Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

NVIDIA Hopper GH100 - nowe informacje o budowie oraz specyfikacji układu graficznego kolejnej generacji

Damian Marusiak | 21-03-2022 15:30 |

NVIDIA Hopper GH100 - nowe informacje o budowie oraz specyfikacji układu graficznego kolejnej generacjiJuż jutro odbędzie się konferencja prasowa firmy NVIDIA w ramach corocznego wydarzenia GPU Technology Conference. Jutrzejsza prezentacja będzie prowadzona przez CEO firmy NVIDIA - Jensena Huanga - i skupi się m.in. na prezentacji nowej architektury GPU dla rynku HPC oraz AI. Mowa oczywiście o architekturze Hopper, która zastąpi Ampere po blisko dwóch latach jej istnienia. Nadal wielu szczegółów o Hopperze nie wiemy, jednak w przededniu konferencji producenta, do sieci przedostały się kolejne informacje na temat budowy układu graficznego GH100. Oprócz diagramu blokowego przedstawiającego poszczególne fragmenty rdzenia, pojawiła się informacja że NVIDIA w nowej architekturze może wykorzystać różne klastry GPC, o zmiennej budowie oraz przeznaczeniu.

W przeddzień prezentacji NVIDII, w sieci pojawiły się nowe szczegóły dotyczące budowy i specyfikacji układu NVIDIA GH100, opartego na architekturze Hopper.

NVIDIA Hopper GH100 - nowe informacje o budowie oraz specyfikacji układu graficznego kolejnej generacji [nc1]

NVIDIA zapowiada konferencję na GTC 2022 hasłem Hopped Up. Prezentacja nowej architektury GPU Hopper już za kilka dni

Według najnowszych, udostępnionych informacji, układ graficzny NVIDIA GH100 będzie monolitem o powierzchni w okolicach 858 mm². Będzie się składał m.in. z 8 głównych klastrów GPC (Graphics Processing Cluster), z czego tylko jeden będzie odpowiadał dodatkowo za wyświetlanie grafiki, podczas gdy pozostałe siedem będą zaprzęgnięte wyłącznie do obliczeń. Wygląda zatem na to, że NVIDIA po raz pierwszy w jednym układzie wprowadzi klastry GPC o różnej budowie oraz możliwościach wykorzystania. Każdy klaster GPC składa się z 9 bloków TPC, z kolei każdy TPC posiada dwa bloki SM (Streaming Multiprocessors). Tym samym, przy zachowaniu dotychczasowego zliczania poszczególnych bloków SM oraz rdzeni CUDA (wzorem Ampere), układ graficzny NVIDIA GH100 będzie oferował maksymalnie 144 bloki SM oraz 18432 rdzeni CUDA FP32. Nieoficjalnie dopiero drugi układ - GH202 - ma wykorzystać budowę typu MCM, będąc połączonymi dwoma układami GH100.

NVIDIA Hopper GH100 - nowe informacje o budowie oraz specyfikacji układu graficznego kolejnej generacji [nc1]

NVIDIA Ada, Hopper oraz Blackwell - nowe informacje na temat nadchodzących kart graficznych dla PC oraz HPC

Architektura Hopper przyniesie także wzrost ilości pamięci cache typu L2. Według powyższego diagramu blokowego, układ NVIDIA GH100 zaoferuje łącznie 48 MB cache L2, o 8 MB więcej w porównaniu do architektury Ampere. Dla przypomnienia bardzo duży wzrost cache L2 będzie widoczny w konsumenckiej architekturze Ada - tutaj rdzeń AD102 ma oferować 96 MB L2. Z powyższego diagramu możemy także wywnioskować, że nadchodzący układ GH100 będzie wykorzystał 6144-bitową magistralę pamięci. Użyte pamięci to oczywiście kostki HBM (High Bandwidth Memory). Użycie takiej szyny pamięci sugeruje także, że nowy akcelerator graficzny wykorzysta 128 GB pamięci, być może typu HBM3. Wszystkie szczegóły dotyczące architektury Hopper powinny zostać ujawnione już jutro.

NVIDIA Hopper GH100 - nowe informacje o budowie oraz specyfikacji układu graficznego kolejnej generacji [nc1]

Źródło: VideoCardz
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 25

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.