Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

AMD FSR 3.1 kontra FSR 4 na karcie graficznej AMD Radeon RX 7900 XT. Testy wydajności i porównanie jakości obrazu

Damian Marusiak | 08-10-2025 08:00 |

AMD FSR 3.1 kontra FSR 4 na karcie graficznej AMD Radeon RX 7900 XT. Testy wydajności i porównanie jakości obrazuMoże to się nam podobać lub nie, ale prawda jest taka, że dzisiaj większość nowych gier wymaga włączenia jednej z technik upscalingu obrazu, jeśli chcemy pograć na wysokich ustawieniach graficznych oraz w wyższej rozdzielczości. W ostatnich latach nastąpił dynamiczny rozwój takich rozwiązań jak NVIDIA DLSS, AMD FSR czy Intel XeSS. Metody od NVIDII oraz Intela od początku wykorzystywały uczenie maszynowe, aby ulepszyć jakość skalowania - najlepsze rezultaty otrzymywaliśmy na kartach NVIDIA GeForce RTX lub Intel ARC, jako że tam przygotowano wbudowane jednostki AI dla sprzętowej akceleracji tego typu obliczeń. AMD przez długi czas prowadziło inną strategię, wprowadzając otwarty standard FSR, który nie wykorzystywał uczenia maszynowego. A przynajmniej tak było do momentu premiery kart RDNA 4 (Radeon RX 9000) oraz techniki FSR 4, która jako pierwsza skorzystała z algorytmów AI oraz obliczeń typu FP8.

Autor: Damian Marusiak

AMD podjęło tutaj dość ryzykowaną decyzję, ponieważ wprowadzając technikę FSR 4, odcięło dostęp do niej wszystkim posiadaczom Radeonów, za wyjątkiem serii Radeon RX 9000. One jako pierwsze otrzymały nowe jednostki AI, ze sprzętową akceleracją obliczeń FP8, co miało być wymagane dla poprawnego działania skalowania FSR 4. Rezultaty były ponadprzeciętne, ponieważ nowa wersja upscalingu wyraźnie poprawiała jakość obrazu. Wcześniejsze wersje FSR, będące w pełni otwartym rozwiązaniem, zazwyczaj wprowadzały mocne rozmycie obrazu oraz widoczne artefakty, na czele z migotaniem na różnych obiektach, widocznych na ekranie.

Na przykładzie karty graficznej AMD Radeon RX 7900 XT, oceniamy jakość techniki skalowania FSR 4, bazującej na obliczeniach typu INT8 w porównaniu do standardowej, otwartej wersji FSR 3/FSR 3.1.

AMD FSR 3.1 kontra FSR 4 na karcie graficznej Radeon RX 7900 XT. Ulepszamy jakość upscalingu na układzie RDNA 3 [nc1]

Przez długi czas wydawało się, że technika AMD FSR 4 nie może działać na kartach starszych niż Radeon RX 9000, co zresztą było wielokrotnie podkreślane przez samego producenta układów RDNA 4. Jakiś czas temu jednak, przypadkowo lub nie, opublikowano kod źródłowy dla FSR 4. Potwierdził on, że AMD pracowało nad dwiema wersjami swojej techniki skalowania AI. Pierwsza, oparta na obliczeniach FP8, trafiła oczywiście do nowych Radeonów. Druga jednak wykorzystywała inny typ obliczeń - INT8 - tym samym umożliwiając skorzystanie z FSR 4 także innym kartom ze starszych generacji, które niekoniecznie obsługują FP8. Długo nie trzeba było czekać, aż stosowne modyfikacje oraz pliki pojawią się w sieci.

AMD FSR 3.1 kontra FSR 4 na karcie graficznej Radeon RX 7900 XT. Ulepszamy jakość upscalingu na układzie RDNA 3 [nc1]

Test Borderlands 4 PC. Jakość technik skalowania NVIDIA DLSS 4, AMD FSR 4, Intel XeSS 2 oraz Unreal TSR. Test Frame Generation

W tym artykule zajmiemy się temat szybkiej modyfikacji techniki AMD FSR 3 / FSR 3.1, tak aby móc skorzystać z nowszej wersji FSR 4, opartej na obliczeniach typu INT8. Do testów wykorzystaliśmy kartę graficzną AMD Radeon RX 7900 XT, opartą na architekturze RDNA 3. Oficjalnie nie wspiera ona techniki FSR 4, jednak przeprowadzone modyfikacje pozwoliły uzyskać (zazwyczaj) wyraźnie lepszą jakość skalowania. Oczywiście nie odbyło się to całkiem bez kosztów, choć nadal plusy przewyższają minusy. Do testów wykorzystaliśmy również sześć popularnych produkcji: Cyberpunk 2077, Dying Light: The Beast, Ghost of Tsushima, Kingdom Come Deliverance II, Marvel's Spider-Man 2 oraz The Last of Us: Part I.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 78

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.