AMD Radeon VII vs NVIDIA GeForce RTX 2080 - Test kart graficznych
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Festiwal nowości w wykonaniu AMD
- 2 - AMD Radeon VII - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 4 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12
- 5 - Test wydajności Assassin's Creed: Odyssey - DirectX 11
- 6 - Test wydajności Battlefield V - DirectX 12
- 7 - Test wydajności Hitman 2 - DirectX 11
- 8 - Test wydajności Kingdom Come: Deliverance - DirectX 11
- 9 - Test wydajności Shadow of the Tomb Raider - DirectX 12
- 10 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 11 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan
- 12 - Test wydajności V-Ray Benchmark
- 13 - Overclocking - maksymalne stabilne zegary
- 14 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11 (OC)
- 15 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie (Battlefield V)
- 16 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 17 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 18 - Podsumowanie - Jeden krok do przodu, jeden krok z tyłu
Zapowiedź AMD Radeon VII wywołała niesłychane poruszenie w świecie hardware, niewielu bowiem spodziewało się debiutu high-endowej karty graficznej wykorzystującej architekturę Vega II. Wszyscy niecierpliwe czekaliśmy na oficjalną prezentację mainstreamowego Navi, tymczasem AMD zaatakowało najwyższy segment wykorzystując 7 nm litografię oraz 16 GB pamięci HBM2. Element zaskoczenia pozwolił uniknąć zjawiska budowania hype-train, producent niewiele naobiecywał i ogłosił błyskawiczną premierą. Głównym celem czerwonego flagowca jest pokonanie NVIDIA GeForce RTX 2080, pośrednim zaś demonstracja technologicznej przewagi, związanej z implementacją najnowszych rozwiązań (zapewne mających nieco zdyskredytować ray-tracing). Jednak czy pionierskie rozwiązania znajdą odzwierciedlenie w czystej wydajności? Bierzcie popcorn i zapraszam do lektury!
Autor: Sebastian Oktaba
AMD Radeon VII stanowi ważne osiągnięcie inżynieryjne oraz zwiastun nadchodzących zmian produkcyjnych, mówimy bowiem o pierwszej konsumenckiej karcie graficznej posiadającej krzemowe serce przygotowane w świeżutkiej 7 nm litografii. Czerwoni dochowali tutaj wieloletnich tradycji, bowiem na przestrzeni dziejów niejednokrotnie wdrażali niższe procesy technologiczne m.in.: 40 nm (Radeon HD 4770), 28 nm (Radeon HD 7970), 14 nm (Radeon RX 480). Wykorzystanie 7 nm litografii TSMC powinno przynieść szereg korzyści - redukcję rozmiarów rdzenia graficznego, możliwość upchnięcia większej ilości tranzystorów na mniejszej powierzchni, zmniejszenie poboru energii oraz podniesienie taktowania GPU. Bohater dzisiejszego artykułu jest zarazem próbą generalną przed masową produkcją mainstream'owych układów Navi, wstępnie zapowiedzianych na ostatni kwartał bieżącego roku. Drugim filarem AMD Radeon VII uczyniono 16 GB pamięci HBM2 zintegrowanej z rdzeniem graficznym w jednym kawałku krzemu. Ilość dotychczas niespotykana nawet w najbardziej wypasionych cywilnych kartach graficznych, chociaż jak pokazuje doświadczenie - lepiej dzisiaj posiadać nadwyżkę (Radeon R9 390), aniżeli jutro niedobory (Radeon Fury X). Warto również przypomnieć, że GeForce RTX 2080 Ti dysponującego 11 GB GDDR6, zatem AMD ponownie wyprzedziło konkurencję. Czy obydwa elementy zapewnią Radeon VII przewagę sprawdzimy za moment.
AMD Radeon VII jest pokazem możliwości technologicznych, bowiem jako pierwsza cywilna karta posiada układ graficzny wykonany w litografii 7 nm oraz 16 GB pamięci HBM2. Specyfikacja rdzenia jest słabsza od Radeon RX Vega 64, jednak różnice powinny załatwić optymalizacje i wyższe taktowanie.
Układ graficzny Vega 20 XL będący mózgiem Radeona VII mierzy 331 mm² zawierając 13,2 miliarda tranzystorów, podczas gdy odpowiednik NVIDII montowany w GeForce RTX 2080 zajmuje 545 mm² pomimo niemalże identycznej ilości tranzystorów. Różnica między 7 nm oraz 12 nm FinFET jest konkretna. Całość bazuje na architekturze GCN 5.1 nazywanej powszechnie Vega II, którą względem poprzedniczki poddano lekkim optymalizacjom. Rewolucję w filozofii tworzenia GPU przyniesie dopiero Navi, dedykowane głównie szeroko rozumianej cyfrowej rozrywce, natomiast Vega 20 jest układem bardziej uniwersalnym, przeznaczonym również do profesjonalnych zastosowań np.: renderingu. Powyższy charakter wynika z rodzinnych koneksji, ponieważ AMD Radeon VII najprościej rzecz ujmując jest konsumencką odmianą Radeon Instinct MI50, któremu jako pierwszemu na świecie zafundowano 7 nm procesor graficzny. Dlatego obydwa urządzenia współdzielą większość specyfikacji technicznej (główne zmiany to brak PCI-E 4.0 oraz przycięta wydajność w obliczeniach podwójnej precyzji). Układ dysponuje 3840 jednostkami cieniującymi, 240 teksturującymi, 64 renderującymi i zbudowany został z dokładnie 60 bloków Compute Units. W przypadku Radeon RX Vega 64 konfiguracja wyglądała następująco - 4096/256/64/64 - łatwo zatem zauważyć, że opisywana nowość została delikatnie okrojona. Podniesiono jednak taktowanie bazowe i maksymalny GPU Boost o około 15-17%, dokładając także dwukrotnie więcej znacznie szybszej pamięci graficznej.
Radeon VII | RX Vega 64 | RTX 2070 | RTX 2080 | |
Układ graficzny | Vega 20 | Vega 10 | TU106 | TU104 |
Architektura | GCN 5.1 | GCN 5.0 | Turing | Turing |
Litografia | 7 nm | 14 nm | 12 nm | 12 nm |
Rozmiar rdzenia | 331 mm² | 495 mm² | 445 mm² | 545 mm² |
Tranzystory | 13.2 mld | 12.5 mld | 10.8 mld | 13.6 mld |
Jednostki SP | 3840 | 4096 | 2304 | 2944 |
Jednostki TMU | 240 | 256 | 144 | 184 |
Jednostki ROP | 64 | 64 | 64 | 64 |
Jednostki RT | - | - | 36 | 46 |
Jednostki Tensor | - | - | 288 | 368 |
Rozmiar pamięci | 16384 MB HBM2 | 8192 MB HBM2 | 8192 MB GDDR6 | 8192 MB GDDR6 |
Szyna pamięci | 4096-bit | 2048-bit | 256-bit | 256-bit |
Przepustowość | 1024.0 GB/s | 483.8 GB/s | 448.0 GB/s | 448.0 GB/s |
Moc obliczeniowa | 13.4 GFLOPS | 12.5 GFLOPS | 7.5 GFLOPS | 10.0 GFLOPS |
Taktowanie bazowe | 1400 MHz | 1247 MHz | 1410 MHz | 1515 MHz |
Taktowanie pamięci | 2000 MHz | 1536 MHz | 14000 MHz | 14000 MHz |
Współczynnik TDP | 295 W | 295 W | 175 W | 215 W |
Cena startowa | 699 USD | 499 USD | 499 USD | 699 USD |
Data premiery | Luty 2019 | Sierpień 2017 | Październik 2018 | Wrzesień 2018 |
Moduły HBM2 zainstalowane na pokładzie Radeona VII imponują pojemnością, jak również nieprawdopodobną przepustowością wynoszącą 1024 GB/s, którą zawdzięczają 4096-bitowej magistrali oraz taktowaniu ustawionemu na poziomie 2000 MHz. Rekordowe parametry daleko odstawiają NVIDIA Titan RTX (672 GB/s), GeForce RTX 2080 Ti (616 GB/s), Radeon RX Vega 64 (484 GB/s) oraz GeForce RTX 2080 (448 GB/s), wyprzedzając nawet horrendalnie drogie NVIDIA Quadro GV100 (868 GB/s). Pozostaje pytanie czy zastosowanemu układowi graficznemu taka przepustowość będzie potrzebna? Teoretyczna wydajność obliczeń FP32 na poziomie 13,440 GFLOPS oraz FP16 sięgające 26,880 GFLOPS, to przecież wartości zbliżone do GeForce RTX 2080, któremu spokojnie wystarczają zwykłe GDDR6. Konieczne jest natomiast wpięcie dwóch 8-pinowych wtyczek zasilania, podczas gdy Radeon Instinct MI50 zadowalał się kombinacją 6+8-pin (efekt wyższych zegarów). Współczynnik TDP wynoszący 295W zwiastuje raczej niemałe zużycie energii, nawet pomimo 7 nm procesu technologicznego, podczas gdy konkurencyjny GeForce RTX 2080 ma deklarowane TDP 215W. Generalnie, wielkiego progresu wydajności GPU względem poprzednika nie należy oczekiwać, aczkolwiek mocarny podsystem pamięci, podniesione taktowania regulowane za pomocą sieci 64 specjalnych sensorów termicznych (bazowe 1400 MHz / GPU Boost 1800 MHz) oraz optymalizacje powinny zapewnić około 20-25% przyspieszenia zależnie od scenariusza. Wszystko wyjdzie w testach.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Festiwal nowości w wykonaniu AMD
- 2 - AMD Radeon VII - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 4 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12
- 5 - Test wydajności Assassin's Creed: Odyssey - DirectX 11
- 6 - Test wydajności Battlefield V - DirectX 12
- 7 - Test wydajności Hitman 2 - DirectX 11
- 8 - Test wydajności Kingdom Come: Deliverance - DirectX 11
- 9 - Test wydajności Shadow of the Tomb Raider - DirectX 12
- 10 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 11 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan
- 12 - Test wydajności V-Ray Benchmark
- 13 - Overclocking - maksymalne stabilne zegary
- 14 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11 (OC)
- 15 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie (Battlefield V)
- 16 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 17 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 18 - Podsumowanie - Jeden krok do przodu, jeden krok z tyłu