AMD FSR 3.1 - zapowiedziano nową wersję techniki. Wśród zalet jest oddzielenie upscalingu obrazu od generowania klatek
Już od blisko trzech lat na rynku obecna jest technika AMD FSR, która podobnie jak konkurencyjne NVIDIA DLSS, służy w pierwszej kolejności do upscalingu obrazu w grach komputerowych. Od dnia premiery, na komputery użytkowników trafiły trzy główne wersje techniki i szereg mniejszych aktualizacji. Firma AMD przygotowuje się do debiutu FSR 3.1, które wprowadzi istotne zmiany w jego funkcjonowaniu i jakości uzyskiwanego w ten sposób obrazu.
AMD FSR 3.1 to nowa wersja techniki, która oddzieli od siebie moduł upscalingu obrazu (Super Resolution) od generowania klatek (Frame Generation). To otworzy nowe możliwości przed deweloperami i graczami.
Ghost of Tsushima oficjalnie zmierza na PC. Gra otrzyma wsparcie dla technik NVIDIA DLSS 3, AMD FSR 3 oraz Intel XeSS
AMD FSR 3, w porównaniu do poprzednich wersji, ma niezaprzeczalną zaletę w postaci Frame Generation, które wprowadza do wyświetlanego obrazu sztuczne klatki, zwiększając tym samym liczbę FPS-ów w grach. Do tej pory Super Resolution (czyli upscaler obrazu) był w przypadku FSR ściśle połączony z Frame Generation, tzn. niemożliwe było aktywowanie FG bez SR. Najnowsza wersja techniki ma oddzielić te funkcje, co pozwoli na użytkowanie FG od firmy AMD z innymi metodami upscalingu obrazu. Oznacza to też prawdopodobnie, że do włączenia modułu FG w ramach FSR 3 nie będzie trzeba aktywować żadnej techniki upscalingu. Taka możliwość jest dostępna w przypadku DLSS 3 i, wbrew pozorom, może być bardzo przydatna. FG daje bowiem często na tyle duży wzrost liczby FPS-ów, często bez zauważalnego pogorszenia jakości obrazu, że nierzadko możliwe jest całkowite wyłączenie SR, które z kolei obraz zazwyczaj nieco pogarsza.
Po lewej FSR 2.2, po prawej FSR 3.1 (tryb Performance)
Oddzielenie dwóch wyżej wymienionych funkcji, to niejedyna zaleta FSR 3.1. Zauważalnej poprawie ma ulec jakość obrazu uzyskiwanego w wyniku procesu upscalingu. Dotyczy to dalszej redukcji ghostingu, a także ulepszenia temporalnej stabilności scen. Na zaprezentowanym przez AMD przykładzie, można zauważyć między innymi redukcję migotania obrazu oraz występowania innych artefaktów w trybie Performance (gra Ratchet & Clank: Rift Apart). Ta wersja udostępni także deweloperom nowe API, które pozwoli na łatwiejsze identyfikowanie i eliminowanie błędów oraz zapewni kompatybilność z przyszłymi wersjami techniki. FSR 3.1 trafi do deweloperów w drugim kwartale w ramach platformy GPUOpen. Pierwsze gry ją wspierające powinny pojawić się na rynku jeszcze przed końcem 2024 roku.
Powiązane publikacje

Nowe sterowniki do kart graficznych Intel Arc Battlemage poprawiają płynność w wielu popularnych grach komputerowych
7
ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
39
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
188
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90