Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Facebook wprowadza ukryty mechanizm oceny wiarygodności

Bartłomiej Dramczyk | 22-08-2018 19:00 |

Facebook wprowadza ukryty mechanizm oceny wiarygodnościPo serwisach newsowych, nadchodzi czas na klasyfikowanie użytkowników. Facebook wprowadził już wewnętrzny system oceny wiarygodności firm specjalizujących się w prezentowaniu wiadomości, teraz podobne mechanizmy ocen (w zakresie od 0 do 1) przyporządkowane zostaną ponad dwumiliardowej społeczności użytkowników Facebooka. Rozwijany od roku system ocen stosowanych w przypadku serwisów dostarczających informacje ma na celu walkę z fałszywymi wiadomościami. Zgodnie z doniesieniami Washington Post, walka z dezinformacją właśnie wkracza w nową fazę. Oczywiście doceniamy wysiłki amerykańskiego serwisu, mające na celu wyzbycie się fałszywych wiadomości, niemniej przy okazji może oberwać się także... kabaretom i stand-uperom.

Twoja aktywność na Facebooku podlega ocenie. Facebook nie ujawnia zestawu czynników wpływających na określenie wiarygodności każdego z ponad 2 miliardów użytkowników serwisu.

Facebook wprowadza ukryty mechanizm oceny wiarygodności [1]
Przykłady grafik i treści publikowanych przez serwisy usunięte z Facebooka

Na swoim oficjalnym blogu Facebook właśnie poinformował o usunięciu kilkuset kont, grup i stron ze swoich serwisów, które były zarządzane przez mieszkańców Iranu i Rosji. Blokowane kont ma zapobiegać rozsiewaniu fałszywych informacji. Ze względu na zmiany form przekazu, z komunikatów tekstowych na treści przedstawiane w formie obrazów, wykrywanie fałszywych wiadomości staje się coraz trudniejsze. Ocena treści przekazywanych w formie zdjęć, obrazów lub filmów będzie wspomagana przez algorytmy bazujące na sztucznej inteligencji – ze względu na ilość codziennie przesyłanych przez serwisy społecznościowe informacji (ponad miliard linków, zdjęć, wiadomości i filmów) nie jest możliwe weryfikowanie ich treści przez ludzi. Uzupełnieniem mechanizmów chroniących przed fake newsami ma być więc oznaczanie nieprawdziwych zdjęć (np. powiązanych z nieaktualnymi wydarzeniami) oraz ocena zachowań indywidualnych użytkowników.

Pierwszy rok urodzinowych zbiórek na Facebooku to 300 mln USD

Facebook wprowadza ukryty mechanizm oceny wiarygodności [2]
Przykłady grafik i treści publikowanych przez serwisy usunięte z Facebooka

Ocena wiarygodności użytkownika nie będzie jednak wskaźnikiem traktowanym jako bezwzględna miara każdego z posiadaczy kont na Facebooku, a jedynie jednym z wielu wskaźników behawioralnych, jak poinformowała Tessa Lyons (Facebook Project Manager) dziennikarzy Washington Post. Do oceny wiarygodności wykorzystywane są m.in. zachowania użytkowników oceniających wiarygodność postów, jeśli ich oceny są zgodne ze stanem faktycznym, tym samym wyższy jest wskaźnik ich prawdomówności. W wywiadzie dla Washington Post, Tessa Lyons odmówiła wskazania innych czynników wykorzystywanych do oceny wiarygodności użytkowników Facebooka. Z jednej strony mechanizmy manipulowania rzeczywistością przypominają już orwellowski rok 1984, z drugiej nadzór serwisów społecznościowych niedługo wyrówna populację dwóch miliardów użytkowników do jednego szablonu, na wzór tego, co przepowiedział Huxley w Nowym wspaniałym świecie.

Facebook odblokował także twoich zablokowanych znajomych?

Facebook wprowadza ukryty mechanizm oceny wiarygodności [3]
Przykłady grafik i treści publikowanych przez serwisy usunięte z Facebooka

Źródło: Facebook Blog, Washington Post
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Tagi:
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 24

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.