STALKER 2 oraz zmodowany STALKER: Anomaly na bezpośrednim porównaniu. Stary silnik X-Ray Monolith wciąż potrafi zaskoczyć
Premiera gry STALKER 2: Heart of Chornobyl była średnio udana. Z jednej strony otrzymaliśmy bardzo klimatyczną produkcję, która jest wierna dziedzictwu serii. Z drugiej, nie brakuje niestety problemów technicznych oraz bugów, które skutecznie psują zabawę. STALKER 2 jest w o tyle trudnym położeniu, że musi konkurować także z olbrzymią liczbą modów do pierwszych gier z serii. Jednym z nich jest samodzielna modyfikacja Anomaly, która wciąż potrafi wyglądać dobrze.
Fanowska gra STALKER: Anomaly wygląda zaskakująco dobrze na tle STALKER-a 2. To zasługa zmian wprowadzonych do silnika X-Ray, a także modyfikacji poszczególnych elementów graficznych.
Test STALKER 2: Heart of Chornobyl PC kontra Xbox Series X. Jakość technik NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS oraz TSR
W serwisie YouTube opublikowane zostało porównanie graficzne STALKER-a 2 z mocno zmodowanym STALKER: Anomaly. Ten drugi tytuł sam w sobie jest tak naprawdę modem, który nie wymaga jednak do uruchomienia żadnej odsłony cyklu. Już samo Anomaly (korzystające ze zmodyfikowanej wersji silnika X-Ray) oferuje znacznie lepszą oprawę graficzną niż STALKER: Call of Pripyat od studia GSC Game World (2009 rok). Tę można jednak poprawić dużo bardziej korzystając z kolejnych modyfikacji. Efekt końcowy potrafi mocno zaskoczyć, co udowadnia bezpośrednie porównanie graficzne.
STALKER 2: Heart of Chornobyl - pierwsza od premiery partia poprawek od GSC Game World. Ponad 650 usprawnień
Mocno zmodowany STALKER: Anomaly w ogólnym rozrachunku nie oferuje oczywiście tak dobrej oprawy graficznej, jak STALKER 2, ale i tak wypada bardzo dobrze w tym zestawieniu. Interesujące jest zwłaszcza to, że jakość odbić w kałużach jest tak dobra (a czasami nawet lepsza), jak w przypadku odbić generowanych przez technologię Lumen w najnowszej odsłonie serii. Anomaly oferuje także znacznie ostrzejszy obraz, który nie ulega rozmyciu nawet w trakcie ruchu postaci, co dla wielu osób jest olbrzymią zaletą. Dzięki temu tekstury sprawiają wrażenie bardziej szczegółowych. Wszelkie modele 3D w Anomaly są oczywiście złożone z mniejszej liczby wielokątów, jednak jakość tekstur skutecznie ten fakt maskuje.
STALKER 2: Heart of Chornobyl z pierwszymi, oficjalnymi danymi sprzedażowymi. Gra osiągnęła całkiem spory sukces
STALKER 2 bezsprzecznie lepiej wypada z kolei w kwestii ogólnej jakości oświetlenia. Jest to widoczne zwłaszcza w przypadku obszarów granicznych, gdzie kończy się bezpośrednie oświetlenie sceny (na przykład wejścia do budynków). W takim przypadku Lumen zapewnia efekt bardzo zbliżony do sprzętowego Ray Tracingu, który jest niezwykle trudno osiągnąć w przypadku tradycyjnych technologii renderowania. Lepiej wygląda też globalne oświetlenie na otwartych obszarach i podobnie jest także w przypadku cieni. Znacznie gęstsza w nowej części gry jest też roślinność, a także odległość jej renderowania. Należy jednak pamiętać, że Anomaly działa na silniku X-Ray Monolith, którego podstawy pamiętają jeszcze pierwszą odsłonę STALKER-a z 2007 roku. W tym kontekście uzyskany rezultat jest naprawdę imponujący.
Powiązane publikacje

Paramount i Activision podpisały umowę na nakręcenie filmu pełnometrażowego na podstawie serii gier Call of Duty
18
Gra 007 First Light zaprezentowana na długim gameplayu. Gra zadebiutuje na PC, PlayStation 5, Xbox Series i Nintendo Switch 2
38
SkyShowtime – filmowe i serialowe nowości VOD na wrzesień 2025. Wśród premier Dexter, Brutalista, Krytyk oraz Tulsa King
1
Skyblivion - twórcy prezentują z wyjaśnieniami pierwszy kwadrans minut wyjątkowej modyfikacji
14