Narodziny firmy Dell: 35 lat temu Michael Dell założył swoją firmę
Z kapitałem początkowym wynoszącym 1000 dolarów (otrzymanym od rodziny) Michael Dell, mając zaledwie 19 lat porzuca szkołę i zakłada jedną z najważniejszych dziś korporacji w sektorze IT. Przychody Dell Technologies Inc. w zeszłym roku przekroczyły 78 miliardów dolarów. W krótkim podsumowaniu postaramy się prześledzić historię miniaturowego start-upu, który wyrósł na jedną z największych (pod względem przychodów i zatrudnienia) korporacji IT na świecie. Co przyczyniło się do sukcesu Della? Konkurencyjne ceny, umiejętne przekształcenia firmy, dostosowujące ją do zmieniających się warunków rynkowych i bogate portfolio produktów komputerowych.
Historia Della, w przeciwieństwie do wielu innych amerykańskich start-upów lat 80., nie zaczyna się w garażu, a w wynajętym mieszkaniu.
Budynek Dobie Center, w którym zaczęła się historia Della
Początki Dell Computer Corporation, datowane na 1.02.1984 roku to studenckie biuro, mieszczące się w pokoju 2713 w budynku Dobie Center, znajdującym się na terenie kampusu The University of Texas w Austin. Zanim Michael Dell utworzył nazwaną swoim nazwiskiem firmę, zarabiał m.in. na swoje hobby, zmywając naczynia w chińskiej restauracji, odłożone fundusze wydał na kolekcję znaczków pocztowych. Przełomowa dla kariery Michaela Della okazała się umiejętność wyboru danych, dzięki skutecznemu namawianiu klientów na prenumeratę Huston Post, Michael zarobił w jeden rok 18 000 USD. To wystarczyło na zakup pierwszego komputera Apple’a w 1980 roku i decyzję, która zaważyła na późniejszych losach całej firmy – Michael Dell postanowił produkować klony komputerów IBM PC. Najpierw budowane z części, dla studentów, później pod szyldem firmy PC’s Limited powstały pierwsze komputery nazwane Turbo PC, których obudowy do złudzenia przypominały produkty IBM-a.
PC's Limited Turbo PC - pierwszy komputer wyprodukowany przez Della
Komputery Turbo PC były wyposażone w procesory 8086/8 MHz, 640 KB RAM, 8 slotów ISA oraz stację dyskietek 5,25”. Za taką maszynę w 1985 roku trzeba było zapłacić Michaelowi Dellowi 795 dolarów, niemal dwukrotnie mniej od IBM-a w identycznej konfiguracji. Komputery Turbo PC były reklamowane w amerykańskiej prasie jako składane zgodnie z zapotrzebowaniem klientów, co w pierwszym roku działalności dało przychody na poziomie 75 milionów dolarów. W tym samym roku, Michael Dell wprowadza do oferty PC’s Limited pierwszego klona IBM PC AT – PC’s Limited AT z taktowanym zegarem 8 MHz Intelem 80286 za jedyne 1995 USD, czyli dwukrotnie niższą cenę od produktu IBM-a. W 1986 roku PC Magazine entuzjastycznie porównuje kolejny produkt PC’s Limited, AMD 80286 taktowanego zegarem 16 MHz (wycenionego na niemal 3000 USD) do komputerowego odpowiednika F-16. Ostatnią maszyną, sygnowaną logo PC’s Limited był kosztowny desktop 386 z 1 MB RAM na pokładzie, stacją dyskietek 5,25”, 1,2 MB i 40-megabajtowym dyskiem twardym, kosztujący w 1987 roku jedyne 4799 dolarów (nawet 2000 dolarów taniej od konkurencji). Duże zapotrzebowanie na produkty PC’s Limited spowodowało, że nabycie takiej maszyny nie było łatwe.
W 1988 roku Michael Dell zaprezentował pierwszą maszynę sygnowaną już własnym nazwiskiem, to Dell System 220 wyposażony w 20-megahercowy procesor 286. W tym samym roku kapitał firmy, dzięki pierwszej ofercie publicznej akcji wzrasta do 85 milionów dolarów. Po otwartym w 1986 roku oddziale w Wielkiej Brytanii, Dell Computer Corporation decyduje się na dalszą ekspansję, budując fabrykę w Irlandii. Warto również odnotować wejście Della na rynek mobilnych komputerów, które nastąpiło w 1990 roku, wraz z premierą Dell System 316LT, komputera wyposażonego w monochromatyczną matrycę, 16-megarercowy procesor 386, 1 MB RAM, dysk twardy 20 MB, stację dyskietek 3,5, oferowany za 3500 dolarów.
W tym samym roku następuje również premiera serwerowych maszyn 425TE i 433TE z procesorami 486 na pokładzie. Oferowane w cenach 9999 i 12 199 USD komputery, zamknięte w obudowach typu tower wyposażono w 11 zatok na napędy. Pomimo szalenie wysokich cen, Dell ponownie wywołał wojnę cenową – konkurencyjne, serwerowe rozwiązania z 486/33 MHz kosztowały nawet 30 000 USD. W 1992 roku Michael Dell trafia do rankingu 500 największych korporacji miesięcznika Fortune. Ma wtedy zaledwie 27 lat i jest najmłodszym CEO w zestawieniu. W 1993 roku Dell prezentuje światu biurowego desktopa, którego nazwa jest dobrze znana do dziś. To OptiPlex, który rozpoczynał swój żywot z 486 na pokładzie. W 1993 roku debiutuje jeszcze jedna dobrze rozpoznawalna marka Della – Dimension, którą później zastąpiły serie Inspiron i Studio.
W 1996 rok Dell wkracza uruchamiając swój serwis internetowy, który już po pierwszych sześciu miesiącach obecności w siec zaczyna generować przychody ze sprzedaży komputerów wynoszące milion dolarów dziennie. Rok później Dell wprowadza na rynek kolejną, dobrze rozpoznawalną dziś markę – to Precision, stacje robocze i notebooki, które miały za zadanie zapewnić swoim użytkownikom wysoką wydajność pracy. W 1997 roku Dell może już pochwalić się 10 milionami sprzedanych komputerów PC.
Koniec lat 90. to osiągnięcie przez Della szczytu rankingu sprzedaży PC w US oraz pierwszych miejsc w światowych rankingach sprzedawców stacji roboczych i komputerów biznesowych. W 2000 roku dzienna sprzedaż komputerów Della za pośrednictwem serwisu Dell.com przynosi już 40 milionów dolarów. Rok później Dell jest notowany w rankingach na pierwszym miejscu pod względem sprzedaży PC na świecie. Biorąc pod uwagę datę uruchomienia firmy i czas który upłyną od momentu poskładania pierwszego klona PC przez twórcę firmy: zaledwie 16 zajęło Michaelowi Dellowi osiągnięcie jednego z największych sukcesów na polu IT. Na tym etapie rozpoczyna się ekspansja firmy na niezbadane do tej pory rynki: powstają pierwsze switche PowerConnect, Dell rozpoczyna również współpracę z EMC.
Rok 2002 to debiut PowerEdge 1655MC, serwerów kasetowych stanowiących do dziś jeden z filarów rozwoju dalszego rozwoju Della. Za to na rynek konsumenckim Dell wprowadza zupełnie nowy produkt: 1300MP, pierwszy projektor z logo Dell. W 2003 roku portfolio produktów Della rozrasta się o drukarki, rok później firma zmienia kierownictwo, Michael Dell rezygnuje z funkcji CEO na rzecz Kevina Rollinsa. Zmiana ta ma jednak tymczasowy charakter, w 2007 roku twórca firmy ponownie staje się jej dyrektorem, na życzenie zarządu. Warto odnotować jedno wydarzenie, za czasów rządów Kevina Rollinsa: w 2005 roku Dell przejmuje Alienware, producenta gamingowych laptopów.
W 2006 roku amerykańska firma zapowiada uruchomienie swojej drugiej fabryki w Europie, która rozpoczyna produkcję 20 listopada 2007 roku w Łodzi, jako Dell Products Poland (w 2008 roku świętowane jest oficjalne otwarcie łódzkiej fabryki, w którym uczestniczy Michael Dell). Do 2010 roku w łódzkim oddziale Della produkowane były laptopy, obecnie powstają tam komputery stacjonarne i serwery. Tymczasem Dell poszukuje już nowych, niezagospodarowanych jeszcze przez amerykańską korporację rynków: w 2009 roku powstaje pierwszy smartfon Della – to Mini 3i produkowany dla China Mobile, w tym samym roku jesteśmy też świadkami premiery ultrabooków Adamo.
Rok 2010 to początki serii 5-calowych tabletów Dell Streak. Cała kolejna dekada dla Della upływa pod znakiem przejęć firm (to m.in. Perot Systems, Exanet, SecureWorks, Wyse Technology) i przekształcania struktury korporacji, której ukoronowaniem jest przejęcie EMC. Wydarzenia te doprowadziły do zmiany pozycji dotychczasowego producenta sprzętu, który stał się ważnym graczem na rynku usług w chmurze. W roku 2013 roku Dell zaprezentował serię własnych smartfonów i tabletów Venue. Mniej więcej w tym samym okresie rodzi się także seria laptopów XPS, współdzielących nazwę ze stacjonarnymi komputerami o wysokiej wydajności. W bogatym portfolio produktów Della nie mogło zabraknąć monitorów. Panele LCD oferowane przez amerykańską firmę przez wiele lat były uzupełnieniem biurowych maszyn do pracy. Dziś to m.in. produkty dobrze rozpoznawalne matryce IPS z serii UltraSharp.