Microsoft potwierdził układ graficzny AMD RDNA 2 w Xbox Series X
Pod koniec roku do sklepów zawitają konsole nowej generacji w postaci Xbox Series X (najmocniejszy wariant) od Microsoftu oraz PlayStation 5 od Sony. O ile jednak japońska korporacja wciąż w tajemnicy trzyma wszystkie informacje o wyglądzie czy specyfikacji konsoli, tak Microsoft jest nieco bardziej chętny do dzielenia się informacjami. W grudniu podczas gali The Game Awards nieoczekiwanie potwierdzono nazwę oraz wygląd nadchodzącego urządzenia, natomiast dzisiaj producent zdecydował się na wyjawienie kolejnych informacji o sprzęcie. Jedną z ciekawszych informacji jest ta dotycząca układu graficznego - Microsoft potwierdza moc obliczeniową na poziomie 12 TFLOPS oraz wsparcie dla sprzętowego Ray Tracingu.
Microsoft nieoczekiwanie zdradził kolejne szczegóły dotyczące konsoli Xbox Series X. Zastosowany tam układ graficzny od AMD będzie bazował na architekturze RDNA 2 ze sprzętowym wsparciem dla Ray Tracingu.
Dotychczas wiedzieliśmy, iż nadchodząca konsola Microsoftu otrzyma customowy układ składający się z procesora opartego na architekturze Zen 2 (8-rdzeniowy i 16-wątkowy) oraz układu graficznego wykorzystującego architekturę Navi. Dzisiaj szef działu Xbox, Phil Spencer, podzielił się kolejnymi szczegółami dotyczącymi specyfikacji Xbox Series X. Wspomniany układ graficzny będzie wykorzystywał najnowszą architekturę RDNA 2 wykonaną w ulepszonym, 7 nm procesie technologicznym, która dopiero pojawi się w desktopowych kartach graficznych. Samo GPU według Microsoftu będzie miało moc obliczeniową na poziomie 12 TFLOPS - wcześniejsze plotki sugerowały, że całe customowe APU będzie miało taką moc. Nie zabraknie ponadto pamięci GDDR6 (ilość wciąż nieznana) oraz sprzętowego wsparcia dla techniki Ray Tracingu - jest to dowód na to, że także komputerowe karty AMD oparte o architekturę RDNA 2 otrzymają sprzętowe wsparcie dla DXR.
Konsola Xbox Series X będzie również wspierała technologię Variable Rate Shading (VRS), która jest nową technologią optymalizującą użycie procesora graficznego poprzez priorytetowe znaczenie obiektów środowiskowych oraz sposobu ich wyświetlania. Powinno to zapewnić bardziej stabilną liczbę klatek na sekundę bez jednoczesnej utraty jakości wyświetlanego obrazu. Obecnie VRS jest stosowane w kartach graficznych NVIDII z generacji Turing oraz zintegrowanych układach Intel Gen.11 (Ice Lake). Konsola będzie także wspierała oficjalnie złącze HDMI 2.1, dzięki czemu będzie również obsługiwać bez problemu do 120 FPS w 4K. Na koniec nie zabraknie także pełnej wstecznej kompatybilności ze wszystkimi poprzednimi konsolami Xbox, wliczając w to Xbox One.
Ostatnią z funkcji jest Smart Delivery - oznacza ona, że grę kupioną raz na konsoli Xbox One lub Xbox Series X będzie można otrzymać za darmo także na drugiej konsoli w momencie jej debiutu. Smart Delivery nie będzie jednak dotyczyć wszystkich gier, a tylko nowych, które będą wspierać tę technikę. Już teraz studio CD Projekt RED potwierdziło, iż nabywcy Cyberpunka 2077 na Xboxa One, otrzymają również za darmo kopię gry na Xbox Series X w momencie debiutu tytułu na nowej konsoli.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
38
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
188
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
59