Facebook wprowadza ukryty mechanizm oceny wiarygodności
Po serwisach newsowych, nadchodzi czas na klasyfikowanie użytkowników. Facebook wprowadził już wewnętrzny system oceny wiarygodności firm specjalizujących się w prezentowaniu wiadomości, teraz podobne mechanizmy ocen (w zakresie od 0 do 1) przyporządkowane zostaną ponad dwumiliardowej społeczności użytkowników Facebooka. Rozwijany od roku system ocen stosowanych w przypadku serwisów dostarczających informacje ma na celu walkę z fałszywymi wiadomościami. Zgodnie z doniesieniami Washington Post, walka z dezinformacją właśnie wkracza w nową fazę. Oczywiście doceniamy wysiłki amerykańskiego serwisu, mające na celu wyzbycie się fałszywych wiadomości, niemniej przy okazji może oberwać się także... kabaretom i stand-uperom.
Twoja aktywność na Facebooku podlega ocenie. Facebook nie ujawnia zestawu czynników wpływających na określenie wiarygodności każdego z ponad 2 miliardów użytkowników serwisu.
Przykłady grafik i treści publikowanych przez serwisy usunięte z Facebooka
Na swoim oficjalnym blogu Facebook właśnie poinformował o usunięciu kilkuset kont, grup i stron ze swoich serwisów, które były zarządzane przez mieszkańców Iranu i Rosji. Blokowane kont ma zapobiegać rozsiewaniu fałszywych informacji. Ze względu na zmiany form przekazu, z komunikatów tekstowych na treści przedstawiane w formie obrazów, wykrywanie fałszywych wiadomości staje się coraz trudniejsze. Ocena treści przekazywanych w formie zdjęć, obrazów lub filmów będzie wspomagana przez algorytmy bazujące na sztucznej inteligencji – ze względu na ilość codziennie przesyłanych przez serwisy społecznościowe informacji (ponad miliard linków, zdjęć, wiadomości i filmów) nie jest możliwe weryfikowanie ich treści przez ludzi. Uzupełnieniem mechanizmów chroniących przed fake newsami ma być więc oznaczanie nieprawdziwych zdjęć (np. powiązanych z nieaktualnymi wydarzeniami) oraz ocena zachowań indywidualnych użytkowników.
Pierwszy rok urodzinowych zbiórek na Facebooku to 300 mln USD
Przykłady grafik i treści publikowanych przez serwisy usunięte z Facebooka
Ocena wiarygodności użytkownika nie będzie jednak wskaźnikiem traktowanym jako bezwzględna miara każdego z posiadaczy kont na Facebooku, a jedynie jednym z wielu wskaźników behawioralnych, jak poinformowała Tessa Lyons (Facebook Project Manager) dziennikarzy Washington Post. Do oceny wiarygodności wykorzystywane są m.in. zachowania użytkowników oceniających wiarygodność postów, jeśli ich oceny są zgodne ze stanem faktycznym, tym samym wyższy jest wskaźnik ich prawdomówności. W wywiadzie dla Washington Post, Tessa Lyons odmówiła wskazania innych czynników wykorzystywanych do oceny wiarygodności użytkowników Facebooka. Z jednej strony mechanizmy manipulowania rzeczywistością przypominają już orwellowski rok 1984, z drugiej nadzór serwisów społecznościowych niedługo wyrówna populację dwóch miliardów użytkowników do jednego szablonu, na wzór tego, co przepowiedział Huxley w Nowym wspaniałym świecie.
Facebook odblokował także twoich zablokowanych znajomych?
Przykłady grafik i treści publikowanych przez serwisy usunięte z Facebooka
Powiązane publikacje

Meta kontra FTC. Kevin Systrom ujawnia, że Mark Zuckerberg postrzegał Instagram jako zagrożenie dla Facebooka
23
OpenAI rozważa zakup przeglądarki Chrome od Google, co oznacza potencjalną rewolucję w dostępie do sztucznej inteligencji
22
Użytkownicy skarżą się, że ChatGPT zbyt często ich chwali. Czy sztuczna inteligencja przestała mówić prawdę?
44
Facebook traci znaczenie wśród młodszych pokoleń. Wewnętrzne e-maile Meta pokazują rosnące problemy z atrakcyjnością platformy
57