Microsoft Project Scorpio - Specyfikacja nowej konsoli do gier w 4K
Microsoft potwierdził dzisiaj specyfikację techniczną nowej konsoli do gier - Project Scorpio. Urządzenie będzie bezpośrednim rywalem PlayStation 4 Pro, które Sony wprowadziło na rynek w listopadzie zeszłego roku, mając przewyższać rywala pod każdym względem. Podobnie jak w przypadku konkurenta, również Project Scorpio idzie w kierunku popularyzacji grania w rozdzielczości 4K, dlatego skupienie uwagi na takim aspekcie rozgrywki nikogo dziwić nie powinno. Jeszcze niedawno spekulowano o możliwości zastosowania procesorów Summit Ridge (Ryzen) oraz układu graficznego Vega, niemniej w świetle faktów takie ploteczki okazały się tylko pobożnymi życzeniami. Owszem, jest całkiem nieźle, aczkolwiek bez rewelacji.
Microsoft potwierdził dzisiaj specyfikację techniczną nowej konsoli do grania - Project Scorpio. Urządzenie będzie bezpośrednim rywalem PlayStation 4 Pro, które Sony wprowadziło na rynek w listopadzie zeszłego roku.
Sercem konsoli jest ośmiordzeniowy "autorski" procesor x86, taktowany zegarem 2,3 GHz, podczas gdy poprzednik działał z częstotliwością 1,75 GHz. Niestety, wbrew oczekiwaniom nie mamy do czynienia z architekturą Zen, lecz podobnie jak w PlayStation 4 Pro, niemłodym Jaguarem wykonanym w litografii 16 nm TSMC, dysponującym 4MB Cache L2. Układ graficzny posiada 40 jednostek CU (2560 procesorów strumieniowych), działając z taktowaniem 1172 MHz i bazując na architekturze Polaris, prawdopodobnie z pewnymi funkcjami Vega. Dla porównania - Radeon RX 480 posiada 36 CU, natomiast rdzeń desktopowej karty graficznej tyka z prędkością do 1266 MHz (wersja referencyjna). Obydwa komponenty dostarczyło oczywiście AMD. Całość doprawiono 12 GB współdzielonej pamięci GDDR5 o taktowaniu 6800 MHz na 384-bitowej magistrali, co daje przepustowość rzędu 320 GB/s. Reszta twardej specyfikacji wzbudza mniej emocji - dysk HDD 1 TB (2,5 cala), napęd optyczny 4K UHD Blu-ray oraz zasilacz 245W. Project Scorpio wspiera także Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, PCM 2.0/5.1/7.1, Dolby TrueHD Atmos, kodeki wideo HEVC/h.265, VP9, AVC/h.264, MPEG2, MPEG4, VC1/WMV9 oraz Dolby TrueHD, DD+, DTS-HR/MA, AAC, MP3, MPEG1, WMV. Nie zabraknie również łączności bezprzewodowej, IEEE 802.11ac (5 GHz/2,4 GHz), 2x2 WiFi (WiFi Direct) plus IEEE 802.3 10/100/1000. Specyfikacja jest mocniejsza od PlayStation 4 Pro, jednak chyba trochę poniżej oczekiwań.
Microsoft deklaruje, że wszystkie gry wydane na Xbox One, działające dotychczas w rozdzielczości 900p/1080p, będą na Project Scorpio chodzić płynnie w natywnej rozdzielczości 4K. Dodatkowo wprowadzono lepsze filtrowanie tekstur, rzekomo zredukowano zjawisko tearingu (rozrywania ekranu) oraz poprawiono czasy ładowania. Niestety, część gier może w ogóle nie działać poprawnie na nowej konsoli, ale będzie to podobno niewielki odsetek. Z ciekawostek warto jeszcze wymienić, że inżynierowie zoptymalizowali kolejkowanie poleceń w DirectX 12, wbudowując część opcji bezpośrednio do procesora graficznego, dzięki czemu odciążyli CPU nawet o połowę. Jakie przyniesie to korzyści zobaczymy niebawem, ale sądząc po ogólnikowym zarysie tej implementacji, twórcy chcieli najprawdopodobniej uniknąć czegoś na kształt bottlenecka. Funkcja Xbox GameDVR umożliwi natomiast nagrywanie materiałów 4K/60FPS nawet w jakości HDR, dzięki specjalnemu kodekowi HEVC. Wygląd konsoli poznamy dopiero na tragach E3 2017, dzisiaj nie zostało to ujawnione, aczkolwiek za chłodzenie odpowiadać będzie radiator z komorą parową (rozwiązanie dobrze znane z kart graficznych).
Powiązane publikacje

Commandos: Origins - nowy gameplay zbliżającego się prequela kultowej serii. Powrót do korzeni
23
Silent Hill f oficjalnie zaprezentowany. Survival horror zmierza na PC, PlayStation 5 oraz Xbox Series X|S
24
Warhammer 40,000: Space Marine 3 - twórcy zaskoczyli i zapowiedzieli kontynuację bardzo udanej części
11
Kingdom Come: Deliverance 2 - Warhorse wprowadza ogromną aktualizację 1.2. Oto pełna rozpiska zmian
57