AMD FSR 3.1 kontra FSR 4 na karcie graficznej AMD Radeon RX 7900 XT. Testy wydajności i porównanie jakości obrazu
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test AMD FSR 4 INT8 na karcie graficznej Radeon RX 7900 XT
- 2 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Platforma testowa
- 3 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Podmiana FSR 3.1 na FSR 4 bez Optiscalera
- 4 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Miejsca testowe
- 5 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3 (Cyberpunk 2077)
- 6 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Cyberpunk 2077)
- 7 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3 kontra FSR 4 (Cyberpunk 2077)
- 8 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (Dying Light: The Beast)
- 9 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Dying Light: The Beast)
- 10 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (Dying Light: The Beast)
- 11 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (Ghost of Tsushima)
- 12 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Ghost of Tsushima)
- 13 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (Ghost of Tsushima)
- 14 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (Kingdom Come Deliverance II)
- 15 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Kingdom Come Delivernace II)
- 16 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (Kingdom Come Delivernace II)
- 17 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (Marvel's Spider-Man 2)
- 18 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Marvel's Spider-Man 2)
- 19 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (Marvel's Spider-Man 2)
- 20 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (The Last of Us: Part I)
- 21 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (The Last of Us: Part I)
- 22 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (The Last of Us: Part I)
- 23 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Cyberpunk 2077)
- 24 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Dying Light: The Beast)
- 25 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Ghost of Tsushima)
- 26 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Kingdom Come Deliverance II)
- 27 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Marvel's Spider-Man 2)
- 28 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (The Last of Us: Part I)
- 29 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Frame Generation (Cyberpunk 2077)
- 30 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Frame Generation (Dying Light: The Beast)
- 31 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Użycie VRAM
- 32 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Podsumowanie
Może to się nam podobać lub nie, ale prawda jest taka, że dzisiaj większość nowych gier wymaga włączenia jednej z technik upscalingu obrazu, jeśli chcemy pograć na wysokich ustawieniach graficznych oraz w wyższej rozdzielczości. W ostatnich latach nastąpił dynamiczny rozwój takich rozwiązań jak NVIDIA DLSS, AMD FSR czy Intel XeSS. Metody od NVIDII oraz Intela od początku wykorzystywały uczenie maszynowe, aby ulepszyć jakość skalowania - najlepsze rezultaty otrzymywaliśmy na kartach NVIDIA GeForce RTX lub Intel ARC, jako że tam przygotowano wbudowane jednostki AI dla sprzętowej akceleracji tego typu obliczeń. AMD przez długi czas prowadziło inną strategię, wprowadzając otwarty standard FSR, który nie wykorzystywał uczenia maszynowego. A przynajmniej tak było do momentu premiery kart RDNA 4 (Radeon RX 9000) oraz techniki FSR 4, która jako pierwsza skorzystała z algorytmów AI oraz obliczeń typu FP8.
Autor: Damian Marusiak
AMD podjęło tutaj dość ryzykowaną decyzję, ponieważ wprowadzając technikę FSR 4, odcięło dostęp do niej wszystkim posiadaczom Radeonów, za wyjątkiem serii Radeon RX 9000. One jako pierwsze otrzymały nowe jednostki AI, ze sprzętową akceleracją obliczeń FP8, co miało być wymagane dla poprawnego działania skalowania FSR 4. Rezultaty były ponadprzeciętne, ponieważ nowa wersja upscalingu wyraźnie poprawiała jakość obrazu. Wcześniejsze wersje FSR, będące w pełni otwartym rozwiązaniem, zazwyczaj wprowadzały mocne rozmycie obrazu oraz widoczne artefakty, na czele z migotaniem na różnych obiektach, widocznych na ekranie.
Na przykładzie karty graficznej AMD Radeon RX 7900 XT, oceniamy jakość techniki skalowania FSR 4, bazującej na obliczeniach typu INT8 w porównaniu do standardowej, otwartej wersji FSR 3/FSR 3.1.
Przez długi czas wydawało się, że technika AMD FSR 4 nie może działać na kartach starszych niż Radeon RX 9000, co zresztą było wielokrotnie podkreślane przez samego producenta układów RDNA 4. Jakiś czas temu jednak, przypadkowo lub nie, opublikowano kod źródłowy dla FSR 4. Potwierdził on, że AMD pracowało nad dwiema wersjami swojej techniki skalowania AI. Pierwsza, oparta na obliczeniach FP8, trafiła oczywiście do nowych Radeonów. Druga jednak wykorzystywała inny typ obliczeń - INT8 - tym samym umożliwiając skorzystanie z FSR 4 także innym kartom ze starszych generacji, które niekoniecznie obsługują FP8. Długo nie trzeba było czekać, aż stosowne modyfikacje oraz pliki pojawią się w sieci.
Test Borderlands 4 PC. Jakość technik skalowania NVIDIA DLSS 4, AMD FSR 4, Intel XeSS 2 oraz Unreal TSR. Test Frame Generation
W tym artykule zajmiemy się temat szybkiej modyfikacji techniki AMD FSR 3 / FSR 3.1, tak aby móc skorzystać z nowszej wersji FSR 4, opartej na obliczeniach typu INT8. Do testów wykorzystaliśmy kartę graficzną AMD Radeon RX 7900 XT, opartą na architekturze RDNA 3. Oficjalnie nie wspiera ona techniki FSR 4, jednak przeprowadzone modyfikacje pozwoliły uzyskać (zazwyczaj) wyraźnie lepszą jakość skalowania. Oczywiście nie odbyło się to całkiem bez kosztów, choć nadal plusy przewyższają minusy. Do testów wykorzystaliśmy również sześć popularnych produkcji: Cyberpunk 2077, Dying Light: The Beast, Ghost of Tsushima, Kingdom Come Deliverance II, Marvel's Spider-Man 2 oraz The Last of Us: Part I.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test AMD FSR 4 INT8 na karcie graficznej Radeon RX 7900 XT
- 2 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Platforma testowa
- 3 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Podmiana FSR 3.1 na FSR 4 bez Optiscalera
- 4 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Miejsca testowe
- 5 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3 (Cyberpunk 2077)
- 6 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Cyberpunk 2077)
- 7 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3 kontra FSR 4 (Cyberpunk 2077)
- 8 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (Dying Light: The Beast)
- 9 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Dying Light: The Beast)
- 10 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (Dying Light: The Beast)
- 11 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (Ghost of Tsushima)
- 12 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Ghost of Tsushima)
- 13 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (Ghost of Tsushima)
- 14 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (Kingdom Come Deliverance II)
- 15 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Kingdom Come Delivernace II)
- 16 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (Kingdom Come Delivernace II)
- 17 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (Marvel's Spider-Man 2)
- 18 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (Marvel's Spider-Man 2)
- 19 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (Marvel's Spider-Man 2)
- 20 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 3.1 (The Last of Us: Part I)
- 21 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Jakość FSR 4 (The Last of Us: Part I)
- 22 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - FSR 3.1 kontra FSR 4 (The Last of Us: Part I)
- 23 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Cyberpunk 2077)
- 24 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Dying Light: The Beast)
- 25 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Ghost of Tsushima)
- 26 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Kingdom Come Deliverance II)
- 27 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (Marvel's Spider-Man 2)
- 28 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Skalowanie wydajności (The Last of Us: Part I)
- 29 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Frame Generation (Cyberpunk 2077)
- 30 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Frame Generation (Dying Light: The Beast)
- 31 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Użycie VRAM
- 32 - Test AMD Radeon RX 7900 XT - Podsumowanie
Powiązane publikacje

Test Battlefield 6 - Analiza jakości obrazu, wydajności DLSS 4 oraz wpływu Multi Frame Generation na opóźnienia systemowe
214
Test wydajności Battlefield 6 - Wymagania sprzętowe nie zabijają, ale graficznie również bez fajerwerków
163
Recenzja karty graficznej KFA2 GeForce RTX 5070 Ti HoF Gaming - Niebrzydki sprzęt w absurdalnie wysokiej cenie
125
Test Borderlands 4 PC. Jakość technik skalowania NVIDIA DLSS 4, AMD FSR 4, Intel XeSS 2 oraz Unreal TSR. Test Frame Generation
54