Microsoft DirectStorage 1.1 zaprezentowany - najważniejszą cechą będzie dekompresja danych z pomocą GPU
Podczas pierwszej, publicznej prezentacji systemu operacyjnego Windows 11, firma Microsoft mocno promowała jedno z rozwiązań dla graczy - funkcję DirectStorage API. Na początku tego roku wprowadzono wersję 1.0, która wykorzystywała szybkie nośniki SSD PCIe z interfejsem NVMe. Tymczasem Microsoft opublikował na swoim blogu bardzo interesującą wiadomość, dotyczącą nadchodzącej premiery DirectStorage w wersji 1.1. Co nowego wprowadzi względem dotychczasowej wersji?
Microsoft zapowiedział API DirectStorage 1.1, którego najważniejszą funkcjonalnością będzie przyspieszona dekompresja danych gry z pomocą układu graficznego, odciążając w ten sposób procesor.
Funkcja DirectStorage MI będzie dostępna także dla Windows 10 - Microsoft wycofuje się z wcześniejszej deklaracji
API DirectStorage w wersji 1.0 charakteryzuje się przede wszystkim usprawnioną komunikacją pomiędzy kartą graficzną oraz magazynem danych, dzięki czemu dane gier mogą być szybciej przeniesione np. z szybkiego SSD do układu graficznego. Nadchodzący DirectStorage w wersji 1.1 wprowadza dodatkowo możliwość dekompresji danych gier bezpośrednio przez układ graficzny, zamiast procesora. Ten drugi podzespół w tym momencie zostaje odciążony od tego zadania, co w konsekwencji wpłynie na dalsze przyspieszenie wczytywania wszystkich danych.
Microsoft nie planuje podwyżek cen konsol Xbox Series X|S. Szybka odpowiedź na wczorajsze ogłoszenie Sony
Producent w informacji na swoim blogu opublikował zrzut ekranu, mający zaprezentować różnice w czasie ładowania wszystkich potrzebnych danych dla animacji. W przypadku dekompresji z pomocą procesora, czas dekompresji 5,65 GB danych wyniósł 2,36 sekundy i przy 100% użyciu CPU. Jednak dzięki wykorzystaniu API DirectStorage 1.1, czas dekompresji skrócił się do 0,80 sekundy (różnica zatem ponad 3-krotna) - oczywiście ilość danych jest taka sama. Przy dekompresji z wykorzystaniem układu graficznego, wykorzystanie procesora spadło do zaledwie 15%. Rozwiązanie to ma zatem duży potencjał do użycia w nowoczesnych grach, ale pewnie zajmie się sporo czasu zanim producenci gier faktycznie zaczną korzystać z DirectStorage 1.1. Jednym z pierwszych tytułów wykorzystujących pakiet DirectStorage SDK będzie Forspoken, z premierą zaplanowaną na styczeń 2023 roku. Same narzędzie DirectStorage SDK mają być gotowe dla twórców jeszcze przed końcem tego roku.
Powiązane publikacje

Kolejna usługa od Google wkrótce straci ważność. Gry bez instalacji na Androidzie odejdą jeszcze w 2025 roku
2
AMD ROCm 7 - premiera platformy obliczeniowej dla sztucznej inteligencji i rynku HPC, która przynosi znaczy wzrost wydajności
11
Bielik AI z oficjalnym wsparciem NVIDIA. Polski model językowy wkracza do europejskiej ekstraklasy
36
Android 16 już dostępny, ale bez Material 3 Expressive. Nadchodzą powiadomienia na żywo i alternatywa dla Samsung DeX
24