PlayStation 5 Pro - szczegóły działania takich gier jak Alan Wake 2, Hogwarts Legacy, Dragon Age The Veilguard i Spider-Man 2
Dwa tygodnie temu Sony oficjalnie zaprezentowało konsolę PlayStation 5 Pro. Oferuje ona nową jednostkę APU od AMD, ze znacznie mocniejszym układem graficznym (zwłaszcza w kontekście Ray Tracingu) oraz wsparciem dla techniki skalowania PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution), bazującej na algorytmach AI. Przedsprzedaż ruszy jutro, natomiast premierę zaplanowano na 7 listopada. Choć do debiutu pozostało jeszcze trochę czasu, część developerów podzieliła się pierwszymi szczegółami na temat działania swoich gier na PS5 Pro.
Poznaliśmy więcej szczegółów na temat działania pierwszych gier ze wsparciem dla konsoli PlayStation 5 Pro. Możemy spodziewać się wyższej rozdzielczości, płynności oraz dodatkowych efektów Ray Tracingu.
Ghost of Yōtei - nowa gra od twórców Ghost of Tsushima zadebiutuje w 2025 roku na PlayStation 5 i PlayStation 5 Pro
Bardziej szczegółowe informacje na temat zmian w jakości wizualnej oraz płynności poszczególnych gier, zostały umieszczone w tabeli poniżej. W zdecydowanej większości przypadków zdecydowano się na wprowadzenie nowego trybu, który łączy w sobie jakość wizualną z dotychczasowych trybów Quality / Fidelity (lub je przewyższa), przy jednoczesnym utrzymaniu płynności na poziomie 60 klatek na sekundę. W niektórych przypadkach będzie możliwość grania z jeszcze wyższym framerate'm. Tak będzie w przypadku chociażby Stellar Blade (tryb High Frame Rate z 80 FPS) oraz Resident Evil Village (tryb 120 FPS).
Tytuł gry (Studio) | Jak będzie działać na PlayStation 5 Pro? |
Gran Turismo 7 (Polyphony Digital) | Granie w 4K z Ray Tracingiem również w trakcie wyścigów i w 60 klatkach na sekundę. Wykorzystanie PSSR pomoże zaoferować jeszcze więcej detali na ekranie. Dodatkowe wsparcie dla rozdzielczości 8K i 60 FPS |
Hozion Zero Dawn Remastered / Forbidden West (Guerilla) | Tryb obrazu, w którym jakość oprawy graficznej będzie dorównywać lub przewyższać jakością tryb Quality z podstawowego PlayStation 5, jednocześnie utrzymując 60 klatek na sekundę. Zmiany w silniku Decima, by wykorzystać możliwości PS5 Pro w zakresie m.in. jakości renderowania skóry i włosów, lepszej głębi ostrości oraz chmur. Podobne zmiany będą wprowadzone do obu gier |
The Last of Us: Part I oraz Part II Remastered (Naughty Dog) | Specjalny tryb obrazu z wykorzystaniem skalowania PSSR z 1440p do 4K, przy zachowaniu 60 klatek na sekundę Oryginalne tryby z PS5 (Fidelity / Performance) pozostaną na PS5 Pro, oferując wyższy framerate i lepszą responsywność w stosunku do bazowego PS5 |
Marvel's Spider-Man 2, Spider-Man Miles Morales, Spider-Man Remastered, Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games) | Wszystkie gry otrzymają nowy tryb "Performance Pro", który zaoferuje rozdzielczość 4K (dzięki PSSR), przy jednoczesnym zachowaniu 60 klatek na sekundę. W przyszłości podobny tryb otrzyma Marvel's Wolverine |
Hogwarts Legacy (Avalanche Software) | Odświeżone tryby Fidelity oraz Performance zaoferują wsparcie dla skalowania PSSR. Tryb Fidelity otrzyma lepsze efekty Ray Tracingu w zakresie odbić oraz cieniowania |
Dragon's Dogma 2 (Capcom) | Wsparcie dla PSSR oraz rozszerzone efekty Ray Tracingu |
Resident Evil Village (Capcom) | Nowy tryb, umożliwiający granie w 120 klatkach na sekundę |
Resident Evil 4 Remake (Capcom) | Wsparcie dla PSSR w celu zaoferowania wyższej rozdzielczości, przy jednoczesnym zachowaniu lepszej jakości oprawy graficznej. Framerate na poziomie przynajmniej 60 klatek na sekundę |
Dragon Age The Veilguard (BioWare) | Tryby Quality oraz Performance pozostaną (będą również dostępne na bazowym PS5), ale ich jakość zostanie ulepszona. Tryb Quality (30 FPS) otrzyma lepsze efekty Ray Tracingu. Tryb Performance (60 FPS) otrzyma wsparcie dla RTAO (Ray Traced Ambient Occlusion), który na zwykłym PS5 będzie oferowany wyłącznie w trybie Quality (30 FPS). Wsparcie dla PSSR |
Star Wars Jedi: Survivor (Respawn Entertainment) | W trybie Quality Mode (30 FPS) otrzymamy rozdzielczość 4K (dzięki skalowaniu PSSR) i z lepszą jakością graficzną. Tryb Performance (60 FPS, również z PSSR) zostanie wzbogacony o efekty Ray Tracingu w zakresie odbić oraz okluzji otoczenia |
Rise of the Ronin (Koei Tecmo Games) | Lepsza jakość oprawy graficznej i granie w 60 FPS |
Metal Gear Solid Delta: Snake Eater Remake (Konami) | Wsparcie dla PSSR - wyższa rozdzielczość oraz bogatsze środowisko w grze, przy zachowaniu wyższej płynności względem PS5 (choć jeszcze bez dokładnych danych) |
The First Descendant (Nexon Games) | Rozszerzone możliwości w zakresie efektów Ray Tracingu - globalne oświetlenie oraz cieniowanie. Wsparcie dla skalowania PSSR |
Alan Wake 2 (Remedy) | Tryb Quality (30 FPS) otrzyma wsparcie dla Ray Tracingu (PS5 nie oferuje żadnych efektów RT). Ulepszony zostanie także tryb Performance (60 FPS), ze skalowaniem do 4K (dzięki PSSR) |
Stellar Blade (Shift Up) | Wsparcie dla PSSR: Granie w rozdzielczości 4K przy 50 (lub więcej) klatkach na sekundę w jakości zbliżonej lub przewyższającej tryb Quality z podstawowego PS5 Dodanie trybu High Frame Rate, umożliwiający granie w 80 klatkach na sekundę (wymagany ekran z częstotliwością odświeżania 120 Hz) |
Final Fantasy VII Rebirth (Square Enix) | Nowy tryb Enhanced dla PS5 Pro, łączy płynność z trybu Performance (60 FPS) z jakością obrazu odpowiadającą lub przewyższającą dotychczasowemu trybowi Quality (30 FPS na PS5) Wsparcie dla PSSR dla trybu Enhanced |
The Crew Motorfest (Ubisoft Ivory Tower) | Jakość obrazu porównywalna lub wyższa niż w trybie Quality z PS5, ale działająca jednocześnie w 60 klatkach na sekundę; wsparcie dla PSSR |
Assassin's Creed Shadows (Ubisoft Quebec) | Ulepszony tryb Quality z rozszerzoną wersją Ray Traced Global Illumination. Ogólna lepsza jakość obrazu względem trybu Quality z bazowego PS5 oraz wsparcie dla skalowania PSSR |
Sony PlayStation 5 Pro oficjalnie zaprezentowane - znamy specyfikację, datę premiery oraz cenę ulepszonej konsoli
W innych przypadkach możemy liczyć na lepsze efekty Ray Tracingu. W przypadku gry Alan Wake 2, tryb Quality otrzyma efekty śledzenia promieni. Gra w wersji na zwykłą konsolę PlayStation 5 w ogóle nie oferowała żadnej formy Ray Tracingu. Oczywiście ze względu na fakt, że Alan Wake 2 jest mocno wymagający, tryb Quality na PlayStation 5 Pro będzie dalej działał w 30 klatkach na sekundę. Ulepszony zostanie również tryb Performance, działający w 60 FPS-ach, ale dzięki skalowaniu PSSR zaoferuje znacznie lepszą jakość niż dotychczasowy tryb z PS5. Również Hogwarts Legacy, Dragon Age The Veilguard czy Assassin's Creed Shadows zaoferują lepszej jakości efekty śledzenia promieni. Oczywiście powyższa lista gier to dopiero początek, w kolejnych tygodniach będziemy poznawać więcej szczegółów na temat następnych tytułów, które będą wspierać możliwości PS5 Pro. Przypominamy, że premiera odbędzie się 7 listopada, a według informacji sprzed kilku dni, cena konsoli w Polsce będzie wynosić 3499 złotych.
Powiązane publikacje

Sony podnosi ceny konsoli PlayStation 5 w Europie. Ale jest też jedna pozytywna wiadomość
43
Prototypowy Steam Deck wyposażony w układ AMD Picasso z grafiką Vega został sprzedany na eBayu za 2000 dolarów
3
Dlaczego Nintendo Switch 2 tyle kosztuje? Garść świeżych informacji, które dotyczą też gałek analogowych i innych aspektów
36
Nintendo Switch 2 będzie hitem. Rozgrywka w 4K, tryb HDR, ekran 120 Hz i masa innych nowości. Znamy ceny i datę premiery
122