Bezpieczeństwo podczas zakupów online. Stan wiedzy Polaków jest akceptowalny, ale potrzeba tu wyraźnej edukacji
IBRiS (Instytut Badań Rynkowych i Społecznych) przeprowadził na początku roku badanie zlecone przez Santander Consumer Bank. Dokument „Bezpieczni na e-zakupach” poświęcony został preferencjom zakupowym Polaków w odniesieniu do zagrożeń czyhając na nieświadomych internautów. Liczby opisujące aktualną sytuację bezpieczeństwa w obszarze e-commerce całkiem dobrze oddają stan wiedzy krajan dotyczący cyberzagrożeń. Z raportu dowiemy się również tego, co sądzą Polacy o poszczególnych rozwiązaniach zakupowych. Dla przykładu – aż 41% za najbezpieczniejszą metodę rozliczeń uważa płatność za pobraniem. Następny jest BLIK (17%) i tradycyjny przelew bankowy (13%). Pay-by-link, karta kredytowa czy wirtualny portfel nie cieszą się większym zaufaniem. Im głębiej w las, tym ciekawiej.
Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych? Raport pokazuje stan wiedzy o bezpieczeństwie, metodach płatności, środkach ostrożności oraz ryzyku w świecie e-commerce.
Jaki menedżer haseł wybrać? Przegląd popularnych narzędzi: 1Password, Bitwarden, Dashlane, KeePassXC oraz Google i Apple
Według raportu, aż 87% Polaków korzysta z internetu, natomiast zakupów w sieci (w ciągu ostatniego roku) dokonało 81% mieszkańców naszego kraju. Aż 24% badanych uważa, że ich wiedza na temat cyberzagrożeń jest bardzo dobra. Niestety, nie potwierdzają tego liczby. Stan ten można określić raczej jako akceptowalny. Przeszło 84% respondentów nie wie, czym jest phishing, a 77% obcy jest termin skimmingu. Na szczęście aż 65% z nas czyta komentarze na temat e-sklepu przed złożeniem zamówienia. Jakich jeszcze czynności dokonujemy przed dokonaniem transakcji? Licząc od najczęściej dokonywanej akcji, są to: porównanie ceny towarów, zapoznanie się z warunkami wymiany, poszukiwanie najtańszej opcji dostawy oraz poznanie regulaminu. Nieliczni zgadzają się na zgody marketingowe oraz zapisują się do newslettera. Polacy najchętniej korzystają z płatności za pobraniem. Niespecjalnie ufamy kartom kredytowym oraz wirtualnym portfelom.
Jaki smartfon kupić? Polecane smartfony na marzec i kwiecień 2022. Urządzenia na każdą kieszeń w każdej półce cenowej
W celu zachowania bezpieczeństwa podczas i po dokonaniu zakupów, 59% ankietowanych zachowuje korespondencję ze sprzedawcą oraz dowód zakupu, natomiast 54% weryfikuje sklep pod kątem wiarygodności. Niektórzy korzystają z ubezpieczenia zakupów online lub zaufanego połączenia internetowego. Przykre jest to, że aż 84% konsumentów nie zna definicji odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Podobnie wygląda wiedza o pojęciu chargeback (79%). Zagrożenia w sieci są realnym problemem, ale jedynie 9% badanych potwierdziło, że trafiło w ciągu ostatniego roku na fałszywy e-sklep. W jaki sposób konsumenci chronią swoje dane w sieci? Według raportu, Polacy starają się nie otwierać podejrzanych załączników w mailach (78%), korzystają z oprogramowania antywirusowego (63%) oraz uważają na to, co udostępniają w sieci (58%). Często używamy silnego hasła i unikamy nieznanych sieci WiFi. Nieliczne jednostki wybierają VPN.
Powiązane publikacje

Aplikacja WhatsApp nie taka bezpieczna jak ją malują? Na jaw wyszły dość niepokojące informacje
26
VirusTotal to narzędzie do oceniania bezpieczeństwa plików. Teraz ma nową funkcję opartą na sztucznej inteligencji
22
Proton ma już ponad 100 mln kont. Świat jest bardziej sceptyczny niż kiedykolwiek wobec modeli biznesowych Big Tech
108
Siły Zbrojne RP otrzymały własny szyfrowany komunikator - Merkury 2.0. Krok w stronę wojskowej cyfryzacji
62