Mark Zuckerberg rozważa abonament dla Facebooka bez reklam
Niedawny skandal Cambridge Analytica, związany z prywatnością użytkowników na Facebooku, wywołał wiele ciekawych rozmów na temat wartości naszych danych, przyszłości Facebooka i znaczenia sieci społecznościowych. Sprawa doprowadziła także do postawienia CEO Facebooka pytania, odnośnie tego, czy kiedykolwiek pojawi się płatna wersja serwisu. Zuckerberg składając zeznania przed Kongresem USA, nie wykluczył takiego rozwiązania dodając, że mimo to zawsze będzie istniała darmowa wersja Facebooka. Portal BuzzFeed przeczesał finanse firmy, by dowiedzieć się, ile mógłby kosztować abonament na Facebooku. Serwis twierdzi, że około 11 dolarów miesięcznie. Co jednak miałby oferować taki abonament?
CEO Facebooka, na pytanie odnośnie tego, czy kiedykolwiek pojawi się płatna wersja serwisu nie wykluczył takiej możliwości.
Facebook zalicza wpadkę. Wyciekły dane 50 mln użytkowników
Wizja abonamentu na Facebooku, to portal społecznościowy w zupełności oczyszczony z reklam, co miałoby się przełożyć na zmniejszenie zależności firm od danych użytkowników w celu zarabiania (choć nasz kanał w dalszym ciągu podlegałby pewnej personalizacji). W rzeczywistości miałoby to wpłynąć na mniejszą podatność na manipulacje ze strony złośliwych podmiotów zagranicznych, co miało miejsce w przypadku ingerencji Rosji w ostatnich wyborach prezydenckich w USA. Ale nie tylko reklamy pojawiające się na jednym z pasków po prawej stronie serwisu zniknęłyby z opcją premium. Pewnie wielu z Was kojarzy, jak jeszcze kilka lat temu wchodząc na Facebooka dostrzegaliśmy czerwony licznik powiadomień, a powiadomienia faktycznie dotyczyły naszej osoby: ktoś polubił nasz wpis, ktoś skomentował zdjęcie. To, co dzieje się dziś w powiadomieniach, przechodzi ludzkie pojęcie. Są to często wybrane przez Facebooka rekomendacje stron, bądź informacje dotyczące innych użytkowników (Dominika prowadzi transmisję na żywo - seriously? Kogoś to obchodzi?). Facebook w trakcie wielu użytecznych zmian, poczynił także te zbyteczne. Wersja premium miałaby temu zaradzić. Ale zaraz zaraz... Czyli jak to? Zepsujmy serwis, a tylko płacący będą mogli korzystać z naprawionego? No cóż, jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o...
Facebook traci użytkowników na rzecz Instagrama i Snapchata
W 2017 roku, 98% przychodów Facebooka pochodziło z reklam (40,65 miliardów dolarów). Jeśli Facebook ma zamiar wykluczyć reklamy, ktoś będzie musiał za to zapłacić. Ktoś, czyli użytkownicy. Serwis Recode przed kilkoma dniami przeprowadził ankietę, z której wynika, że 77% facebookowiczów nie ma zamiaru zapłacić za dostęp do Facebooka bez reklam. Spośród tych, którzy są chętni by zapłacić, 42% nie odda portalowi więcej niż 5 dolarów miesięcznie. 25% zapłaciłoby od 6 do 10 dolarów, a około 12% wpłaciłoby na konto Facebooka aż ponad 15 dolców co miesiąc. Washington Post dokonał szybkich przeliczeń, z których wynika, że w zamian za Facebooka bez reklam, serwis musiałby obciążyć aktywnych użytkowników abonamentem w wysokości niemal 19 dolarów rocznie. Z kolei TechCrunch po własnych przeliczeniach przedstawia nieco bardziej pesymistyczną wersję od 11 do 14 USD ale uwaga: miesięcznie. Osobiście wolałabym pozbyć się FB (choć ze względów zawodowych nie bardzo z tym po drodze), niż zapłacić Zuckerbergowi choćby złotówkę. A Wy? Bylibyście w stanie przełknąć taki abonament w imię mniej frustrującej rozrywki?
Powiązane publikacje

Meta kontra FTC. Kevin Systrom ujawnia, że Mark Zuckerberg postrzegał Instagram jako zagrożenie dla Facebooka
23
OpenAI rozważa zakup przeglądarki Chrome od Google, co oznacza potencjalną rewolucję w dostępie do sztucznej inteligencji
22
Użytkownicy skarżą się, że ChatGPT zbyt często ich chwali. Czy sztuczna inteligencja przestała mówić prawdę?
44
Facebook traci znaczenie wśród młodszych pokoleń. Wewnętrzne e-maile Meta pokazują rosnące problemy z atrakcyjnością platformy
57