DOOM z API Vulkan - Wybuchowy test wydajności kart graficznych
- SPIS TREŚCI -
- 1 - DOOM po raz drugi w laboratorium testowym
- 2 - Miejsce testowe i metodyka pomiarowa
- 3 - Ustawienia wykorzystane podczas testów
- 4 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 5 - Test wydajności DOOM - 1920x1080 / Ultra / OpenGL
- 6 - Test wydajności DOOM - 1920x1080 / Ultra / Vulkan
- 7 - Test wydajności DOOM - 2560x1440 / Ultra / OpenGL
- 8 - Test wydajności DOOM - 2560x1440 / Ultra / Vulkan
- 9 - Test wydajności DOOM - 3840x2160 / Ultra / OpenGL
- 10 - Test wydajności DOOM - 3840x2160 / Ultra / Vulkan
- 11 - Test wydajności DOOM - Skalowanie z procesorami - OpenGL
- 12 - Test wydajności DOOM - Skalowanie z procesorami - Vulkan
- 13 - Test wydajności DOOM - Skalowanie z procesorami - OpenGL vs Vulkan
- 14 - Podsumowanie - Programiści mogą być doomni?
DOOM stanowi ewenement wśród wielkoformatowych gier komputerowych (tzw. AAA), bowiem developer zamiast bibliotek DirectX 11 albo DirectX 12, wykorzystał do reinkarnacji legendy pierwszoosobowych strzelanin trochę zapomniany OpenGL. Studio id Software pozostało wierne otwartemu interfejsowi, będąc w zasadzie ostatnim cokolwiek znaczącym bastionem, aktywnie promującym to uniwersalne rozwiązanie. Kilka tygodniu temu potwierdzone również zostało, że pecetowy DOOM otrzyma aktualizację dodającą obsługę API Vulkan, która poprawi wydajność kart graficznych w newralgicznych miejscach. Prezentacji dokonano na GeForce GTX 1080, aczkolwiek oficjalna informacja o faktycznie poczynionych zmianach najbardziej ucieszy posiadaczy modeli AMD Radeon. Jak prezentują się wymagania sprzętowe DOOM po zmianie OpenGL na Vulkan? Test wydajności wszystko wyjaśni...
Autor: Sebastian Oktaba
Najnowsza aktualizacja do DOOM oprócz wprowadzenia samego Vulkana, odblokowuje także obliczenia asynchroniczne, dostępne jednak wyłącznie na urządzeniach AMD Radeon. Właściciele sprzętu NVIDII muszą jeszcze trochę poczekać, ponieważ Bethesda i NVIDIA dopiero (?) rozmawiają nad możliwością wdrożeniem wspomnianej funkcji dla układów graficznych GeForce. Zaprawdę niecodzienna to sytuacja, podważającą sprzętową gotowość Maxwelli oraz Pascali na obliczenia asynchroniczne. Trzeba natomiast uczciwie przyznać, że sterowniki Zielonych okazały się świetnie dopracowane w momencie premiery DOOM, obsługa OpenGL wypadała wzorowo, natomiast sytuacja Radeonów była zwyczajnie nieciekawa. Dlatego teraz bardziej spodziewam się wyrównania poziomu wydajności między klasowymi odpowiednikami (np.: GeForce GTX 970 vs Radeon R9 390), aniżeli wielkiego przetasowania na wykresach, krwawej vendetty, detronizacji wcześniejszych liderów itp. Poza tym, chociaż karty graficzne NVIDII nie wspierają obliczeń asynchronicznych, pewne korzyści z implementacji Vulkana powinny być odczuwalne również na modelach GeForce. Dotyczy to zwłaszcza największych rozmiarowo lokacji, gdzie high-endowe układy nie potrafiły rozwinąć skrzydeł.
Vulkan to niskopoziomowe API będące owocem współpracy grupy Khronos, zrzeszającej wielu producentów oraz programistów. Powinien znacznie poprawić wydajność kart graficznych, zwłaszcza AMD Radeon, dzięki włączeniu asynchronicznych obliczeń. Efekty sprawdzimy za chwilę...
Recenzja DOOM PC - Krwawa, szybka i miodna strzelanina
Minimalne wymagania sprzętowe DOOM zdaniem producenta nie uległy absolutnie żadnej zmianie, wiąż wyglądając wybitnie standardowo. Zalecanymi procesorami są dysponujący czterema rdzeniami Intel Core i5-2400 (LGA1155) albo posiadający cztery moduły AMD FX-8320 (AM3+), zatem jednostki wysłużone oraz przynajmniej pięcioletnie. Mimo wszystko, znacznie młodsze dwurdzeniowe modele o zdecydowanie szybszym pojedynczym wątku, zostały w rozpisce całkowicie pominięte. Karty graficzne GeForce GTX 670 oraz Radeon HD 7870 posiadające 2GB VRAM również do najmłodszych trudno zakwalifikować, zatem wyjściowa konfiguracja nie wygląda przerażająco. Do płynnej zabawy niezbędne będzie jeszcze 8 GB pamięci operacyjnej oraz 55 GB wolnej przestrzeni dyskowej. Rekomendowany zestaw powinien natomiast zawierać procesor Intel Core i7-3770 (LGA 1155) albo AMD FX-8350 (AM3+), aczkolwiek korzyści z dodatkowych wątków w przypadku Intela raczej nie odczujemy. Generowanie grafiki najlepiej powierzyć GeForce GTX 970 bądź Radeon R9 290 posiadającym 4GB pamięci graficznej. Reszta zalecanej konfiguracji sprzętowej jest identyczna z minimalną. Taki sprzęt powinien wystarczyć do spokojnego grania w rozdzielczości 1920x1080 przy ustawieniach Ultra i wygładzaniu TSAA x8.
Minimalna konfiguracja do DOOM:
- Intel Core i5-2400 / AMD FX-8320
- NVIDIA GTX 670 2GB / AMD Radeon HD 7870 2GB
- 8 GB pamięci operacyjnej
- 55 GB wolnego miejsca na dysku
- Windows 7 / 8.1 / 10 64-bit
Rekomendowana konfiguracja do DOOM:
- Intel Core i7-3770 / AMD FX-8350
- NVIDIA GTX 970 4GB / AMD Radeon R9 290 4GB
- 8 GB pamięci operacyjnej
- 55 GB wolnego miejsca na dysku
- Windows 7 / 8.1 / 10 64-bit
Vulkan to niskopoziomowe API będące owocem współpracy grupy Khronos, zrzeszającej wielu doświadczonych producentów oraz programistów m.in.: AMD/ATI, Apple, Nokia, Sony, Google, Epic Games czy wreszcie id Software. Następca OpenGL nieprzypadkowo został zaimplementowany w najnowszej odsłonie DOOM, ponieważ teksańskie studio upodobało sobie właśnie ten multi-platformowy interfejs. Wybierać między OpenGL oraz Vulkanem możemy teraz w zaawansowanych ustawieniach graficznych. Jednak co warto zauważyć - AMD wykorzystuje OpenGL 4.3, natomiast NVIDIA wersję 4.5, dlatego przejście na Vulkan jest zbawienne głównie dla Radeonów. Jeśli doliczymy jeszcze obliczenia asynchroniczne dostępne wyłącznie na kartach Czerwonych, wówczas powinniśmy otrzymać gigantyczny skok wydajności. Aktualizacja oprócz korzyści przynosi także ()niestety) wiaderko oficjalnie potwierdzonych niedoróbek oraz ograniczeń mi.n: brak obsługi Vulkan przez karty graficzne NVIDII dysponujące 2 GB VRAM pracujące pod komendą Windows 7, zawieszanie się programu w trakcie robienia screenów (Steam), losowe błędy renderowania obrazu na układach NVIDIA Maxwell czy obniżoną wydajność Radeonów, jeśli używamy w 1920x1080 synchronizacji pionowej. Ech...
Test wydajności DOOM PC - Wymagania sprzętowe iście piekielne??
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - DOOM po raz drugi w laboratorium testowym
- 2 - Miejsce testowe i metodyka pomiarowa
- 3 - Ustawienia wykorzystane podczas testów
- 4 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 5 - Test wydajności DOOM - 1920x1080 / Ultra / OpenGL
- 6 - Test wydajności DOOM - 1920x1080 / Ultra / Vulkan
- 7 - Test wydajności DOOM - 2560x1440 / Ultra / OpenGL
- 8 - Test wydajności DOOM - 2560x1440 / Ultra / Vulkan
- 9 - Test wydajności DOOM - 3840x2160 / Ultra / OpenGL
- 10 - Test wydajności DOOM - 3840x2160 / Ultra / Vulkan
- 11 - Test wydajności DOOM - Skalowanie z procesorami - OpenGL
- 12 - Test wydajności DOOM - Skalowanie z procesorami - Vulkan
- 13 - Test wydajności DOOM - Skalowanie z procesorami - OpenGL vs Vulkan
- 14 - Podsumowanie - Programiści mogą być doomni?