Moore Threads MTT S60 i S2000 - nowe karty graficzne z chińskim rodowodem. Są zgodne z DirectX, Vulkan i OpenGL
Rynek kart graficznych opiera się przede wszystkim na układach NVIDII, AMD i Intela, jednak w Państwie Środka od czasu do czasu pojawiają się także nowe jednostki GPU od lokalnych producentów. Jednym z nich jest założona ledwie 18 miesięcy firma Moore Threads. Mimo krótkiej historii jej rozwój robi ogromne wrażenie, jednak nie powinien specjalnie dziwić. Na jej czele stoi Zhang Jianzhong, który był globalnym wiceprezesem i dyrektorem generalnym firmy NVIDIA. Co więcej, sam koncern cieszy się wsparciem takich gigantów jak Tencent czy Lenovo. Ukoronowaniem wytężonych miesięcy pracy są najnowsze karty graficzne MTT S60 i MTT S2000, które będą stanowić alternatywę dla zachodnich rozwiązań. Co już o nich wiemy?
Moore Threads MTT S60 i S2000 obsługują DirectX Runtime, a także OpenCL, OpenGL, Vulkan i NVIDIA CUDA. Możliwe, że to najbardziej zaawansowane karty graficzne z chińskim rodowodem. Nie wiemy jednak kiedy zadebiutują i jakie będą ich ceny.
Karty graficzne AMD Radeon RX 6000 i NVIDIA GeForce RTX 3000 jeszcze nigdy nie były tańsze. Poziom cen sugerowanych coraz bliżej
Oba nowe układy są wykonane w litografii 12 nm i bazują na autorskiej architekturze MUSA (MT Unified System Architecture). Z perspektywy zwykłych konsumentów czy niedzielnych graczy najciekawiej prezentuje się model MTT S60, który oferuje 2048 jednostek obliczeniowych FP32 i 8 GB pamięci LPGDDR4X, co przekłada się na moc 6 TFLOPS (podobnie jak Xbox One X lub GeForce GTX 1070). Co jednak najważniejsze architektura MUSA obsługuje DirectX Runtime, funkcję, której brakowało we wszystkich dotychczasowych chińskich procesorach graficznych. Ponadto nowa architektura wspiera biblioteki OpenCL, OpenGL, Vulkan, a nawet NVIDIA CUDA. Warto wspomnieć też o możliwości kodowania w formacie H.264, H.265 i AV1 oraz dekodowania H.264, H.265, AV1, VP8 i VP9. Moore Threads MTT S2000 to z kolei nieco bardziej zaawansowany układ wykorzystujący technologię symulacji fizyki AlphaCore. Posiada on 4096 jednostek FP32 i 32 GB niesprecyzowanej pamięci VRAM. Podobnie jak MTT S60 obsługuje wszystkie wymienione przed chwilą technologie.
GUNNIR Intel Iris Xe MAX Index V2 - chińska firma prezentuje autorską kartę graficzną, wykorzystującą architekturę Xe-LP
Wracając jeszcze do modelu MTT S60, producent udowadniał na pokazie, że radzi on sobie z grą League of Legends. Faktem jest jednak, że do uruchomienia LoL-a wystarczy grafika wspierająca DirectX 10 w stylu GeForce'a GTX 560 czy Radeona HD 6950, niemniej warto mieć na uwadze, że dzieło Moore Threads może posłużyć zwykłym konsumentom do grania w popularne produkcje. Data premiery jednostek z serii MTT pozostaje nieznana. Nie podano też cen układów. Wydaje się, że będą one dostępne jedynie w Chinach.
Moore Threads MTT S60 | Moore Threads MTT S2000 | |
Architektura | MUSA (12 nm) | |
Jednostki FP32 | 2048 | 4096 |
Wydajność | 6 TFLOPS | 12 TFLOPS |
Pamięć | 8 LPDDR4X | 32 GB |
Budowa | 1-slotowa z wentylatorem | 1-slotowa z pasywnym chłodzeniem |
Wsparcie API | DirectX, OpenGL, OpenGL SE, Vulkan | |
Wsparcie OS | X86/ARM/LoongArch; Windows/Linux | |
Wsparcie gniazd wideo | DisplayPort 1.4 (do 8K) |
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
187
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56