Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 - Test karty graficznej
Ostatnimi czasy w średnim segmencie pojawiło się mnóstwo kart graficznych NVIDII, nastąpiła wręcz prawdziwa klęska urodzaju i tsunami nowych konstrukcji, dodatkowo uzupełnionych wersjami SUPER będących po prostu szybszymi odmianami zaledwie kilkumiesięcznych Turingów. Skutkiem tego przeciętnego kupującego czeka nieprawdopodobnie trudne zadanie, ponieważ obok GeForce GTX 1650 / 1660 (także w wersjach SUPER) występuje jeszcze GeForce GTX 1660 Ti, natomiast doliczając ofertę konkurencji w przedziale 650-1200 złotych zajdziemy już dziesięć różnych serii. Ostatnio w łapska dostałem Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2, więc postanowiłem sprawdzić jak wypada w porównaniu do pozostałych kart graficznych dostępnych we wspomnianym przedziale cenowym.
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 jest klasyczną dwu-wentylatorwą konstrukcją bez zbędnych fajerwerków.
Układ graficzny TU116-400-A1 napędzający GeForce GTX 1660 Ti wykorzystuje 24 bloki SM (Streaming Multiprocessor) oznaczające 1536 jednostek CUDA, 48 jednostek renderujących oraz 96 jednostek teksturujących. Dedykowanych rdzeni Tensor oraz RT wspomagających ray-tracing i DLSS został jednak pozbawiony. GeForce GTX 1660 Ti otrzymał natomiast usprawnienia w obliczeniach FP16, obsługę Adaptive Shading oraz zunifikowany podsystem pamięci podręcznej (L2 podniesiono do 1536 KB). Zawierający 6.6 miliarda tranzystorów oraz mierzący 284 mm² układ graficzny TU116-400-A1 wykonano oczywiście w litografii 12 nm FinFET, podobnie jak wszystkie inne dotychczas wydane układy graficzne z serii GeForce RTX 2000 / GTX 1600.
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 zamknięto w niewielkim pudełku, które wygląda identycznie jak opakowanie od słabszego modelu Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2, recenzowanego przed kilkoma miesiącami. Wewnątrz znajdziemy kartę graficzną zapakowaną w piankowe amortyzatory, kartonową otulinę oraz antystatyczną folię. Producent dorzuca również darmowe licencje VRMark i 3DMark pomocne w sprawdzeniu możliwości sprzętu. Co ciekawe, żaden z modeli widocznych na internetowej stronie Inno3D nie odpowiada testowanemu samplowi, chociaż w ofertach sklepowych można go bezproblemowo znaleźć (N166T2-06D6X-1710VA15L - zwrócicie uwagę na kolor wentylatorów). Generalnie, recenzowany Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 wygląda jak skrzyżowanie Twin X2 OC RGB i zwykłego Twin X2.
Konstrukcja mierzy 220 milimetrów i zajmuje dwa sloty w obudowie komputera, będąc solidnie i estetycznie wykonaną. Maskownica z tworzywa sztucznego wiernie imituje metal, dodatkowo pokryta została czarną matową farbą i wygląda naprawdę apetycznie, zwłaszcza jeśli lubicie klasyczną stylistykę pozbawioną LED-ów. Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 otrzymało też pełnowymiarowy metalowy backplate usztywniający konstrukcję. Aktywnym chłodzeniem zajmuje się duet wentylatorów osiowych o średnicy 90 milimetrów, posiadających 11 specjalnie wyprofilowanych łopatek. Wszystko zamontowano na czarnej 8-warstwowej płytce drukowanej (PCB) i wymaga do działania 8-pinowej wtyczki zasilania PCI-Express.
Inno3D GeForce GTX 1660 - Recenzja taniej wersji niereferencyjnej
Układ graficzny jest przykryty aluminiową podstawą, która została bezpośrednio zespolona z pozostałą częścią aluminiowego radiatora, a trzy miedziane 6 mm heat-pipe'y powinny równomiernie rozprowadzać ciepło po jego powierzchni. Pamięci GDDR6 nie posiadają żadnego chłodzenia, poza nawiewem z wentylatorów, aczkolwiek biorąc pod uwagę zdawkową ilość otworów w użebrowaniu raczej niewiele świeżego powietrza złapią. Standardowo na tylnym śledziu znajdziemy 3x Display Port 1.4 oraz pojedyncze HDMI 2.0b. Dodam jeszcze, że chociaż GeForce GTX 1660 Ti sprzętowych jednostek do ray-tracingu nie posiada, obsługuje tę technologię i pozwala pograć w mniej wymagających tytułach, gdzie śledzenie promieni zaimplementowano tylko w pojedynczych efektach (np.: Call of Duty: Modern Warfare).
Testy wydajności zostały przeprowadzone na poniższej platformie testowej, natomiast wygrzewanie Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 wykonane zostało w grach Battlefield V oraz Wiedźmin 3: Dziki Gon (faktyczna częstotliwość GPU i poziom głośności pochodzi z tych tytułów). Bazowe taktowanie opisywanego modelu wynosi standardowe 1500 MHz, wzrastając pod maksymalnym obciążeniem do około 1845 MHz, czyli znacznie wyżej niż deklarowane przez NVIDIA 1770 MHz. Pamięci GDDR6 pracują ze standardową częstotliwością 12000 MHz.
Model | Zdjęcie | Dostarczył | |
Procesor | Intel Core i5-9400F |
![]() |
![]() |
Płyta główna |
MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC |
![]() |
![]() |
Dysk SSD | Samsung 850 PRO 1TB |
![]() |
![]() |
Pamięci RAM |
|
![]() |
![]() |
Monitor |
|
![]() |
![]() |
Zasilacz | be quiet! Dark Power Pro P10 1200W |
![]() |
![]() |
Pomiary wydajności zostały przeprowadzone na 64-bitowym systemie operacyjnym Windows 10. Synchronizacja pionowa była wyłączona nawet jeśli wymagało to edytowania plików konfiguracyjnych. Na wykresach dłuższy słupek oznacza średnią liczbę klatek, natomiast krótszy minimalną (99th percentile). Oznaczenia kart biorących udział w testach są dostosowane do koloru kojarzonego z marką. Modele pełniące funkcję tła mają odcienie niebieskiego. Wszystkie karty graficzne mają aktywny tryb GPU Boost tzn.: jeśli bazowe taktowanie Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gamint X2 OC wynosiło 1500 MHz, to realnie w grach wzrasta do około 1845 MHz zależnie od obciążenia (wartość Boost jest podawana w nawiasie obok taktowania bazowego).

Battlefield V - Last Tiger
1920x1080 / High / TAA / HBAO / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Kingdom Come: Deliverance - Talmberk Forest
1920x1080 / Medium / SMAA / DirectX 11
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga
1920xc1080 / Medium / AF x16 / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Shadow of the Tomb Raider - Hidden City
1920x1080 / Medium / SMAA / BTAO / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Witcher 3: Blood & Wine - Palace Gardens
1920x1080 / Medium / HBAO+ / AA / DirectX 11
klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Wydajność Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 jest stuprocentowo zgodna z oczekiwaniami tzn. wypada odrobinę powyżej GeForce GTX 1660 SUPER, który posiada wprawdzie słabszą specyfikację techniczną, ale wyższe taktowanie układu graficznego i pamięci. Obydwa modele się kanibalizują, co doskonale widać na powyższych wykresach. W każdym razie - taka wydajność spokojnie pozwala cieszyć się wysoką płynnością w rozdzielczości 1920x1080 i ustawieniach o oczko niższych od Ultra, a nawet tych maksymalnych, jeżeli niekoniecznie musimy mieć wszędzie ponad 60 klatek na sekundę.

Temperatury - Ustawienia fabryczne
Wiedźmin 3 / Spoczynek
Stopnie Celsjusza (mniej = lepiej)

Temperatury - Overclocking
Wiedźmin 3 / Spoczynek
Stopnie Celsjusza (mniej = lepiej)
Dwu-wentylatorowy system chłodzenia zamontowany na Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2, spokojnie radzi sobie z utrzymaniem przyzwoitych temperatur. Nawet przy długotrwałym obciążeniu wskaźnik nie przekracza 68 stopni Celsjusza na ustawieniach fabrycznych, a także 72 stopni Celsjusza po podkręceniu rdzenia. W stanie spoczynku karta notuje 38 stopni Celsjusza. Wyniki w obydwu przypadkach można uznać za całkowicie satysfakcjonujące.

Głośność - Ustawienia fabryczne
Spoczynek / Pulpit
dB(A) (mniej = lepiej)
1500(1845)/12000 MHz, 6 GB 192-bit
1530(1905)/8008 MHz, 6 GB 192-bit
1257(1340)/8000 MHz, 8 GB 256-bit
1186(1244)/7000 MHz, 4 GB 256-bit
1530(1845)/12000 MHz, 4 GB 128-bit
1685(1790)/14000 MHz, 4 GB 128-bit
1530(1875)/14000 MHz, 6 GB 192-bit
1506(1810)/8008 MHz, 6 GB 192-bit
1485(1830)/8000 MHz, 4 GB 128-bit

Głośność - Ustawienia fabryczne
Obciążenie / Wiedźmin 3
dB(A) (mniej = lepiej)
1685(1790)/14000 MHz, 4 GB 128-bit
1485(1830)/8000 MHz, 4 GB 128-bit
1500(1935)12000 MHz, 6 GB 192-bit
1530(1845)/12000 MHz, 4 GB 128-bit
1530(1875)/14000 MHz, 6 GB 192-bit
1506(1810)/8008 MHz, 6 GB 192-bit
1530(1905)/8008 MHz, 6 GB 192-bit
1500(1845)/12000 MHz, 6 GB 192-bit
1186(1244)/7000 MHz, 4 GB 256-bit
1257(1340)/8000 MHz, 8 GB 256-bit
Ponieważ Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 posiada tryb pasywny, pracuje do osiągnięcia 50 stopni Celsjusza całkowicie bezgłośnie, a kiedy wspomniana granica zostanie przekroczona wentylatory powoli startują od 500 RPM (raz na kilkanaście prób zdarzyło się, że były słyszalne w momencie wybudzenia). System jest zresztą tak zaprogramowany, aby po spadku obciążenia i temperatury w okolice 40 stopni najpierw wyłączył jedno, a dopiero potem drugie śmigło. Niestety, podczas obciążenia Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 okazuje się stosunkowo głośną konstrukcją osiągającą prawie 2100 RPM, chociaż ręcznie można tę wartość obniżyć do około 1700 RPM przy niewielkim wzroście temperatury GPU.
Urządzenie pozwoliło na całkiem niezły overclocking, bowiem finalnie wywalczyłem dodatkowe 125 MHz dla rdzenia oraz 1600 MHz dla pamięci GDDR6. Znalazło to przełożenie w wartości GPU Boost wynoszącej wówczas 2010 MHz. Oczywiście, spowodowało to również wzrost temperatury układu graficznego do 72 stopni Celsjusza oraz w konsekwencji 2350 RPM w wykonaniu systemu chłodzenia, co przekłada się bezpośrednio na pogorszenie kultury pracy.
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 jest przyzwoitą konstrukcją pozbawioną zbędnych fajerwerków, ale zbyt drogą w stosunku do oferującego identyczną wydajność GeForce GTX 1660 SUPER, chociażby tego samego producenta w postaci Inno3D GeForce GTX 1660 SUPER Twin X2.
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2 jest przyzwoitą konstrukcją, pozbawioną zbędnych fajerwerków typowych dla sprzętu dedykowanego graczom, ale niestety nie pozbawioną wad. Największą oraz zasadniczo jedyną znaczącą, przynajmniej pod względem czysto technicznym, jest głośność systemu chłodzenia. Można ją wprawdzie zmniejszyć, samemu ręcznie ustawiając zakres pracy wentylatorów w MSI Afterburner, niemniej fabryczne nastawy pod obciążeniem są trochę uciążliwe. Docenić należy natomiast solidną jakość wykonania, tryb półprasywny oraz backplate. Zdecydowanie gorzej sytuacja wygląda z opłacalnością, ponieważ recenzowany produkt kosztuje ponad 1250 złotych, a GeForce GTX 1660 SUPER oferuje niemalże identyczną wydajność. Przykładowo bliźniaczego Inno3D GeForce GTX 1660 SUPER Twin X2 można znaleźć za prawie 200 złotych taniej... A skoro nie widać różnicy po co przepłacać?
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC X2
Cena: ~1250 zł
![]() |
|
Sprzęt do testów dostarczyła firma:
Powiązane publikacje

NVIDIA GeForce RTX 5000 - Omówienie architektury Blackwell, działania wersji Founders Edition oraz wydajności w grach
121
Test Warhammer 40,000: Space Marine 2 PC kontra PlayStation 5. Jakość technik NVIDIA DLSS i AMD FSR, skalowanie wydajności
38
Test Black Myth: Wukong na karcie graficznej NVIDIA GeForce RTX 4080. Ta gra zmasakruje Wasze komputery
108
Pięć lat temu Battlefield V wprowadził ray tracing do świata gier komputerowych. Jak dzisiaj wyglądają wymagania sprzętowe gry?
49