Jak to jest z multi-GPU w Vulkanie? Potrzeba Windows 10 czy nie?
Jedną z licznych zalet Vulkana, czyli nowoczesnego API graficznego opracowanego przez Khronos Group, miała być jego uniwersalność. Przedstawiony został jako alternatywa dla DirectX 12, która oferowałaby zbliżone do niego możliwości renderowania grafiki i niskopoziomowy dostęp do podzespołów, ale przy tym pozostałaby otwarta i dostępna dla wszystkich. "Wszystkich" oznacza w tym przypadku także osoby, którym nie uśmiecha się przesiadka na budzącego w dalszym ciągu liczne kontrowersje Windowsa 10. Kilka dni temu media branżowe obiegła jednak informacja, że przynajmniej jedna z istotnych funkcji nowego API, czyli wsparcie dla wielu kart graficznych, będzie wymagała najnowszej wersji systemu operacyjnego Microsoftu. Czy jest to prawda i co może to oznaczać w praktyce?
Zgodnie z wyjaśnieniami Khronos Group obsługa multi-GPU w API Vulkan ma być dostępna dla wszystkich systemów operacyjnych; nie tylko Windows 10.
Plotka jakoby obsługa multi-GPU w Vulkanie wymagała obsługi Windows 10 pojawiła się za sprawą wycieku jednego ze slajdów, które zaprezentowano na konferencji podczas targów GDC 2017. Jeden z wymienionych tam podpunktów sugerował, że dla działania natywnego wsparcia dla kilku kart graficznych konieczna jest aktywacja w Windows Display Driver Manager (WDDM) trybu Linked Display Adapter (LDA). Ten z kolei dostępny miał być wyłącznie w WDDM 2.0, który znaleźć można tylko w Windows 10. Nie muszę chyba tłumaczyć, że wywołało to burzę wśród osób wyczekujących popularyzacji nowego API, bo oznaczało, że odpadł jeden z głównych argumentów przemawiających za jego stosowaniem.
Twórcy Star Citizen wybierają Vulkan i chcą porzucić DirectX
Całą sytuację zdecydowało się jednak wyjaśnić Khronos Group w oficjalnym oświadczeniu dostępnym na blogu organizacji. Okazuje się, że wpis na dostępnym w internecie slajdzie nie był do końca jasny. Przede wszystkim WDDM wykorzystywany będzie jedynie w systemach Windows, co jest raczej oczywiste, jednak API w dalszym ciągu ma być w pełni kompatybilne z innymi systemami operacyjnymi. Wiele niejasności dotyczy też samego trybu LDA. Okazuje się bowiem, że nie jest on tak naprawdę wymagany do poprawnego działania funkcjonalności multi-GPU w Vulkanie, choć ma uczynić jej implementację znacznie łatwiejszą. Co więcej, w oświadczeniu przedstawiciele Khronos Group wytłumaczyli, że wbrew krążącym po internecie informacjom tryb LDA nie jest wcale ekskluzywny dla Windows 10. Można z niego bez problemu skorzystać także w Windows 7 i 8.1.
DOOM z API Vulkan - Wybuchowy test wydajności kart graficznych
Jak widać całe zamieszanie z obsługą multi-GPU w Vulkanie jest efektem puszczenia w świat nie do końca zweryfikowanej informacji i podchwycenia jej przez branżowe portale. Nie pierwszy to i zapewne niestety również nie ostatni raz. Na pewno należy pochwalić Khronos Group za szybką reakcję i wyjaśnienie wszystkich wątpliwości. Pytanie tylko czy to wystarczy? Jak widać wiele kwestii z nim związanych nie jest jeszcze do końca jasnych, a niewielka ilość korzystających z niego obecnie tytułów nie nastraja szczególnie optymistycznie co do jego przyszłości; przynajmniej jako alternatywy dla DirectX 12. Ostatnia rzecz, której Khronos Group w tym momencie potrzebuje, to właśnie niesprawdzone plotki, które stawiają ich produkt w niekorzystnym świetle. Owszem, wyjaśnienie jest i to nawet całkiem satysfakcjonujące, ale czy dotrze ono do wszystkich osób, które zraziła do siebie pierwsza informacja? Wątpię. To co by było w tym momencie najbardziej potrzebne, to gry, które pokazałyby jak obsługa wielu kart graficznych w Vulkanie wygląda w praktyce, a dzięki temu uspokoiłyby osoby zainteresowane nowym API. Na to niestety przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Byle tylko nie zbyt długo.
Powiązane publikacje

Duolingo stawia na AI. Chodzi o automatyzację procesów, a także redukcję kontraktorów w edukacyjnej rewolucji
22
Microsoft Recall oraz Click to Do trafiły do zapoznawczej aktualizacji Windowsa 11 dla komputerów Copilot+ AI
17
Dystrybucja OpenMandriva Lx 6.0 Rock już dostępna. Stabilna odsłona z KDE Plasma 6, która oferuje jądro Linux 6.15
28
Windows 11 - kwietniowe aktualizacje systemu i zabezpieczeń powodują błędy BSOD, a także problemy z logowaniem
78