NVIDIA, AMD i Intel opowiadają o zaletach OpenGL na GDC 2014
Wczorajsza prezentacja DirectX 12 na Game Developers Conference 2014 w San Francisco jest niewątpliwie kamieniem milowym we wprowadzaniu nowego API w życie - najbardziej interesującym faktem było niewątpliwie ogłoszenie kompatybilności wielu kart graficznych i układów IGP z najnowszym interfejsem. Microsoft we współpracy z NVIDIĄ, AMD, Intelem oraz Qualcommem tworzy mniej ociężałe API wspierane przez takie modele jak GeForce GTX 400, 500, 600 oraz 700, jak również Radeon HD 7000 oraz Radeon R9 i R7. Do tego dochodzą IGP Iris oraz Iris Pro w procesorach Intel Haswell, a ponadto niektóre jednostki Qualcomm (na razie nie są znane). Czy jedyną odpowiednią drogą do rozwoju gier jest DirectX 12 tworzony przez Microsoft? Okazuje się, że producenci pomimo wierności technologii od giganta z Redmond cały czas szukają alternatyw, czego najlepszym przykładem jest API Mantle będące niskopoziomowym interfejsem zapewniającym szerszy dostęp deweloperów do podzespołów komputera.
Na konferencji Game Developers Conference 2014 czołowi przedstawiciele rynku kart graficznych i procesorów zaprezentowali także zalety interfejsu OpenGL, który jest wielką siłą napędową dla gier przeznaczonych na Linuksa - NVIDIA, AMD oraz Intel jednogłośnie mówili o pozytywnych aspektach pisania gier pod wspomniane API. Ze standardem OpenGL deweloperzy mogą zapewnić znacznie większą wydajność swoich produkcji, a mowa tutaj o skoku na poziomie 1,3 raza - po drobnych zmianach (nazywanych jako tuning) można uzyskać kilkukrotnie większą wydajność.
OpenGL kilkukrotnie szybszy dzięki zmniejszeniu narzutu programowego sterownika...
Cały myk polega na zmniejszeniu narzutu sterownika dla danej karty graficznej, dzięki czemu nie zaliczamy takich spadków ilości klatek na sekundę w przypadku komputerów PC oraz oszczędzamy jakże ważną energię na urządzeniach mobilnych. Dana aplikacja potrafi renderować więcej FPSów, rdzeń mówiąc krótko nudziłby się przy takiej operacji, a sterownik... no właśnie, tutaj tkwi cały problem wydajności karty graficznej dla wielu gier. Procesor graficzny zostaje przeładowany przez ilość operacji narzuconych przez oprogramowanie, przez co nie ma możliwości renderowania takiej ilości klatek na sekundę, na jaką pozwalałaby dobrze zaprojektowania aplikacja.
..ale wiele się na razie nie zmieni z powodu konkurencji ;]
OpenGL ma wiele zalet związanych z szeroką dostępnością standardu na wielu platformach (wspomniany już Linux, a ponadto OS X), jednak Microsoft wraz ze swoim DirectX 12 ma większą siłę przebicia i nie pozwoli na zajęcie zbyt dużej części rynku przez inne standardy. Jak będzie wyglądała przyszłość gier komputerowych pod względem technikaliów? Na razie wszystko jest pomieszane i niezbyt wyraźne dla normalnego użytkownika - poczekamy, zobaczymy... Najprędzej będziemy mieli okazję przetestować DirectX 12, który w pewnym stopniu ma zmienić postrzeganie całego API jako ociężałego produktu od Microsoftu.
Cieszy nas fakt, że trzy firmy przynajmniej przez chwilę mówią jednym głosem.
Źródło: NVIDIA
Powiązane publikacje

Nowe sterowniki do kart graficznych Intel Arc Battlemage poprawiają płynność w wielu popularnych grach komputerowych
19
ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
43
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
182
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
91