Czy leci z nami pilot? Nie musi! Boeing ma inne rozwiązanie
Przejęta przez Boeinga w tym roku firma Aurora Flight Sciences odpowiada za kilka intrygujących projektów w zakresie autonomicznego pilotowania samolotów, konstrukcji pojazdów pionowego startu z napędem elektrycznym oraz maszyn wyposażonych w ogniwa fotowoltaiczne. Wśród rozwiązań, nad którymi pracują inżynierowie Aurory jest również A8 – prototypowy samolot pasażerski, którego podstawowym atutem ma być zredukowane o połowę wykorzystanie paliwa. Nowa spółka Boeinga poinformowała właśnie o opracowaniu kompletnego, autonomicznego rozwiązania dla helikopterów transportowych, które może znaleźć zarówno zastosowania cywilne, jak i wojskowe.
Nadchodzi epoka autonomicznych śmigłowców. W powietrzu, obok dronów, mogą niedługo poruszać się samodzielne helikoptery.
Działająca w USA od 1989 roku firma Aurora Flight Sciences ma swoje korzenie w Massachusetts Institute of Technology, z którego wywodzi się projekt samolotu napędzanego siłą mięśni nazwany MIT Deadalus. W październiku tego roku Aurora została przejęta przez Boeinga. Jednym z najważniejszych elementów, które zadecydowały o atrakcyjności firmy dla potentata na rynku samolotów jest AACUS (Autonomyous Aerial Cargo / Utility System) – rozwiązanie techniczne, umożliwiające wyposażenie istniejących helikopterów w moduł przeznaczony do autonomicznego poruszania się.
SureFly - latająca taksówka w cenie samochodu wyższej klasy
Docelowo AACUS ma być stosowany do transportu przesyłek. Zamówienie zaopatrzenia sprowadza się do minimalnej interakcji: wskazania docelowego punktu lądowania. AACUS jako system może być dostosowany do różnych modeli śmigłowców. Inne, potencjalne zastosowania tej technologii obejmują bezpieczny transport towaru na platformy wiertnicze, przewidywanie i planowanie przelotów dla medycznych helikopterów oraz wykrywanie źródeł pożarów w lasach. AACUS ma za zadanie podejmować decyzje i w trudnych warunkach odnajdywać alternatywne miejsca umożliwiające dostarczenie przesyłki na miejsce.
Pierwszy dzień, pierwsza stłuczka autonomicznego pojazdu
Obok AACUS-a, Aurora pracuje również nad systemem TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System), będącego odpowiedzią na zapotrzebowanie wojska. Docelowo technologia ta ma posłużyć do zautomatyzowania procesu dostarczania amunicji na pole boju. Cały proces będzie całkowicie zautomatyzowany – dystrybutor, otrzymując informacje o zapotrzebowaniu wyda jedynie polecenie dostarczenia przesyłki na wyznaczone miejsce. Wszystko za pośrednictwem samodzielnie omijających przeszkody, autonomicznych śmigłowców.
DJI Mavic Pro - składany, lekki dron z kamerą 4K
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4