Unreal Engine 5.6 wprowadza optymalizację wydajności dla otwartych światów przy 60 FPS na konsolach i PC
Twórcy silników gier coraz częściej koncentrują się na narzędziach, które nie tylko zwiększają realizm, ale też przyspieszają produkcję. Nowe wersje popularnych środowisk programistycznych pokazują, że rozwój technologii idzie w parze z rosnącymi oczekiwaniami graczy i producentów. Warto przyjrzeć się bliżej, jakie możliwości otwiera przed branżą najnowsza aktualizacja jednego z wiodących silników, którego kolejne wydanie zapowiada wiele istotnych zmian.
Unreal Engine 5.6 to krok w stronę płynnych, ogromnych światów, które zachwycą graczy, a także twórców – Zespół Epic Games.
Test wydajności The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered - Nowa jakość dzięki Unreal Engine 5, jednak wymagania sprzętowe...
Najnowsza wersja Unreal Engine 5.6 Preview, udostępniona przez Epic Games, wprowadza zestaw zmian, które mogą zmienić sposób, w jaki projektuje się i doświadcza otwartych światów w grach. Najważniejszą obietnicą jest osiągnięcie stałych 60 klatek na sekundę w rozległych, środowiskach charakteryzujących się wysoką ilością i jakością detali, co do tej pory było wyzwaniem nawet dla najpotężniejszych maszyn. Dzięki optymalizacjom w systemie Lumen, odpowiedzialnym za dynamiczne oświetlenie i ray tracing, silnik oferuje lepszą wydajność na konsolach obecnej generacji, a także na komputerach PC. Wprowadzono także profile urządzeń bazujące na ustawieniach Fortnite, które pozwalają deweloperom łatwiej dostosować grafikę do różnych platform, minimalizując spadki wydajności.
The Elder Scrolls IV: Oblivion w Unreal Engine 5 wygląda świetnie. Nowa wersja fanowskiego remake’u dostępna do pobrania
Nowości obejmują także ulepszenia w streamingu danych. Zmniejsza to problem stuttering’u, czyli chwilowych przycięć podczas eksploracji dużych światów. Dodatkowo, Unreal Engine 5.6 wprowadza Content Browser 2.0 i nowy układ paska narzędzi w Viewport. Przyspiesza to wyraźnie proces tworzenia zawartości. Warto zwrócić uwagę na przełom w animacjach. Epic opisuje go jako największą aktualizację narzędzi animacyjnych w historii silnika. Funkcje takie jak możliwość tworzenia i edycji morph targets w edytorze, a także zaawansowane retargetowanie proporcji postaci dają twórcom większą elastyczność w projektowaniu realistycznych ruchów. Integracja MetaHuman Creator bezpośrednio w silniku pozwala na modelowanie i animowanie postaci w czasie rzeczywistym. To może znacząco przyspieszyć produkcję gier i filmów.
NVIDIA udostępniła zaawansowane demo technologiczne Zorah, wykorzystujące renderowanie neuronowe i silnik Unreal Engine
Te zmiany mają jednak szersze implikacje, które warto rozważyć. Choć obietnice 60 FPS w otwartych światach brzmią imponująco, istotne będzie, jak deweloperzy wykorzystają nowe narzędzia w praktyce. Gry takie jak Fortnite czy Ashes of Creation, które już korzystają z dobrodziejstw Unreal Engine, mogą zyskać na płynności, ale starsze tytuły, jak np. The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, mogą wymagać gruntownych aktualizacji, aby w pełni wykorzystać potencjał wersji 5.6. Nowe funkcje, takie jak Megaworlds biomes, ułatwiają proceduralne generowanie środowisk. Może to obniżyć próg wejścia dla mniejszych studiów.
Gothic Remake - Wrażenia z nadchodzącej wersji demo. Silnik Unreal Engine 5 ponownie nie daje o sobie zapomnieć
Jednak dla twórców gier 2D czy projektów o mniejszej skali, Unreal Engine 5.6 może wydawać się zbyt rozbudowany, co rodzi pytanie, czy Epic nie traci z oczu mniejszych deweloperów? Z drugiej strony, optymalizacje Lumen i streaming danych mogą sprawić, że nawet mniej zaawansowane urządzenia będą w stanie obsłużyć bardziej wymagające projekty. To otwiera drzwi dla twórców mobilnych i niezależnych. Unreal Engine 5.6 stawia na wszechstronność, ale czy ta wszechstronność nie komplikuje workflow dla mniejszych zespołów? Czytelników zachęcamy do dyskusji, czy nowe funkcje UE 5.6 to game-changer dla branży, czy raczej kolejny krok w ewolucji, który wymaga od deweloperów więcej pracy, aby w pełni wykorzystać jego potencjał?
Powiązane publikacje

OpenAI GPT-4.1 to ulepszona szybkość, precyzja i multimodalność dla subskrybentów ChatGPT w kodowaniu i analizie danych
5
Microsoft przedłuża wsparcie dla Microsoft 365 na system Windows 10 do 2028 roku. Co to oznacza dla użytkowników?
20
Android 16 i Wear OS 6 - informacje o nowym wyglądzie systemów oraz integracji z Gemini AI, wprost z Android I/O
12
Szok dla użytkowników VPN Unlimited. Ich dożywotnie subskrypcje właśnie zostały anulowane przez producenta
55