Unreal Engine 5 wzbogaci się o nowe funkcje, w tym pełne wsparcie dla Path Tracingu. Epic warunkowo obniży też pobierane opłaty
Unreal Engine 5 jest coraz powszechniej wykorzystywany na rynku gier. Nie brakuje też sytuacji, gdy nieco starsze pozycje otrzymują aktualizację do nowej wersji silnika. UE 5 będzie obecny na rynku jeszcze przez długi czas, dlatego firma Epic nie zwalnia tempa i pracuje nad jego kolejnymi wersjami. Podczas trwającego Unreal Fest 2024 zaprezentowano nowe funkcje silnika. Pojawiły się też zmiany w opłatach, z których zadowolonych będzie część deweloperów.
Unreal Engine 5.5 zaoferuje pełne wsparcie dla Path Tracingu i funkcji MegaLights. Ta ostatnia pozwala na wygenerowanie niezwykle dużej liczby dynamicznych źródeł światła, wraz z odpowiednimi cieniami.
Test wydajności Black Myth: Wukong - Unreal Engine 5 pokazuje pazury! Cudowna grafika, ale koszmarne wymagania sprzętowe
Najnowsza edycja silnika firmy Epic Games jest nierzadko krytykowana za kiepską optymalizację. To będzie się jednak powoli zmieniało w miarę wzrostu wydajności sprzętu i doświadczenia deweloperów gier. Oprócz dalszej optymalizacji, Unreal Engine 5.5 zaoferuje szereg nowych funkcji, które przy umiejętnym wykorzystaniu pozwolą zwiększyć jakość grafiki. Jedną z najważniejszych jest MegaLights. Pozwala ona na wykorzystanie dużo większej liczby źródeł światła niż kiedykolwiek wcześniej. Każde z nich może być ruchome, dynamiczne i prowadzić do generowania realistycznych cieni. Możliwe stanie się też oświetlenie wolumetrycznej mgły. Firma Epic zaprezentowała działanie tej funkcji na materiale wideo, gdzie możemy obserwować scenę z ponad 1 tys. źródeł światła. Całość działała na konsoli PlayStation 5. Niestety film jest dostępny tylko w jakości 720p.
Nobody Wants to Die - śladami morderstwa w retrofuturystycznym mieście. Jak poradziła sobie nowa polska gra na Unreal Engine 5?
UE 5.5 to także ulepszenia dla technologii Nanite, która może teraz generować znacznie szybciej siatki szkieletowe (skeletal meshes). Wkrótce wprowadzone zostanie także pełne wsparcie dla sprzętowego Path Tracingu, co powinno przyczynić się do znaczącego wzrostu jakości oświetlenia w wybranych grach. Warto odnotować, że sprzętowy Path Tracing na silniku UE 5.5 jest już wykorzystywany przez twórców filmów. Zmian jest oczywiście więcej. Można się z nimi zapoznać we wpisie na stronie internetowej UE5. Należy też wspomnieć o zmianie w opłatach, które Epic Games pobiera od gier wykorzystujących silnik. Od 2025 roku ulegnie ona redukcji z 5% do 3,5%, ale jest pewien warunek. Produkcja musi zadebiutować na Epic Games Store w tym samym czasie, co na innych platformach. Oczywiście dotyczy to też sytuacji, gdy gra zadebiutuje na Epiku wcześniej. Warunki te nie powinny być nadmiernie trudne do spełnienia dla większości twórców i wydawców, zatem ruch ten należy ocenić pozytywnie.
Powiązane publikacje

Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124
La Quimera - gra otrzymała kiepskie pierwsze recenzje, po czym została wycofana na kilka godzin przed premierą
32
DOOM: The Dark Ages - oto Cosmic Realm. Prezentacja przeciwników i świata nawiązującego do twórczości H.P. Lovecrafta
5