Futurystyczne auta o krok bliżej. MediaTek i NVIDIA stworzyli nowe układy, które oferują sztuczną inteligencję, Ray Tracing i DLSS
Aktualnie postęp technologiczny widoczny jest najbardziej w segmencie chatbotów, a także generatorów obrazów i wideo, natomiast różne usługi związane z „AI” wkraczają także do nowoczesnych samochodów, dzięki czemu zyskują one bardziej futurystyczne możliwości. Za wydajność i funkcjonalność wielu takich aut odpowiadać będą nowe chipy, które stworzył MediaTek, współpracując z NVIDIĄ. Mowa o czterech nowych modelach z serii MediaTek Dimensity Auto Cockpit.
Do samochodowych układów z rodziny MediaTek Dimensity Auto Cockpit dołączają cztery nowe jednostki. Wyróżnia je integracja z systemem oraz technologiami od NVDII. Zaskakujące jest jednak to, że mowa o takich rozwiązaniach jak Ray Tracing, czy też DLSS.
TomTom łączy siły z Microsoftem. Nowymi autami będzie można zarządzać głosowo. Nadchodzi asystent oparty na AI
Najnowsze chipy, które znajdą zastosowanie w autach przyszłości, to MediaTek Dimensity Auto Cockpit CX-1, CY-1, CM-1 i CV-1 (analogicznie pierwszy model ma trafić do segmentu premium, a ostatni do samochodów z podstawową funkcjonalnością). Jednostki oparte są na architekturze ARMv9-A i wykonano je w 3 nm procesie technologicznym. Są one zintegrowane z układami graficznymi od NVIDII, które oferują wsparcie dla technologii Ray Tracingu oraz DLSS 3. Spotkamy w nich także akceleratory NVIDIA DLA (Deep Learning Accelerator), które będą miały za zadanie obsługiwać chatboty, czyli duże modele językowe (LLM). Nie zabraknie również nowych standardów łączności, takich jak Wi-Fi 7 i 5G, czy też obsługi systemów nawigacji satelitarnej. Wszystko funkcjonuje w oparciu o system NVIDIA DRIVE OS.
Samsung Exynos Auto V920 - układ oparty na architekturze RDNA 2 będzie napędzał samochody Hyundai następnej generacji
Wykorzystaniem układów będą więc nie tylko usługi związane ze „sztuczną inteligencją”, ale także rozgrywka w produkcje z segmentu AAA. Otrzymamy również dostęp do przesyłania filmów i innej zawartości na wbudowane w samochodzie wyświetlacze. Wśród dodatkowych opcji znajdzie się poprawa dźwięku i wizerunku podczas wideokonferencji, czy też bezdotykowa obsługa samochodu poprzez komendy głosowe. Z chipami zintegrowano procesor DSP, a przy okazji mogą one obsługiwać wszystkie dostępne kamery. Nie sposób nie odnieść wrażenia, że już obecna technologia pozwala tworzyć samochody, jakie do tej pory mogliśmy zobaczyć jedynie w kinie. Z biegiem lat zapewne wszystko rozpowszechni się jeszcze bardziej, choć do tej wizji z pewnością pozostało „trochę” czasu.
Powiązane publikacje

Qualcomm Snapdragon 8 Elite Gen 3 ma występować w dwóch wersjach. Niektóre drogie smartfony już nie będą takie topowe
13
Nadchodzi NVIDIA N1x, czyli układ, który korzysta z architektury ARM. Jednostka przetestowana w benchmarku Geekbench
96
Nowe procesory Intel Xeon, czyli spojrzenie na Diamond Rapids i Clearwater Forest z procesem Intel 18A oraz socketem LGA 9324
13
Co oferuje procesor Intel Core 9 270H? Analiza specyfikacji oraz wyników testów układu Raptor Lake Refresh
10