SureFly - latająca taksówka w cenie samochodu wyższej klasy
Amerykańska firma Workhouse zamierza zrewolucjonizować helikoptery, wprowadzając na rynek miniaturowe, latające maszyny. Nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie cena produktu ustalona na 720 000 PLN (200 000 USD). To wciąż kilka razy więcej od przeciętnych cen nowych samochodów, ale niemal dokładnie tyle samo, za ile kupimy nowego Roadstera Tesli. Premierowy pokaz latającego oktokoptera SureFly odbędzie się w przyszłym roku 8 stycznia, podczas targów CES w Las Vegas. Maszyna po raz pierwszy została zaprezentowana na tegorocznym Paris Air Show. Jej gabaryty nie są większe od przeciętnego samochodu, postawiona obok potężnego picku-upa prezentuje się niepozornie - jak niewielka, oszklona kabina osadzona na stalowej konstrukcji.
Coraz więcej firm planuje wprowadzenie na rynek latających maszyn. Oktokopter SureFly może sprawdzić się w lotach na małym dystansie.
Cztery ramiona, na których zostały osadzone po dwa śmigła są składane, co umożliwia przechowywanie SureFly w niewielkim garażu. Oktokopter może zabrać w podróż dwie osoby. Pierwsze z serii urządzenia będą obsługiwane przez prawdziwego pilota, w SureFly znalazło się też miejsce dla jednego pasażera. Łącznie, miniaturowa, latająca taksówka może udźwignąć ok. 181 kilogramów (ciężar samego SureFly to około 500 kilogramów). Kadłub oraz podstawa SureFly został wykonane z włókna węglowego, co sprawia że konstrukcja urządzenia jest bardzo lekka. Na pełnym baku helikopter może lecieć przez godzinę, osiągając maksymalną prędkość prawie 65 km/h. Docelowo SureFly ma być produkowany zarówno w wersji do przewożenia pilota i pasażera, pilota oraz towaru, niewykluczona jest także wersja autonomiczna urządzenia.
Pierwszy dzień, pierwsza stłuczka autonomicznego pojazdu
Sterowanie SureFly zostało maksymalnie uproszczone, do kierowania lotem wykorzystywany jest joystick, podobnie jak w dronach. Amerykański helikopter z Ohio ma z kim konkurować: chińska firma Ehang już zaprezentowała autonomiczną, latającą taksówkę poruszającą się z nieco większa prędkością (100 km/h), ale o mniejszym zasięgu (akumulator wystarczający na 23 minuty lotu). SureFly w obecnej, prototypowej wersji może pochwalić się większym zakresem zastosowań (szybki transport pasażerów na niewielkie odległości, przewóz paczek i towarów) oraz znacznie lepszymi zabezpieczeniami: w urządzenie wbudowano parę akumulatorów o wydajności 7,5 kWh każdy, na wypadek konieczności awaryjnego lądowania, pasażerów chroni także spadochron balistyczny. Konsumenci na swoje pierwsze SureFly muszą poczekać do 2019 roku. Już dziś można dokonać rezerwacji maszyny za jedynie 1000 dolarów.
DJI Mavic Pro - składany, lekki dron z kamerą 4K
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4