GeForce GTX 950 vs Radeon R7 370. Test kart graficznych do 800 zł
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Jest super, jest super. Więc o co ci chodzi?
- 2 - ASUS GeForce GTX 950 Strix - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Gigabyte GeForce GTX 950 WindForce - Budowa i parametry techniczne
- 4 - MSI GeForce GTX 950 Gaming - Budowa i parametry techniczne
- 5 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 6 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 7 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 8 - Test Assassin's Creed: Unity - Medium & Low / FXAA / SSAO
- 9 - Test Batman: Arkham Origins - Very High / PhysX OFF / MSAA x4
- 10 - Test Battlefield 4 - Ultra / SSAO / MSAA x2
- 11 - Test Crysis 3 - High / Blur Medium / AF x16 / SMAA x2
- 12 - Test Far Cry 4 - High / SMAA / Volumetric Fog
- 13 - Test GTA V - High / FXAA / AF x16 / Advanced Shadows ON
- 14 - Test Metro: Last Light - High / PhysX OFF / AF x16 / SSAA OFF
- 15 - Test Tomb Raider - Ultra / TressFX OFF / AF x16 / FXAA
- 16 - Test Watch Dogs - High / HBAO+ Low / MSAA x2
- 17 - Test Wiedźmin 3: Dziki Gon - Medium / AA OFF / Hairworks OFF
- 18 - Overclocking - 3DMark / Crysis 3 / GTA V / Wiedźmin 3: Dziki Gon
- 19 - Pobór mocy - spoczynek / obciążenie
- 20 - Temperatury - spoczynek / overclocking
- 21 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 22 - Podsumowanie - Mały Maxwell bez kompleksów
GeForce GTX 950 jest długo wyczekiwanym ruchem NVIDII, który w założeniach powinien nieco ożywić segment tańszych kart graficznych, gdzie powstała gigantyczna dziura między GeForce GTX 750 Ti oraz GeForce GTX 960. Zdecydowanie bogatszą ofertę posiada tutaj konkurencyjne AMD, chociaż większość obecnie sprzedawanych układów pamięta jeszcze czasy generacji Southern Islands m.in.: Radeon R7 370 (HD 7850) będący głównym rywalem GeForce GTX 950. Czy nowa propozycja NVIDII spełni pokładane weń oczekiwania sprawdzimy dzisiaj, wykorzystując zmodyfikowaną metodologię pomiarową i słabszą platformę testową, skrojoną specjalnie pod karty graficzne średniego segmentu. Pozostaje również mieć nadzieję, że producent sensownie wycenił obciętego Maxwella GM206, aczkolwiek niekorzystny kurs amerykańskiej waluty może skomplikować sprawy...
Autor: Sebastian Oktaba
Portfolio kart graficznych NVIDII poniżej poziomu 1000 złotych jest aktualnie bardzo skromne, bowiem z nowszych modeli pozostały tylko GeForce GTX 750/750 Ti oraz GeForce GTX 960, między którymi powstała ogromna przepaść cenowa i wydajnościowa. Natomiast AMD posiada w swoich szeregach Radeony R7 270, 270X, R7 370, R9 380, R9 280 oraz R9 280X - wszystkie dostępne w przedziale 650-1000 złotych. Sytuacja najwyraźniej nie przeszkadza Zielonym, skoro zgodnie z opublikowanym niedawno raportem posiadają już przeszło 80% rynku kart graficznych, a premiera GeForce GTX 950 powinna jeszcze poprawić imponujące statystyki. Dla klienta końcowego byłoby idealnie, gdyby nowość wpasowała się między wspomniane GeForce GTX 750 Ti oraz GeForce GTX 960, zajmując miejsce ciągle sprzedawanego lecz coraz trudniej dostępnego GeForce GTX 660. Jednak NVIDIA oficjalnie namaściła GeForce GTX 950 jako następcę znacznie słabszego GeForce GTX 650, który w momencie debiutu nie zachwycał osiągami... zwłaszcza w przeliczeniu na złotówki. Jak będzie tym razem?
Porównanie GeForce GTX 950 i Radeon R7 370 zostało przeprowadzone na słabszej niż zwykle platformie testowej oraz niższych ustawieniach graficznych, adekwatnych do możliwości opisywanego sprzętu.
GeForce GTX 950 bazuje na obciętym rdzeniu GM-206 Maxwell zawierającym sześć bloków SMM. Układ o symbolu 250-A1 dysponuje 768 procesorami CUDA, 48 jednostkami teksturującymi oraz 32 rasteryzującymi (ROP), więc NVIDIA przeprowadziła tutaj solidną redukcję zasobów w stosunku do GeForce GTX 960. Całość doprawiono 2048 MB pamięci GDDR5 na 128-bitowej magistrali - innego rozwiązania nie należało zresztą oczekiwać, skoro nawet szybsze odmiany Maxwella posiadają taki podsystem pamięci. Bazowa częstotliwość rdzenia GeForce GTX 950 wynosi 1024 MHz, wzrastając w trybie GPU Boost do około 1188 MHz, aczkolwiek przytoczone dane dotyczą wyłącznie modelu referencyjnego, który nie będzie występował w powszechnej dystrybucji. Czołowi producenci kart graficznych stworzyli własne konstrukcje z autorskimi systemami chłodzenia i podniesionymi taktowaniami. Poborem mocy raczej nie trzeba się przejmować, wszak architektura Maxwell jest bardzo energooszczędna, co udowodniły już wcześniejsze modele z serii GeForce GTX 900.
Jak zostało wspomniane na początku artykułu, głównym rywalem GeForce GTX 950 będzie Radeon R7 370, którego AMD zaprezentowało światu w czerwcu bieżącego roku. Jednak wbrew nazewnictwu producent nie wykorzystał nowego układu graficznego, ale odświeżył Radeona R7 265, który powstał z równie wiekowego co legendarnego Radeona HD 7850. Suma summarum konkurentem GeForce GTX 950 jest ponad trzyletnia konstrukcja (!), która najpierw stawała w szranki z GeForce GTX 660, potem GeForce GTX 750 Ti, zaś dzisiaj musi sprostać GeForce GTX 950. Ostatnim takim przypadkiem jaki pamiętam był nieśmiertelny rdzeń G92 stosowany kolejno w GeForce 8800 GTS, GeForce 9800 GTX oraz GeForce GTS 250, aczkolwiek wówczas NVIDIA dokonywał pewnych poważniejszych modyfikacji (migracja 65 → 55 nm), podczas gdy Czerwoni coraz bardziej podnoszą taktowania. Czy wiekowa technologia sprosta najnowszemu lecz okrojonemu chipowi? Tego dowiecie się studiując podstrony niniejszego porównania kart graficznych obydwu producentów za 600-800 złotych.
UWAGA: Wszystkie testy zostały przeprowadzone w zmienionej procedurze, gdzie obniżyłem poziom szczegółów obrazu i/lub wygładzania krawędzi, dostosowując ustawienia do możliwości sprzętu. Platformą pomiarową został procesor Intel Core i3-4170 pracujący z pamięciami DDR3 1600 CL9, czyli zupełnie przeciętny zestaw komputerowy, adekwatny do kart graficznych ze średniego segmentu.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Jest super, jest super. Więc o co ci chodzi?
- 2 - ASUS GeForce GTX 950 Strix - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Gigabyte GeForce GTX 950 WindForce - Budowa i parametry techniczne
- 4 - MSI GeForce GTX 950 Gaming - Budowa i parametry techniczne
- 5 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 6 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 7 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 8 - Test Assassin's Creed: Unity - Medium & Low / FXAA / SSAO
- 9 - Test Batman: Arkham Origins - Very High / PhysX OFF / MSAA x4
- 10 - Test Battlefield 4 - Ultra / SSAO / MSAA x2
- 11 - Test Crysis 3 - High / Blur Medium / AF x16 / SMAA x2
- 12 - Test Far Cry 4 - High / SMAA / Volumetric Fog
- 13 - Test GTA V - High / FXAA / AF x16 / Advanced Shadows ON
- 14 - Test Metro: Last Light - High / PhysX OFF / AF x16 / SSAA OFF
- 15 - Test Tomb Raider - Ultra / TressFX OFF / AF x16 / FXAA
- 16 - Test Watch Dogs - High / HBAO+ Low / MSAA x2
- 17 - Test Wiedźmin 3: Dziki Gon - Medium / AA OFF / Hairworks OFF
- 18 - Overclocking - 3DMark / Crysis 3 / GTA V / Wiedźmin 3: Dziki Gon
- 19 - Pobór mocy - spoczynek / obciążenie
- 20 - Temperatury - spoczynek / overclocking
- 21 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 22 - Podsumowanie - Mały Maxwell bez kompleksów