Recenzja Age of Empires IV - Ceniona seria gier RTS w rękach nowego studia to przepis na sukces czy totalną porażkę?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Recenzja Age of Empires IV - Wstęp
- 2 - Recenzja Age of Empires IV - Złoto, drewno i jagody
- 3 - Recenzja Age of Empires IV - Ale urwał kamień z murów!
- 4 - Recenzja Age of Empires IV - Wololo
- 5 - Recenzja Age of Empires IV - Galeria screenów
- 6 - Recenzja Age of Empires IV - Galeria filmów
- 7 - Recenzja Age of Empires IV - Podsumowanie
Obecnie w ciągu roku na rynku debiutuje tyle różnych gier od małych i dużych firm, że jeśli ktoś twierdzi, iż "nie ma w co grać" to opcje są dwie - albo kłamie, albo zupełnie nie ma rozeznania. Oczywiście sporo tytułów pozostawia wiele do życzenia, ale w morzu tylu różnych możliwości zawsze znajdzie się coś wartego uwagi. Twórcy próbują trafić w gusta graczy zarówno poprzez opieranie się na utartych schematach, jak i eksperymentowanie z nowymi. W efekcie dostajemy "remastery" znanych i głośnych tytułów, zupełnie nowe gry, jak i kontynuacje cenionych serii. W przypadku dzisiejszej recenzji mowa o ostatniej z wymienionych opcji, bowiem seria RTS w postaci Age of Empires doczekała się czwartej części.
Autor: Przemysław Banasiak
Age of Empires to seria gier strategii czasu rzeczywistego (RTS), która zadebiutowała na rynku pierwszy raz w 1997 roku. Od tego momentu doczekaliśmy się trzech głównych części, masy dodatków z krwi i kości oraz "pobocznych" projektów jak Age of Empires Online czy Age of Empires: Castle Siege. O ile tempo wydawania AoE było z początku dość szybkie - rok 1997, 1999 i 2005, tak z czasem przestały pojawiać się nowe odsłony. Dopiero w 2018 roku doczekaliśmy się odświeżonej wersji pierwowzoru - Age of Empires: Definitive Edition, co musiało być finansowym sukcesem bowiem już w 2019 i 2020 roku otrzymaliśmy również AoE II oraz III po liftingu. I jak przekonaliśmy się sami w PurePC na przykładzie Age of Empires III: Definitive Edition (KLIK!) oraz co potwierdzają oceny graczy w sklepach i na platformach takich jak Steam nie był to zwykły skok na kasę, a ludzie nadal cenią sobie dobrego RTS'a.
Age of Empires IV stawia na realizm, a celem gry jest rozwijanie cywilizacji poprzez zdobywanie kolejnych obszarów mapy i surowców, odkrywanie nowych technologii i werbowanie silniejszych jednostek militarnych.
Age of Empires IV, które ma się ukazać lada dzień bo 28 października 2021, stawia dokładnie na to samo co poprzednicy oraz inni przedstawiciele gatunku. W dużym uproszczeniu celem gry jest rozwijanie swojej cywilizacji poprzez zdobywanie kolejnych obszarów mapy i surowców, odkrywanie nowych technologii i werbowanie bardziej zaawansowanych jednostek militarnych. Sposób na wygranie jest kilka, ale uniwersalny pozostał bez zmian - anihilacja przeciwnika. AoE w porównaniu do konkurencji stawia na realizm historyczny, a więc nie ma tutaj mowy o magii czy istotach fantastycznych. Są tu tylko ludzie, Ziemia i różne obszary geograficzne. Za grę odpowiada jednak nowy zespół - Relic Entertainment, znane z serii Company of Heroes oraz Warhammer 40,000, które zastąpiło dotychczasowe Ensemble Studios (AoE I, II oraz III).
Wymagania | Minimalne | Zalecane |
Procesor | Intel Core i5-6300U / AMD Ryzen 5 2400G |
6-rdzeniowy Intel Core i5 / AMD Ryzen 5 1600 |
Karta graficzna | Intel HD 520 / AMD Radeon RX Vega 11 |
Nvidia GeForce 970 GPU / AMD Radeon RX 570 |
Pamięć RAM | 8 GB | 16 GB |
Miejsce na dysku | 50 GB | 50 GB |
System operacyjny | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Mimo premiery w 2021 roku wymagania sprzętowe Age of Empires IV, przynajmniej na papierze, są niewielkie. Dokładne sugestie producenta znajdziecie w tabeli powyżej, ale pograć będą mogli nawet posiadacze kilkuletnich, budżetowych laptopów z niskonapięciowym procesorem (musi on jednak obsługiwać instrukcje AVX). W przypadku ustawień minimalnych nie potrzeba nawet dedykowanej karty graficznej, wystarczy iGPU, co może być zbawienne przy obecnej sytuacji w sklepach. Do wyższych ustawień wystarczą zaś kilkuletnie procesory i karty graficzne ze średniego segmentu cenowego. Tak naprawdę największą przeszkodą dla wielu osób może się okazać 50 GB wolnego miejsca na dysku oraz system operacyjny w postaci Windowsa 10.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Recenzja Age of Empires IV - Wstęp
- 2 - Recenzja Age of Empires IV - Złoto, drewno i jagody
- 3 - Recenzja Age of Empires IV - Ale urwał kamień z murów!
- 4 - Recenzja Age of Empires IV - Wololo
- 5 - Recenzja Age of Empires IV - Galeria screenów
- 6 - Recenzja Age of Empires IV - Galeria filmów
- 7 - Recenzja Age of Empires IV - Podsumowanie
Powiązane publikacje

Recenzja The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered - Pięknie odświeżony klasyk z zachowaną esencją oryginału
91
Recenzja Assassin's Creed Shadows - recykling w sosie azjatyckim. Ubisoft próbuje odbić się od dna skacząc na plecy feudalnej Japonii
130
Recenzja Avowed - powrót do świata znanego z Pillars of Eternity. Kawał dobrego cRPG z kilkoma potknięciami do dopracowania
127
Recenzja Kingdom Come Deliverance II - triumfalny powrót Henryka ze Skalicy. Pierwszy mocny kandydat do gry roku
150