Test AMD Radeon 8060S kontra NVIDIA GeForce RTX 4060 oraz GeForce RTX 4070. Test topowego APU Strix Halo w grach
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test AMD Radeon 8060S - Najmocniejsze iGPU dla Ryzen AI Max+ 395
- 2 - Test AMD Radeon 8060S - Platforma testowa
- 3 - Test AMD Radeon 8060S - Miejsca pomiarowe
- 4 - Test AMD Radeon 8060S - 3DMark Time Spy
- 5 - Test AMD Radeon 8060S - 3DMark Steel Nomad Light
- 6 - Test AMD Radeon 8060S - 3DMark Speed Way
- 7 - Test AMD Radeon 8060S - 3DMark DirectX Ray Tracing
- 8 - Test AMD Radeon 8060S - Alan Wake 2
- 9 - Test AMD Radeon 8060S - Assassin's Creed Valhalla
- 10 - Test AMD Radeon 8060S - Avatar: Frontiers of Pandora
- 11 - Test AMD Radeon 8060S - Call of Duty: Modern Warfare II
- 12 - Test AMD Radeon 8060S - Cyberpunk 2077
- 13 - Test AMD Radeon 8060S - Dying Light 2
- 14 - Test AMD Radeon 8060S - Forza Horizon 5
- 15 - Test AMD Radeon 8060S - Hogwarts Legacy
- 16 - Test AMD Radeon 8060S - Horizon Forbidden West
- 17 - Test AMD Radeon 8060S - Kingdom Come Deliverance II
- 18 - Test AMD Radeon 8060S - Marvel's Spider-Man
- 19 - Test AMD Radeon 8060S - Metro Exodus Enhanced Edition
- 20 - Test AMD Radeon 8060S - Red Dead Redemption 2
- 21 - Test AMD Radeon 8060S - Wiedźmin 3: Dziki Gon Next-Gen
- 22 - Test AMD Radeon 8060S - Cyberpunk 2077 (RT)
- 23 - Test AMD Radeon 8060S - Dying Light 2 (RT)
- 24 - Test AMD Radeon 8060S - Hogwarts Legacy (RT)
- 25 - Test AMD Radeon 8060S - Marvel's Spider-Man (RT)
- 26 - Test AMD Radeon 8060S - Wiedźmin 3: Dziki Gon (RT)
- 27 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (Call of Duty)
- 28 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (Cyberpunk 2077)
- 29 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (Forza Horizon 5)
- 30 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (GTA V)
- 31 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (Wiedźmin 3)
- 32 - Test AMD Radeon 8060S - Temperatury podzespołów
- 33 - Test AMD Radeon 8060S - Pobór mocy na różnych limitach mocy
- 34 - Test AMD Radeon 8060S - Podsumowanie
Firma AMD już od lat znana jest z przygotowywania w miarę wydajnych procesorów APU, łączących w sobie zarówno rdzenie CPU jak i przyzwoite, wbudowane układy graficzne. Przez długi czas producent umieszczał iGPU, oparte na architekturze Vega (choć pomiędzy premierą APU Picasso oraz Renoir / Cezanne architektura doczekała się solidnej aktualizacji), by dopiero wraz z układami Ryzen 6000 wprowadzić nowe układy iGPU, oparte na architekturze RDNA 2. W zeszłym roku otrzymaliśmy Strix Point, który łączył w sobie rdzenie Zen 5(c) oraz zintegrowane układy graficzne RDNA 3.5 z maksymalnie 16 blokami CU - takie rozwiązanie pozwalało już odpalić wiele współczesnych gier, często w średnich lub nawet wysokich ustawieniach graficznych w Full HD. AMD jednak w międzyczasie pracowało także nad prawdziwym kolosem wśród APU - Strix Halo. Premiera tej generacji udowadnia, że współczesne APU może w końcu rywalizować ze średniopółkowymi układami dGPU w notebookach.
Autor: Damian Marusiak
AMD Radeon 8060S jest obecnie najwydajniejszym zintegrowanym układem graficznym, jaki znajdziemy w jakimkolwiek procesorze APU, działającym w środowisku Windows / Linux. Jego możliwości znacząco przekraczają dotychczasowe rozwiązania - bez względu czy mowa o układach AMD (Strix Point i starsze), Intel Core Ultra (Lunar Lake) czy Qualcomm Snapdragon X (Adreno X1). Obecnie jednak Strix Halo jest bardziej pokazem możliwości niż rozwiązaniem, które nagle pojawi się w większej liczbie urządzeń. Ze względu na rozbudowany projekt całego procesora, koszt jego wyprodukowania najpewniej jest wysoki, co znajduje odzwierciedlenie w cenach zapowiadanych notebooków czy Mini PC opartych o procesory AMD Ryzen AI Max. AMD Radeon 8060S zbudowany został z 20 klastrów WGP, co przekłada się na 40 bloków Compute Units, 2560 procesorów strumieniowych, 80 ROP-ów, 160 jednostek teksturujących TMU oraz 40 rdzeni Ray Tracing Accelerators (2. generacji). Procesor AMD Ryzen AI Max+ 395 może zostać sparowany z maksymalnie 128 GB RAM LPDDR5X, a wówczas 96 GB tejże pamięci możemy przydzielić wyłącznie dla dGPU. Takie rozwiązanie przyda się, gdy zechcemy wykorzystać Strix Halo do zadań opartych na algorytmach AI, które to lubią pojemny VRAM. Do testów otrzymaliśmy wariant z 32 GB LPDDR5X i wówczas dla iGPU przydzielić możemy maksymalnie 24 GB pamięci. Jeśli planujemy wykorzystać sprzęt głównie do gier, wówczas optymalnym wyborem będzie 8 GB, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby podzielić RAM po połowie - 16 GB dla Radeona 8060S i pozostałe 16 GB dla procesora i systemu.
AMD Radeon 8060S to najmocniejszy zintegrowany układ graficzny, jaki kiedykolwiek pojawił się w układzie opartym na architekturze x86. Jest to flagowy model z serii APU Strix Halo. Jego wydajność skonfrontujemy z układami NVIDIA GeForce RTX 4060 oraz GeForce RTX 4070 Laptop GPU.
AMD Radeon 8060S oparty został na architekturze RDNA 3.5, podobnie jak wbudowane układy Radeon 800M w procesorach Strix Point. Względem RDNA 3 doszło kilka optymalizacji, w tym także poprawek w dostępie do pamięci. Budowa WGP oraz Compute Units jest zbliżona do poprzedników, nie znajdziemy również żadnych zmian w kontekście wydajności Ray Tracingu (ta pozostanie na poziomie RDNA 3, większe zmiany w tym względzie zaszły dopiero w RDNA 4). AMD RDNA 3.5 to przede wszystkim dwukrotnie zwiększona częstotliwość próbkowania tekstur. Podzbiór najpopularniejszych operacji próbkowania tekstur ma teraz podwójną szybkość w przypadku typowych operacji na teksturach w grach wideo. Do tego dochodzą podwojone współczynniki dla interpolacji oraz stopniowania, gdzie wektory ISA mają teraz podwójną szybkość dla typowych operacji na shaderach. Ostatnią zmianą jest ulepszone zarządzanie pamięcią. Mowa tutaj o poprawie prymitywnego przetwarzania w celu ograniczenia dostępu do pamięci, ulepszenia technik kompresji, zmniejszenia obciążenia i zoptymalizowanego dostępu do pamięci typu LPDDR5X. Wszystkie te zmiany mają przede wszystkim poprawić efektywność energetyczną zintegrowanych układów graficznych, bazujących na architekturze RDNA 3.5.
AMD Radeon 8060S | NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU | NVIDIA GeForce RTX 4070 Laptop GPU | |
Architektura | RDNA 3.5 | Ada Lovelace | Ada Lovelace |
Układ graficzny | Strix Halo iGPU | AD107 | AD106 |
Typ GPU | Zintegrowany iGPU | Osobny dGPU | Osobny dGPU |
Litografia | TSMC N4P | TSMC 4N | TSMC 4N |
Powierzchnia | 308 mm² (cały I/O) | 158 mm² | 188 mm² |
Tranzystory | ? | 18,9 mld | 22,9 mld |
Jednostki SP | 2560 | 3072 | 4608 |
Jednostki TMU | 160 | 96 | 144 |
Jednostki ROP | 80 | 40 | 48 |
Jednostki RT | 40 | 24 (3. gen) | 36 (3. gen) |
Jednostki AI | 80 (2. gen) | 96 (4. gen) | 144 (4. gen) |
Taktowanie Boost | Do 2900 MHz | Do 2370 MHz | Do 2175 MHz |
Pamięć | Od 32 GB do 128 GB LPDDR5X 8000 MHz | 8 GB GDDR6 (do 16 Gbps) | 8 GB GDDR6 (do 16 Gbps) |
Szyna pamięci | 256-bit | 128-bit | 128-bit |
Przepustowość | ? | Do 256 GB/s | Do 256 GB/s |
Obsługa DLSS / FSR | FSR (do v.3.1) | DLSS 4 (FG, bez MFG) | DLSS 4 (FG, bez MFG) |
TDP | 55 W (45 - 125 W) | 35 - 115 W (60 - 140 W z Dynamic Boost) | 35 - 115 W (60 - 140 W z Dynamic Boost) |
W tym artykule skupiam się przede wszystkim na wydajności zintegrowanego układu graficznego AMD Radeon 8060S. W przeciwieństwie do poprzednich tego typu testów, tym razem po przeciwnej stronie nie staną inne układy iGPU. Zamiast tego topowy RDNA 3.5 w APU Strix Halo powalczy z osobnymi układami graficznymi NVIDIA GeForce RTX 4060 Laptop GPU oraz GeForce RTX 4070 Laptop GPU, o mocy maksymalnie 140 W. Testy zostały podzielone na dwie główne części: rasteryzacja oraz z włączonym Ray Tracingiem oraz skalowaniem DLSS (dla NVIDII) oraz FSR (dla AMD). W trzeciej części testów skupiam się na temacie skalowania wydajności w wybranych grach i na limitach od 32 do maksymalnie 93 W. Tutaj znajduje się również test temperatur w grze oraz pobór mocy całej platformy na różnych limitach mocy.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Test AMD Radeon 8060S - Najmocniejsze iGPU dla Ryzen AI Max+ 395
- 2 - Test AMD Radeon 8060S - Platforma testowa
- 3 - Test AMD Radeon 8060S - Miejsca pomiarowe
- 4 - Test AMD Radeon 8060S - 3DMark Time Spy
- 5 - Test AMD Radeon 8060S - 3DMark Steel Nomad Light
- 6 - Test AMD Radeon 8060S - 3DMark Speed Way
- 7 - Test AMD Radeon 8060S - 3DMark DirectX Ray Tracing
- 8 - Test AMD Radeon 8060S - Alan Wake 2
- 9 - Test AMD Radeon 8060S - Assassin's Creed Valhalla
- 10 - Test AMD Radeon 8060S - Avatar: Frontiers of Pandora
- 11 - Test AMD Radeon 8060S - Call of Duty: Modern Warfare II
- 12 - Test AMD Radeon 8060S - Cyberpunk 2077
- 13 - Test AMD Radeon 8060S - Dying Light 2
- 14 - Test AMD Radeon 8060S - Forza Horizon 5
- 15 - Test AMD Radeon 8060S - Hogwarts Legacy
- 16 - Test AMD Radeon 8060S - Horizon Forbidden West
- 17 - Test AMD Radeon 8060S - Kingdom Come Deliverance II
- 18 - Test AMD Radeon 8060S - Marvel's Spider-Man
- 19 - Test AMD Radeon 8060S - Metro Exodus Enhanced Edition
- 20 - Test AMD Radeon 8060S - Red Dead Redemption 2
- 21 - Test AMD Radeon 8060S - Wiedźmin 3: Dziki Gon Next-Gen
- 22 - Test AMD Radeon 8060S - Cyberpunk 2077 (RT)
- 23 - Test AMD Radeon 8060S - Dying Light 2 (RT)
- 24 - Test AMD Radeon 8060S - Hogwarts Legacy (RT)
- 25 - Test AMD Radeon 8060S - Marvel's Spider-Man (RT)
- 26 - Test AMD Radeon 8060S - Wiedźmin 3: Dziki Gon (RT)
- 27 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (Call of Duty)
- 28 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (Cyberpunk 2077)
- 29 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (Forza Horizon 5)
- 30 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (GTA V)
- 31 - Test AMD Radeon 8060S - Skalowanie wydajności (Wiedźmin 3)
- 32 - Test AMD Radeon 8060S - Temperatury podzespołów
- 33 - Test AMD Radeon 8060S - Pobór mocy na różnych limitach mocy
- 34 - Test AMD Radeon 8060S - Podsumowanie
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178