimi, Twitter @Greymon55
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 42

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.