Webinary w Polsce: Rekordzista z naszego kraju zarobił na jednym spotkaniu online prawie 60 tys. zł
Pandemia koronawirusa wymusiła na wielu firmach gruntowną zmianę podejścia do modelu zarabiania. Trenerzy personalni, szkoleniowcy oraz osoby z branży eventowej musiały przenieść lwią część swojego biznesu do sieci. Trudności w organizacji lub całkowita niemożność realizacji spotkań stacjonarnych nie musi jednak oznaczać finansowej klęski dla pracowników zagrożonych sektorów. Z pomocą przychodzą bowiem webinary, czyli spotkania online, w których słuchacze-klienci mogą uczestniczyć za pośrednictwem urządzeń takich jak komputery, tablety oraz smartfony. W 2020 roku odnotowano olbrzymi wzrost zainteresowania tą formą eventów. Średni przychód ze spotkania wyniósł wtedy 995 zł, natomiast polski rekordzista zgarnął aż 57 tys. zł. Webinary wydają się więc rozwiązaniem bliskim ideału, ale czy słusznie?
W 2020 roku webinary wygenerowały w Polsce przychody na poziomie 2,5 miliona zł. Dla wielu osób płatne spotkania online stanowią dziś główne źródło utrzymania. Dane z raportu ClickMeeting ujawniają twarde liczby opisujące skalę popularności tego typu eventów.
Test smartfona Samsung Galaxy S21 5G z układem Exynos 2100: Nie spodziewałem się tak udanej kontynuacji flagowej serii
Tak jak wspomniałem, średni ubiegłoroczny przychód z webinarów w Polsce to 995 zł. W Niemczech jest to już kwota 1097 zł, w Wielkiej Brytanii 1396 zł, lecz prawdziwy potencjał widać dopiero w Kanadzie. Na tamtejszym rynku średni przychód wyniósł aż 5568 zł. Skupmy się jednak na naszym rodzimym rynku. Według raportu ClickMeeting w ubiegłym roku (do listopada) odbyło aż 4721 płatnych wydarzeń, czyli aż 162% więcej niż w 2019 roku. Skalę wzrostu zainteresowania webinarami ujawniają dopiero tegoroczne dane. Okazuje się, że w 2021 roku ClickMeeting miał do czynienia z progresem na poziomie 787%.
Test Apple iPhone 12 - smartfon, który odcina się od przeszłości
Organizacja spotkań online daje ogromne możliwości - mówi Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting - Pozwala dotrzeć do znacznie większej liczby osób, niż byłoby to możliwe w formie stacjonarnej, niezależnie od lokalizacji - przede wszystkim w małych miejscowościach. W przypadku ClickMeeting w wydarzeniu tego typu może brać udział nawet 10 tys. osób jednocześnie. Zgromadzenie takiej liczby odbiorców „na żywo” jest bardzo trudne i kosztowne. Wymaga wynajęcia ogromnej powierzchni i sprzętu scenicznego, uzyskania masy pozwoleń i zatrudnienia dużej liczby odpowiednio przeszkolonych osób. W przypadku wydarzenia online zazwyczaj wystarczy tylko zadbać o stabilne narzędzie i łącze internetowe.
Rekordowe 2 miliony uczestników wzięło udział w webinarach ClickMeeting. Oto najnowsze dane webinarowe z 2020 roku
Choć optymizm w walce z COVID-19 jest wysoce wskazany, musimy mieć świadomość tego, że wirus może zostać z nami na dłużej. Platformy takie jak ClickMeeting umożliwiające prowadzenie płatnych spotkań online, mogą okazać się zbawienne dla wielu branż. Koszty prowadzenia tego typu przedsięwzięcia są znacznie niższe niż organizacja stacjonarnych wydarzeń. Webinary wymagają przy tym skromniejszych przygotowań. Mimo to liczba uczestników może przewyższać liczbę osób biorących udział w typowych eventach.