Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Build 2016 - Relacja na żywo z konferencji Microsoftu

LukasAMD | 30-03-2016 16:37 |

Build 2016 - Relacja na żywo z konferencji MicrosoftuWłaśnie rozpoczęła się konferencja Build 2016 – jedno z najważniejszych corocznych wydarzeń w świecie IT przygotowane przez firmę Microsoft. Na tej konferencji firma prezentuje wszelkie nowości, a także swoje plany na najbliższe miesiące. Jest to także jedno z najważniejszych wydarzeń dla programistów. Czego możemy oczekiwać tym razem? Na pewno nie zabraknie informacji związanych z systemem Windows 10, konsolą Xbox, uniwersalną platformą wiążącą ze sobą wszystkie najważniejsze urządzenia, a także informacji dla programistów. Keynote podobnie jak w ubiegłym roku otworzył Satya Nadella, sprawujący funkcję CEO w Microsofcie. Zapraszamy do naszej relacji z tego niesamowitego wydarzenia – wpis ten będziemy aktualizować na bieżąco, wraz z kolejnymi informacjami przekazanymi przez pracowników firmy.

Prezes korporacji zwrócił uwagę na to, że teraz istotne są platformy mobilne, a także usługi pracujące w chmurze - podkreślił możliwości płynące ze stosowania rozwiązań takich jak Microsoft Azure. Kolejnym istotnym tematem okazał się Windows 10: system, który jak do tej pory cieszy się największą szybkością zdobywania rynku, a który łączy w sobie możliwości rozwoju na wielu platformach jednocześnie. Według CEO firmy jest to punkt, na którzy deweloperzy powinni zwracać szczególną uwagę, właśnie za sprawą ogromnych szans zdobycia popularności.

Pierwszą tematyczną prezentację poprowadził Terry Myerson pełniący funkcję wiceprezesa grupy odpowiedzialnej za system Windows i urządzenia z nim związane. Pochwalił się on świetnymi wynikami adaptacji systemu Windows 10, a także ponad 500 nowymi urządzeniami przygotowanymi przez producentów, a pracujących właśnie pod kontrolą tego systemu. Podkreślił on również znaczenie programu testowego Windows Insider i zaznaczył, że Dziesiątka jest używana nie tylko na komputerach domowych, ale również w przypadku zastosowań rządowych. Terry poinformował nas również o tym, że już niebawem skorzystamy z funkcji autoryzacji biometrycznej w ramach Windows Hello na stronach internetowych - taką funkcję znajdziemy rzecz jasna tylko w przeglądarce Microsoft Edge. Funkcja będzie wspierać np. logowanie przez czytniki linii papilarnych, ma być bezpieczna i bardzo szybko w praktycznym zastosowaniu.

Microsoft chce także znacznie ułatwić pracę z notatkami i rysikiem - firma zdaje sobie sprawę z tego, że pracujemy z nimi coraz częściej. Właśnie dlatego przygotowano specjalną kategorię aplikacji przeznaczonych do obsługi rysikiem w Windows Store, a także integrację z asystentką Cortana. Nie brakuje tu rozpoznawania dat, a nawet możliwości posłużenia się cyfrową linijką do ułatwienia sobie pracy. Zarządzanie notatkami ułatwi nam natomiast Ink Workspace, boczny panel przeznaczony do pracy z rysikami. Co więcej, swoje zapisy możemy dodawać także na mapy dostępne w systemie Windows - np. wyznaczona na nich trasa będzie pokrywała się z ukształtowaniem terenu i brała je pod uwagę.

Terry Myerson zaznaczył, że uniwersalna platforma stworzona przez Microsoft cieszy się coraz większą popularnością, jako przykłady podając m.in. programy stworzone przez Twittera, Facebooka i Instagrama. Firma nie skupia się jednak jedynie na tego typu usługach, zwraca uwagę, że platformą tą zainteresowani są także giganci biznesowi, tacy jak Boeing, który wykorzystuje już Windows 10 w przemyśle lotniczym. Z nowości w UWP warto wymienić akcelerację sprzętową w aplikacjach, która potrafi wykorzystać możliwości układów GPU i zapewnia płynną działanie nawet gdy wyposażymy programy w wiele atrakcyjnych dla oka efektów. Dodawanie wspomnianych już linijek cyfrowych to zaledwie dwie dodatkowe linie w kodzie źródłowym aplikacji - ich wdrażanie będzie więc dla deweloperów niezwykle proste.

Zgodnie z wcześniejszymi przeciekami zapowiedziano także wprowadzenie do systemu Windows linuksowej powłoki Bash. To nie nakładka, lecz natywny mechanizm umożliwiający wykonywanie poleceń z Linuksa. Ma to ułatwić pracę z np. SSH, Ruby i innymi otwartymi narzędziami. Inną nowością jest Desktop App Converter, który pozwoli na niemal automatyczne konwertowanie aplikacji Win32 do nowego standardu promowanego przez Microsoft i możliwego do wykorzystania na wielu platformach. Oczywiście zmiany w kodzie nadal będą wymagane, ale programista będzie miał znacznie ułatwioną pracę. Ułatwione zostanie też przenoszenie aplikacji z Androida i iOS, choć o tym mówiono już rok temu. Nie dało się zauważyć głosu wzywającego deweloperów do budowy aplikacji - firma wie, że pod tym względem jest kiepsko i zachęca programistów do tworzenia aplikajci dla UWP.

Sporo uwagi poświęcono DirectX 12, które w połączeniu z UWP ma stanowić najlepszy ekosystem do uruchamiania gier. Ma to być także najlepsza platforma dla twórców gier, czego przykładem ma być Forza Motorsport 6: Apex. Firma ma zamiar ułatwić przenoszenie aplikacji na nową platformę, czego przykładem był pokaz Age of Empires II HD ze Steam i Wiedźmina 3 uruchamianych właśnie jako aplikacje Modern. Co więcej, posiadacze Xboksa One mogą za pomocą specjalnej aplikacji szybko zamienić go na sprzęt deweloperski służący do tworzenia i testowania własnych programów. Posiadacze konsoli skorzystają także z możliwości asystentki Cortana, która posłuży np. jako pomoc w grach.

Kolejną część keynote poświęcono HoloLens, które zadebiutowało rok temu i już wtedy podbiło serca wielu osób - teraz deweloperzy mogą już korzystać z jego możliwości i tworzyć własne aplikacje, które wykorzystają możliwości takiej wirtualnej rzeczywistości. Prezentacja, jaka odbyła się rok temu pokazywała pomysł, który teraz przeradza się w realne zastosowanie - naukę medycyny przy użyciu hologramów. Innym przykładem ma być zastosowanie HoloLens w NASA, gdzie pozwala ono na znacznie łatwiejszą pracę naukowców i projektantów, którzy postawili sobie za cel kolonizację Marsa.

Satya Nadella wyraził nadzieję, że zaprezentowane dziś nowości zostaną szybko wykorzystane przez deweloperów. Celem firmy jest natomiast uczynienie interakcji użytkowników z komputerami znacznie łatwiejszą: ma być naturalna, ale zarazem wciąż bezpieczna i przejrzysta, co jest obecnie bardzo ważne. Ideę tę określono jako "conversations as a platform", gdzie to właśnie obsługa ludzkiej mowy, asystenci głosowi i inteligentne boty wspomagają działania człowieka. Nie dziwią więc plany rozbudowy Cortany o nowe funkcje obejmujące m.in. integrację z klientem pocztowym Outlook, a także szybkie wyszukiwanie plików. Asystentka będzie się także integrowała z naszym smartfonem (z np. Androidem) i powiadomi nas o nowych wiadomościach.

Nie zabrakło kilku słów o komunikatorze Skype, który jest doskonałym miejscem do zintegrowania nowych funkcji: nie tylko Cortany, ale również działającego już od jakiegoś czasu tłumaczenia w czasie rzeczywistym, które zostanie dodatkowo wzbogacone o uzyskiwanie z rozmowy najważniejszych informacji. Rzecz jasna użytkownicy z Polski jak na razie nie mogą z tych możliwości skorzystać. Mają one oferować np. komunikację między botami do szybkiego wykonywania rezerwacji hotelowych i pobierania danych z kontekstu wypowiedzi użytkownika. Od dziś dostępny jest zresztą pakiet SDK do stworzenia własnego bota w Skype, a użytkownicy zarówno komputerów jak i platform mobilnych mogą już z nich korzystać.

O kierunkach działania korporacji może świadczyć wydany Microsoft Bot Framework - pakiet programistyczny do łatwego tworzenia własnych botów np. dla Skype, Slacka, Telegrama i wielu innych aplikacji - to ciekawa wizja, w której człowiek może w pewnym momencie stracić świadomość tego, czy komunikuje się z komputerem, czy z człowiekiem. Z drugiej strony, wykorzystanie języka naturalnego daje ogromne możliwości. Nowe API dla programistów umożliwiają ponadto np. łatwe rozpoznawanie przedmiotów znajdujących się na zdjęciach. Konferencja zakończyła się natomiast pokazem, jak zaprezentowane nowości Microsoftu pomagają jednemu z jego niewidomych inżynierów - również tu widać zastosowanie dla wielu przygotowanych narzędzi.

Źródło: PurePC.pl / Microsoft
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Łukasz Tkacz
Liczba komentarzy: 50

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.