Futurystyczne auta o krok bliżej. MediaTek i NVIDIA stworzyli nowe układy, które oferują sztuczną inteligencję, Ray Tracing i DLSS
Aktualnie postęp technologiczny widoczny jest najbardziej w segmencie chatbotów, a także generatorów obrazów i wideo, natomiast różne usługi związane z „AI” wkraczają także do nowoczesnych samochodów, dzięki czemu zyskują one bardziej futurystyczne możliwości. Za wydajność i funkcjonalność wielu takich aut odpowiadać będą nowe chipy, które stworzył MediaTek, współpracując z NVIDIĄ. Mowa o czterech nowych modelach z serii MediaTek Dimensity Auto Cockpit.
Do samochodowych układów z rodziny MediaTek Dimensity Auto Cockpit dołączają cztery nowe jednostki. Wyróżnia je integracja z systemem oraz technologiami od NVDII. Zaskakujące jest jednak to, że mowa o takich rozwiązaniach jak Ray Tracing, czy też DLSS.
TomTom łączy siły z Microsoftem. Nowymi autami będzie można zarządzać głosowo. Nadchodzi asystent oparty na AI
Najnowsze chipy, które znajdą zastosowanie w autach przyszłości, to MediaTek Dimensity Auto Cockpit CX-1, CY-1, CM-1 i CV-1 (analogicznie pierwszy model ma trafić do segmentu premium, a ostatni do samochodów z podstawową funkcjonalnością). Jednostki oparte są na architekturze ARMv9-A i wykonano je w 3 nm procesie technologicznym. Są one zintegrowane z układami graficznymi od NVIDII, które oferują wsparcie dla technologii Ray Tracingu oraz DLSS 3. Spotkamy w nich także akceleratory NVIDIA DLA (Deep Learning Accelerator), które będą miały za zadanie obsługiwać chatboty, czyli duże modele językowe (LLM). Nie zabraknie również nowych standardów łączności, takich jak Wi-Fi 7 i 5G, czy też obsługi systemów nawigacji satelitarnej. Wszystko funkcjonuje w oparciu o system NVIDIA DRIVE OS.
Samsung Exynos Auto V920 - układ oparty na architekturze RDNA 2 będzie napędzał samochody Hyundai następnej generacji
Wykorzystaniem układów będą więc nie tylko usługi związane ze „sztuczną inteligencją”, ale także rozgrywka w produkcje z segmentu AAA. Otrzymamy również dostęp do przesyłania filmów i innej zawartości na wbudowane w samochodzie wyświetlacze. Wśród dodatkowych opcji znajdzie się poprawa dźwięku i wizerunku podczas wideokonferencji, czy też bezdotykowa obsługa samochodu poprzez komendy głosowe. Z chipami zintegrowano procesor DSP, a przy okazji mogą one obsługiwać wszystkie dostępne kamery. Nie sposób nie odnieść wrażenia, że już obecna technologia pozwala tworzyć samochody, jakie do tej pory mogliśmy zobaczyć jedynie w kinie. Z biegiem lat zapewne wszystko rozpowszechni się jeszcze bardziej, choć do tej wizji z pewnością pozostało „trochę” czasu.
Powiązane publikacje

Intel Arrow Lake Refresh. Odświeżone procesory Core Ultra 200S będą jeszcze mniej odświeżone niż sądziliśmy
52
Procesory AMD Threadripper PRO 9000WX oraz układ Radeon AI PRO R9700 już za moment trafią na rynek
4
Niestabilny chip AMD Ryzen wcale nie musi nadawać się do kosza. YouTuber udowadnia, że pomóc może obniżenie taktowania
73
Intel Titan Lake wprowadzi zunifikowaną architekturę rdzeni bazującą na Arctic Wolf E-Core zamiast rozwiązań P-Core/E-Core
33