Unreal Engine 5.6 lepiej wykorzystuje procesory i karty graficzne niż wersja 5.4. Test na przykładzie NVIDIA GeForce RTX 5080
Na rynku dostępnych jest wiele silników do gier. Unity, Godot, czy też Unreal Engine - żeby wymienić tylko kilka z tych popularniejszych. Jednak to właśnie rozwiązanie od przedsiębiorstwa Epic Games wyróżnia się największymi możliwościami. Najnowsza odsłona, czyli tytułowy Unreal Engine 5.6, przyniosła różne poprawki i ulepszenia, wśród których znalazła się lepsza wydajność. Pokazuje to nowy test, który został przedstawiony na kanale MxBenchmarkPC (YouTube).
Oprócz różnych poprawek i zwiększenia funkcjonalności silnika Unreal Engine nowa wersja 5.6 przyniosła za sobą również wzrost wydajności. W przypadku układu graficznego NVIDIA GeForce RTX 5080 jest to zazwyczaj ponad 20%.
Unreal Engine 5.6 wprowadza optymalizację wydajności dla otwartych światów przy 60 FPS na konsolach i PC
Platforma testowa obejmowała procesor Intel Core i7-14700F, 32 GB pamięci RAM w standardzie DDR4, płytę główną ASUS PRIME B760-PLUS D4, nośnik danych Kingston NV1 oraz wspomniany już układ graficzny z rodziny Blackwell, czyli NVIDIA GeForce RTX 5080 w niereferencyjnej, a zarazem podkręconej wersji od firmy ASUS. Do testu zostało wykorzystane demo technologiczne stworzone przez Scans Factory, które możemy znaleźć pod tym adresem. Porównanie obejmowało silnik Unreal Engine w wersji 5.4 oraz najnowszą odsłonę 5.6. Dlaczego porównanie nie zawiera poprzedniej odsłony 5.5? Odpowiedź brzmi - napomknięte demo jest dostępne dla wersji 5.4 oraz 5.6. Miejmy więc na uwadze, że pomijamy jedną odsłonę. W takim scenariuszu Unreal Engine 5.6 zapewnia mniej więcej o ponad 20% lepszą wydajność układu graficznego od NVIDII (choć zdarzają się spadki poniżej 20%), co dobrze widać na poniższym materiale wideo.
Platforma testowa | |
Procesor | Intel Core i7-14700F |
Karta graficzna | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC Edition (16 GB) |
Pamięć RAM | 32 GB DDR4 (3600 MHz, CL16, 4 x 8 GB) |
Płyta główna | ASUS PRIME B760-PLUS D4 |
Nośnik SSD | Kingston NV1 1 TB (M.2, NVMe) |
Unreal Engine 5 wzbogaci się o nowe funkcje, w tym pełne wsparcie dla Path Tracingu. Epic warunkowo obniży też pobierane opłaty
Autor kanału MxBenchmarkPC zaznacza, że poprawa wydajności układu graficznego wiązała się ze zwiększonym poborem mocy: w rozdzielczości 1440p był to wzrost z 250 do 290 W, z kolei w 4K jednostka od NVIDII mogła zażądać nawet 330 W. W przypadku wersji 5.4 pobór mocy zawsze wynosił poniżej 300 W. Do tego twórca zauważył, że zmianie na plus uległo również wykorzystanie możliwości procesora. Na koniec poinformował on, że omawiana edycja silnika ma bardziej adekwatne oświetlenie (Lumen), w którym przy okazji odbicia są lepszej jakości, aczkolwiek odszumianie nie zostało dopracowane jeszcze w odpowiednim stopniu, więc można się spotkać z niedogodnościami (np. ghosting). Informacje w tym akapicie pochodzą z komentarza autora pod jego filmem.
*Autor zaznaczył również, że lepsze wykorzystanie mocy GPU zauważymy głównie na mocniejszych jednostkach, a nie na takich pokroju NVIDIA GeForce RTX 4060.
Powiązane publikacje

Mozilla Firefox, Windows i nowa technologia. Ta ostatnia wkrótce pojawi się też w wersji dla innych systemów
16
Pentagon przyznaje umowy po 200 milionów dolarów firmom xAI, Google, OpenAI i Anthropic na rozwój systemów AI dla wojska
5
Ta integracja zmieni projektowanie na zawsze. Claude AI automatycznie tworzy grafiki w Canva dzięki prostym poleceniom
6
Google Gemini odmawia gry w szachy z konsolą Atari 2600 z 1979 roku po porażkach ChatGPT i Microsoft Copilot
19