Test NVIDIA GeForce RTX 2080 - Szybszy od GeForce GTX 1080 Ti
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Długo wyczekiwana premiera architektury Turing
- 2 - NVIDIA GeForce RTX 2080 FE - Budowa i parametry techniczne
- 3 - NVIDIA Turing - trochę więcej o architekturze
- 4 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 5 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12
- 6 - Test wydajności Assassin's Creed: Origins - DirectX 11
- 7 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 11
- 8 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 12
- 9 - Test wydajności Dishonored 2 - DirectX 11
- 10 - Test wydajności Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands - DirectX 11
- 11 - Test wydajności Kingdom Come: Deliverance - DirectX 11
- 12 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11
- 13 - Test wydajności Shadow of the Tomb Raider - DirectX 12
- 14 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11
- 15 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 16 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan
- 17 - Overclocking - maksymalne stabilne zegary GeForce RTX 2080
- 18 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12 (OC)
- 19 - Test wydajności Assassin's Creed: Origins - DirectX 11 (OC)
- 20 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11 (OC)
- 21 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan (OC)
- 22 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie (Kingdom Come: Deliverance)
- 23 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 24 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 25 - Test DLSS - Final Fantasy XV Benchmark
- 26 - Test DLSS - Epic Infiltrator
- 27 - Test Mesh Shading - Asteroid Benchmark
- 28 - Test Ray Tracing - Star Wars Benchmark
- 29 - Podsumowanie - Prawo Pascala tutaj nie działa
Spoglądając w kalendarz trudno uwierzyć, że GeForce GTX 1080 debiutował przed niemalże 28 miesiącami, bowiem wciąż zajmuje miejsce na podium najwydajniejszych kart graficznych, spokojnie rywalizując ze znacznie młodszym Radeonem Vega 64. Pewnie dlatego NVIDII niespecjalnie zależało na szybkim wprowadzeniu sukcesorów Pascala, jednak kolejna (stricte konsumencka) architektura musiała zostać zaprezentowana ze względów biznesowych oraz wizerunkowych. Zielona maszyna pracowała w zaciszu laboratoriów Santa Clara, dopracowując podobno rewolucyjne układy graficzne, które ostatecznie ochrzczono nazwą Turing. Plotki dotyczące rdzeni Ampere czy Volty zostały pogrzebane, aczkolwiek z układami stosowanymi w GeForce Titan V nowość współdzieli wiele rozwiązań. Jakie korzyści przyniesie to graczom? Czy rzeczywiście otrzymamy rekordowy wzrost wydajności? Wszystkiego dowiecie się przeglądając premierowy test NVIDIA GeForce RTX 2080 Founders Edition.
Autor: Sebastian Oktaba
Chociaż od przynajmniej kilku miesięcy wszyscy doskonale wiedzieliśmy, że inżynierowie NVIDII dopracowują następną generację układów graficznych GeForce, producent zaledwie miesiąc przed rynkowym debiutem oficjalnie potwierdził ich istnienie, zdradzając wstępną specyfikację techniczną oraz rozwiązania towarzyszące architekturze Turing. Prezentacja wywołała niemałe zaskoczenie, ponieważ Jen-Hsun Huang przygotował wachlarz niespodzianek trzymanych wcześniej w największej tajemnicy. Uwagę przykuwa samo nazewnictwo - zmiana akronimu GTX na RTX symbolizuje otwarcie nowego rozdziału w historii grafiki trójwymiarowej, bowiem GeForce RTX 2000 są pierwszymi konsumenckimi układami dedykowanymi ray tracingowi w czasie rzeczywistym, mającym wyznaczyć deweloperom nowy kierunek. Wśród najważniejszych tytułów obsługujących „śledzenie promieni” znalazły się między innymi Shadow of the Tomb Raider, Metro: Exodus, Battflefield V oraz Atomic Heart, których premier możemy wypatrywać w najbliższym czasie. Swoją drogą pakiet NVIDIA RTX zawierający rozwiązania poświęcone ray tracingowi został zaprezentowany w trakcie Game Developer Conference 2018, dlatego naturalną konsekwencją było przygotowanie kolejnej generacji GeForce do tego zadania.
GeForce RTX 2080 to pierwsza karta graficzna wykorzystująca architekturę NVIDIA Turing, która wprowadza wiele istotnych zmian - nowe optymalizacje, jednostki obliczeniowe oraz obsługę pamięci GDDR6.
GeForce RTX 2080 bazuje na rdzeniu TU-104 stworzonym przy wykorzystaniu 12 nm litografii FFN (FinFET NVIDIA), będącej usprawnioną odmianą 16 nm procesu technologicznego dedykowanego układom graficznym NVIDII, bowiem 7 nm odpowiedniej sprawności jeszcze nie osiągnęło (zwłaszcza przy ogromnych GPU). Miniaturyzacja w wykonaniu Turinga względem Maxwell → Pascal wypada średnio imponująco, jednak NVIDIA wykuła naprawdę solidnych rozmiarów chip graficzny zawierający 13.6 miliarda tranzystorów i mierzący 545 mm². Wewnątrz krzemowego jądra upchnięto 2944 procesory CUDA będące jednostkami cieniującymi, 184 jednostki teksturujące, 64 jednostki renderujące oraz niespotykane wcześniej w rodzinie GeForce: 368 rdzeni Tensor oraz 46 jednostek RT. Pierwsze będące spuścizną architektury Volta odpowiadają za wspomaganie obliczeń m.in. algorytmów sztucznej inteligencji. Drugie - najprościej rzecz ujmując - stanowią wyspecjalizowany dopalacz dla zasobożernej techniki śledzenia promieni, który umożliwi stosowanie tego rozwiązania w czasie rzeczywistym. Obydwa właściwie wykorzystane powinny zapewnić GeForce RTX 2000 gigantyczny wzrost wydajności w renderowaniu zaawansowanych scen trójwymiarowych. Więcej o nowościach wprowadzonych w architekturze Turing możecie poczytać na kolejnej stronie niniejszego artykułu.
RTX 2080 | GTX 1080 | GTX 1080 Ti | RTX 2080 Ti | |
Układ graficzny | TU104 | GP104 | GP102 | TU102 |
Architektura | Turing | Pascal | Pascal | Turing |
Litografia | 12 nm | 16 nm | 16 nm | 12 nm |
Rozmiar rdzenia | 545 mm² | 314 mm² | 471 mm² | 754 mm² |
Tranzystory | 13.6 mld | 7.2 mld | 11.8 mld | 18.6 mld |
Jednostki SP | 2944 | 2560 | 3584 | 4352 |
Jednostki TMU | 184 | 160 | 224 | 272 |
Jednostki ROP | 64 | 64 | 88 | 88 |
Jednostki RT | 46 | - | - | 68 |
Jednostki Tensor | 368 | - | - | 544 |
Rozmiar pamięci | 8192 MB GDDR6 | 8192 MB GDDR5X | 11264 MB GDDR5X | 11264 MB GDDR6 |
Szyna pamięci | 256-bit | 256-bit | 352-bit | 352-bit |
Przepustowość | 448.0 GB/s | 320.3 GB/s | 484.4 GB/s | 616.0 GB/s |
Moc obliczeniowa | 10.0 GFLOPS | 8.9 GFLOPS | 11.3 GFLOPS | 13.4 GFLOPS |
Taktowanie bazowe | 1515 MHz | 1607 MHz | 1481 MHz | 1350 MHz |
Taktowanie pamięci | 14000 MHz | 10008 MHz | 11008 MHz | 14000 MHz |
Współczynnik TDP | 215 W | 180 W | 250 W | 250 W |
Cena startowa | 699 USD | 599 USD | 699 USD | 999 USD |
Data premiery | Wrzesień 2018 | Maj 2016 | Marzec 2017 | Wrzesień 2018 |
Test NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti - Turing nowym królem wydajności
Bazowe taktowanie układu graficznego wynosi 1515 MHz, oczywiście wzrastając automatycznie do 1750-1750 zależnie od obciążenia, chociaż NVIDIA deklaruje GPU Boost na poziomie 1800 MHz. NVIDIA GeForce RTX 2080 posiada 8192 MB pamięci GDDR6 na 256-bitowej magistrali o taktowaniu 14000 MHz, więc producent zrezygnował z implementacji modułów HBM2, obecnych w urządzeniach wykorzystujących architekturę Volta i konkurencyjnych Radeonach RX Vega. Podsystem pamięci zapewnia jednak przepustowość sięgającą 448 GB/s, niemalże dorównując topowym kartom poprzedniej generacji, najprawdopodobniej przy lepszej dostępności oraz niższych cenach kostek. NVIDIA GeForce RTX 2080 otrzymał także całkowicie zmieniony układ chłodzenia względem poprzedników, dokładniej przedstawiony na podstronie opisowej poświęconej modelowi Founders Edition, którym Zieloni zaczynają poważnie zagrażać partnerom AiB. Zasilaniem zajmuje się ośmiofazowa sekcja karmiona dwoma wtyczkami PCI-Express, natomiast współczynnik TDP wynosi 215W (225W dla Founders Edition). Podstawowe parametry NVIDIA GeFoce RTX 2080 mamy omówione, przejdźmy zatem do architektury, budowy urządzenia oraz najbardziej elektryzującej części - wyników wydajności.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Długo wyczekiwana premiera architektury Turing
- 2 - NVIDIA GeForce RTX 2080 FE - Budowa i parametry techniczne
- 3 - NVIDIA Turing - trochę więcej o architekturze
- 4 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 5 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12
- 6 - Test wydajności Assassin's Creed: Origins - DirectX 11
- 7 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 11
- 8 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 12
- 9 - Test wydajności Dishonored 2 - DirectX 11
- 10 - Test wydajności Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands - DirectX 11
- 11 - Test wydajności Kingdom Come: Deliverance - DirectX 11
- 12 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11
- 13 - Test wydajności Shadow of the Tomb Raider - DirectX 12
- 14 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11
- 15 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 16 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan
- 17 - Overclocking - maksymalne stabilne zegary GeForce RTX 2080
- 18 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12 (OC)
- 19 - Test wydajności Assassin's Creed: Origins - DirectX 11 (OC)
- 20 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11 (OC)
- 21 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan (OC)
- 22 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie (Kingdom Come: Deliverance)
- 23 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 24 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 25 - Test DLSS - Final Fantasy XV Benchmark
- 26 - Test DLSS - Epic Infiltrator
- 27 - Test Mesh Shading - Asteroid Benchmark
- 28 - Test Ray Tracing - Star Wars Benchmark
- 29 - Podsumowanie - Prawo Pascala tutaj nie działa
Powiązane publikacje

Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
120
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
162
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178
Test kart graficznych AMD Radeon RX 9070 vs NVIDIA GeForce RTX 5070 - Która jest wydajniejsza i bardziej opłacalna?
222