Microsoft Research Project Zanzibar, czyli interaktywna mata
Odczytuje nacisk, rozpoznaje urządzenia wyposażone w NFC, potrafi także rozpoznawać gesty i położenie obiektów umieszczonych na niej – wśród wielu zaskakujących projektów wychodzących z Microsoft Research – urządzenie nazwane po prostu Project Zanzibar ma szanse stać się intrygującym interfejsem, swoistym rodzajem pomostu pomiędzy naszą rzeczywistością a rzeczywistością wirtualną. I nie jest to kolejna mata do DDR, gdyby ktokolwiek dociekał. Raczej ciekawe, przyszłościowe rozwiązanie, które może zastąpić klasyczne metody sterowania komputerem, aplikacjami i grami, dodając nieco nowych barw do skostniałego świata cyfrowej rozrywki, ekranów dotykowych, gamingowch gryzoni i mechanicznych klawiatur.
Przenoszenie rzeczywistych obiektów do gier i aplikacji może okazać się strzałem w dziesiątkę. Z drugiej strony Nintendo Labo już połączyło świat cyfrowej rozrywki z rzeczywistością (z kartonu).
Podstawowy element Project Zanzibar na pierwszy rzut oka przypomina zwyczajną, elastyczną podkładkę pod mysz. Cała magia tego rozwiązania tkwi jednak w sensorach i oprogramowaniu. Mata umożliwi m.in. śledzenie w czasie rzeczywistym położenia obiektów w przestrzeni oraz przekazywanie danych do oprogramowania, które odpowiada za poprawne mapowanie i odzwierciedlenie rzeczywistych przedmiotów na ekranie komputera.
Nintendo Labo - kartonowe opakowanie Switcha za... 70 dolarów
W tej chwili nie jest jeszcze jasne do czego docelowo ma służyć mata Project Zanzibar, jednak sama możliwość operowania rzeczywistymi przedmiotami w roli obiektów umieszczanych w grze lub aplikacji wydaje się atrakcyjne. I nie, nie jest to kolejna wariacja na temat stoliczka Surface czy Kinecta, raczej zupełnie inny produkt. Project Zanzibar to właściwie edukacyjna zabawka, która umożliwi dzieciakom zarówno poznanie zawiłości tworzenia algorytmów, jak i zrozumienie zasad rządzących programami, bądź też stworzenie silnego wrażenia, że prawdziwy przedmiot, położony na macie, właśnie trafił do wirtualnej gry.
Microsoft: Skype i Office nie pozwolą już siarczyście zakląć
Możemy sobie tylko wyobrazić karcianki z animowanymi na ekranie efektami, reagujące na zmiany położenia rzeczywistych kart. Albo zabawy z oglądaniem ukrytych obrazów, odsłanianych na ekranie smartfona, przesuwanego nad matą. Planszówka opatrzona kontekstowymi animacjami? A może zupełnie nowa metoda sterowania aplikacjami lub grami? Na razie Projekt Zanzibar to koncepcja, która może przerodzić się w ciekawa zabawkę edukacyjną, bądź urządzenie, które znajdzie swoje zastosowania w aplikacjach VR i AR. A może stanie się po prostu dodatkowym wyposażeniem biur projektantów, którzy chętnie zamienią rysiki na zestaw intuicyjnych gestów, sterujących kreśleniem na ekranie?
HoloLens v2: Microsoft chce wskrzesić horrendalnie drogie MR
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4