Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Test zintegrowanych układów Radeon Vega 8 oraz Radeon Vega 10

Damian Marusiak | 05-03-2019 09:00 |

Test zintegrowanych układów Radeon Vega 8 oraz Radeon Vega 10W 2017 roku AMD oficjalnie zapowiedziało pierwsze mobilne APU bazujące na mikroarchitekturze Zen. Mowa oczywiście o Raven Ridge, wśród których znajdziemy takie układy jak Ryzen 3 2200U ze zintegrowanym układem Radeon Vega 3, Ryzen 5 2500U ze zintegrowanym iGPU Radeon Vega 8 oraz Ryzen 7 2700U wraz z Radeonem Vega 10. Długo czasu minęło, nim w sprzedaży w Polsce pojawiło się zwiększona ilość konstrukcji. Do części z nich nadal można mieć także wątpliwości odnośnie przygotowanej konfiguracji. Chodzi mi tutaj zwłaszcza o niektóre laptopy Lenovo oraz ASUS, w których często można się natknąć na pamięci RAM Single Channel, skutecznie hamujące możliwości zintegrowanych układów graficznych. Wprawdzie były już testy laptopów z układami APU, ale zdecydowałem się na przygotowanie jeszcze jednego artykułu, tym razem w bardziej wymagających scenariuszach.

Autor: Damian Marusiak

Do tej pory nie miałem okazji zrobienia porównania dwóch zintegrowanych układów od AMD. Zazwyczaj kończyło się na tradycyjnych testach czy to ultrabooków/urządzeń konwertowalnych, czy to na laptopach typowo do gier. Dzisiaj natomiast prezentuję coś zupełnie innego, czyli wspomniane porównanie Radeon Vega 8 oraz Radeon Vega 10. Od razu uprzedzę, że w teście nie znalazło się miejsce na konkurencyjny Intel UHD Graphics 620. Związane to jest po prostu z brakiem wolnego sampla w tym momencie. Test z kolei w przeciwieństwie do recenzji ultrabooków będzie bardziej wymagający dla zintegrowanych układów. Wiemy, że zarówno Radeon Vega 8 jak i Vega 10 są znacznie wydajniejsze od UHD Graphics 620 w odpowiednich warunkach. Z tego względu byłem ciekawy, jak obydwa iGPU w stosunkowo tanich laptopach poradzą sobie w rozdzielczości Full HD, zamiast zwykłego HD. Notebooki jakie wykorzystałem do testów to Huawei Matebook D14, dobrze znany już czytelnikom PurePC oraz Lenovo YOGA 530-14. Pierwszy z nich wyposażono w APU Ryzen 5 2500U oraz Radeon Vega 8, drugi natomiast posiada Ryzena 7 2700U oraz Radeona Vega 10.

Tym razem przygotowałem zestaw testów w grach mających sprawdzić wydajność zintegrowanych układów Radeon Vega 8 oraz Radeon Vega 10 w stosunkowo niedrogich laptopach do multimediów.

Test zintegrowanych układów Radeon Vega 8 oraz Radeon Vega 10 [1]

Pierwsze sprawdzane iGPU to Radeon Vega 8, będąca częścią APU Ryzen 5 2500U. Układ APU (a więc połączony procesor ze zintegrowaną grafiką) zostały wyprodukowane w 14-nm procesie technologicznym, który jest znacznie usprawniony w porównaniu do poprzedników z serii APU Carrizo. Zamontowany tutaj iGPU posiada łącznie 11 jednostek obliczeniowych, z czego osiem jest aktywnych, co przekłada się na 512 jednostki cieniujące. Radeon Vega 8 wykorzystuje pamięć RAM laptopa i w zależności od skonfigurowanego trybu (Single Channel lub Dual Channel) będzie pracować albo na pół gwizdka albo na pełnych obrotach. Mobilna Vega 8 posiada 512 jednostek cieniujących, 32 jednostki teksturujące oraz 16 renderujących. Przepustowość pamięci wynosi 38,4 GB/s. Deklarowane taktowanie rdzenia wynosi 1100 MHz.

Test zintegrowanych układów Radeon Vega 8 oraz Radeon Vega 10 [2]

Drugi układ to Radeon Vega 10, będąca częścią APU Ryzen 7 2700U. W porównaniu do słabszego APU, tutaj otrzymujemy dziesięć aktywnych jednostek obliczeniowych z jedenastu, co przekłada się na 640 jednostek cieniujących. Podobnie jak Radeon Vega 8, również Vega 10 wykorzystuje pamięć RAM notebooka i w zależności od jej konfiguracji będzie pracować wolniej bądź szybciej. Wśród gier, które znalazły się na pokładzie tego konkretnego testu, znajdziemy m.in. Counter Strike: Global Offensive, Overwatch, Far Cry 5, DOOM oraz Star Wars: Battlefront II. Niektóre tytuły są mniej wymagające, inne bardziej. Sprawdzimy na ile możliwa będzie rozgrywka w natywnej rozdzielczości Full HD. W przypadku HD mniej więcej wiemy już czego się spodziewać (od tego są główne testy ultrabooków).

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 133

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.