Zgłoś błąd

X

Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.

Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
 
.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国

GeForce GTX 970 ma mniej ROP i pamięci L2 - Błąd w specyfikacji

Arkad | 27-01-2015 13:26 |

NVIDIA GTX 970Nie milkną echa afery związanej ze specyfikacją techniczną karty graficznej GeForce GTX 970. Nikt z nas nie lubi dowiadywać się o pewnych zmianach po fakcie, a już na pewno nie chcemy być zaskakiwani informacjami o niższej wydajności po kilku miesiącach od zakupu. O co tak naprawdę chodzi? Na forach internetowych już od jakiegoś czasu pojawiły się zrzuty ekranu oraz filmy prezentujące zbyt małe wykorzystanie pamięci GDDR5 przez akcelerator GPU - niezadowoleni użytkownicy dochodzili do wniosku, że zakupiony produkt posiada tylko 3,5 GB pamięci zamiast deklarowanych 4 GB. Około 500 MB piechotą nie chodzi (szczególnie w przypadku zakupu z myślą o przyszłości), więc rzeczywiście jest o co walczyć. NVIDIA musiała w końcu odpowiedzieć na setki, jeśli nie tysiące komentarzy w tej sprawie.

Błąd w specyfikacji technicznej? Co dalej?

W pierwszym oficjalnym oświadczeniu dowiedzieliśmy się, że dodatkowe 500 MB stanowi tak zwany bufor i jest wykorzystywane razem z 3,5 GB pamięci w przypadku korzystania z aplikacji wymagających aż takiej pojemności VRAM. Podział na dwa segmenty nie był jednak do końca jasny i tak naprawdę producent wywołał jeszcze większą burzę. Niezależne testy wykazały także zdecydowany spadek wydajności dostępu do pamięci w przypadku przekroczenia około 3,3 GB wykorzystywanego VRAMu. Gracze mogą odczuć to podczas korzystania z wymagających tytułów, gdzie może dochodzić do mikroprzycięć lub innych defektów obrazu. Co na to wszystko NVIDIA?

Nie chciałbym być obecnie w skórze działu PR NVIDII.

Postanowiono po raz kolejny wypowiedzieć się w tej sprawie, jednak teraz mówimy już o igraniu z ogniem. Okazuje się bowiem, że GeForce GTX 970 nie wygląda już tak samo jak w momencie premiery, a chodzi tutaj o specyfikację techniczną. Producent przyznał się do złej komunikacji pomiędzy inżynierami a marketingowcami, ponieważ ci drudzy mieli popełnić błąd... w przewodniku wysyłanym do recenzentów. Przy każdej premierze testerzy otrzymują obszerną książkę opisującą architekturę i tym podobne - oczywiście znajduje się tam także specyfikacja techniczna, która wydaje się "święta" i niezaprzeczalna. Jonah Alben z NVIDII (wiceszef działu inżynierii GPU) tłumaczy różnice pomiędzy rdzeniami GM204 Maxwell w modelu GTX 970 i GTX 980.

Powyższy schemat przedstawia budowę rdzenia GM204 w karcie GeForce GTX 970. Powstał on na potrzeby nowej "afery" związanej z wykorzystaniem pamięci GDDR5. Procesor graficzny posiada nieaktywne trzy bloki SM (Stream Multiprocessor) oraz jeden blok pamięci podręcznej drugiego poziomu (L2) - do tej pory mało kto wiedział o modyfikacji tego drugiego elementu i niektórzy są zapewne bardzo zdziwieni taką informacją przekazaną przez NVIDIĘ. Co jest jednak ważne, wcześniejsza specyfikacja techniczna pojawiająca się w recenzjach nie zgadza się ze stanem faktycznym. GeForce GTX 970 posiada realnie 56 jednostek ROP zamiast 64, natomiast pamięć cache L2 wynosi już 1792 KB zamiast 2048 KB. Błąd marketingowców, czy może realne wprowadzenie klientów oraz testerów w błąd? Tego się zapewne nie dowiemy.

Warto jednak pamiętać o ograniczeniu 0,5 GB pamięci GDDR5 - budowa rdzenia wymusza maksymalną przepustowość tego segmentu na poziomie około 1/7 prędkości bloku o pojemności 3,5 GB. Właśnie dlatego podczas testowania kolejnych poziomów użytkownicy obserwują radykalne zmniejszanie przepustowości pamięci. Z tego powodu mówimy o bardzo powolnej części VRAMu, która może przekładać się na błędy w obrazie. Mamy do czynienia z kartą posiadającą 4 GB pamięci GDDR5 czy nie? Teoretycznie tak, praktycznie... Sami wiecie ;)

GeForce GTX 970 - Killer GTX 780. Test wersji niereferencyjnych

Pozostając w temacie błędnej specyfikacji technicznej, warto jeszcze zauważyć różnice w szynie danych przeznaczonej dla dwóch segmentów. Zgodnie z informacjami od NVIDII, przepustowość dla pamięci o pojemności 0,5 GB wynosi około 28 GB/s i jest zapewniana przez interfejs o szerokości 32 bitów. Pozostałe 3,5 GB jest wtedy dostępne z przepustowością około 224 GB/s, natomiast szerokość szyny danych to 224 bity. Używanie starszej specyfikacji technicznej mówiącej o 256-bitowym interfejsie może więc być błędne.

Źródło: VideoCardz

0
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 304

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.