Test układu graficznego Intel UHD 750 w procesorze Intel Core i5-11600K. Jaką pamięć DDR4 wybrać do takiego układu?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Na bezrybiu GPU nawet iGPU okazuje się rybą?
- 2 - Corsair Dominator Platinum RGB - Budowa i wyposażenie
- 3 - Procesor Intel Core i5-11600K i układ graficzny Intel UHD 750
- 4 - Test wydajności Intel UHD 750 - Civilization VI
- 5 - Test wydajności Intel UHD 750 - Counter Strike: Global Offensive
- 6 - Test wydajności Intel UHD 750 - DiRT Rally 2.0
- 7 - Test wydajności Intel UHD 750 - DOOM
- 8 - Test wydajności Intel UHD 750 - Fallout 4
- 9 - Test wydajności Intel UHD 750 - Far Cry: New Dawn
- 10 - Test wydajności Intel UHD 750 - GTA V
- 11 - Test wydajności Intel UHD 750 - Resident Evil 3 Remake
- 12 - Podsumowanie - Od biedy można pograć?
Dramatyczna sytuacja na rynku dedykowanych kart graficznych sprawiła, że osoby składające komputery zaczęły łaskawszym okiem spoglądać na procesory posiadające zintegrowany układ graficzny, pozwalający przetrwać najtrudniejszy okres i zaoszczędzić niemało grosza. Dlatego postanowiłem bliżej przyjrzeć się wydajności Intel UHD 750 dysponującego 32 jednostkami wykonawczymi, obecnego w modelach od Core i5-11500 do Intel Core i9-11900, oczywiście poza procesorami oznaczonymi literą F. Czy integra umożliwi zabawę w rozdzielczości 1920x1080 w starszych oraz niezbyt wymagających grach? Jakie pamięci DDR4 wybrać do takiego zestawu? Właśnie tego dowiecie się z dzisiejszej recenzji.
Autor: Sebastian Oktaba
Zintegrowany układ graficzny Intel UHD 750 obecny w desktopowych procesorach Rocket Lake, stanowi odczuwalny krok naprzód względem Intel UHD 630, chociaż to nadal rozwiązanie oferujące stosunkowo niewielką wydajność. Poprzednik nadawał się jednak głównie do wyświetlania multimediów oraz wiekowych gier komputerowych, pamiętając jeszcze czasy Skylake. Na szczęście przy projektowaniu 11 generacji Core producent dokonał kilku fundamentalnych zmian również w iGPU. Przede wszystkim wprowadzono skalowalną architekturę Xe-LP (Low Power), będącą nawet dwukrotnie wydajniejszą i posiadającą więcej jednostek wykonawczych (TMU / ROP / EU). Dodatkowo uproszczono oraz przebudowano strukturę bloków, poprawiono przepustowość kontrolera pamięci, zmodyfikowano zarządzanie Cache L1 plus podniesiono taktowanie rdzenia (1200 → 1300 MHz). Więcej szczegółów dotyczących architektury Intel Xe możecie znaleźć TUTAJ. Warto tylko wspomnieć, że Intel UHD 750 obsługuje DirectX 12_1, Variable Rate Shading (Tier 1), Mesh Shaders oraz Sampler Feedback, więc technicznie jest przygotowany na budżetowy gaming. Niestety, desktopowe Rocket Lake otrzymały iGPU dysponujące maksymalnie 32 EU (Execution Units), natomiast modele Tiger Lake przeznaczone do laptopów nawet 96 EU, dlatego ich wydajność jest znacznie ograniczona, co poniekąd wynika z wykorzystania litografii 14 nm zamiast 10 nm.
Intel UHD 750 to zintegrowany układ graficzny w desktopowych procesorach Rocket Lake, który w Core i5-11600K posiada 32 EU. Jak jego wydajność skaluje się z pamięciami Corsair Dominator Platinum RGB?
Wydajność zintegrowanego układu graficznego jest bezpośrednio związana z zastosowanymi pamięciami operacyjnymi, dlatego niniejsza publikacja będzie skupiona na aspekcie skalowania wydajności z taktowaniem RAM. Zestaw Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz CL 16-18-18-36 pozwala na swobodną manipulację ustawieniami, które zamierzam wykorzystać w pełnej rozciągłości, uwzględniając najlepsze parametry dla trybów Gear 1 oraz Gear 2. Pamiętać bowiem należy, że procesory Intel Rocket Lake pracują z ustawieniami pamięci Gear 1 przeważnie do 3600 MHz, natomiast powyżej tejże granicy aktywuje się Gear 2, obniżający taktowanie kontrolera w stosunku 1:2. Powoduje to oczywiście spadek wydajności, dlatego docelowo właśnie Gear 1 będzie najbardziej pożądanym ustawieniem dla użytkowników iGPU. Właśnie z powyższego powodu w procedurze pomiarowej znalazły się również najniższe opóźnienia przy częstotliwości 3600 MHz (Gear 1), najwyższe taktowanie przy najniższych timingach (Gear 2) oraz szereg trybów pośrednich. Ciekawostką jest, że większość opóźnień dalszego rzędu została ustawiona na sztywno, aby wykluczyć losowe wartości narzucane przez płytę główną, co pozwoliło sprawdzić wpływ czystego taktowania na wydajność. Poniżej znajdziecie kompletną rozpiskę ustawień, których na wykresach nie jestem w stanie zmieścić:
2666 MHz | 3200 MHz | 3600 MHz | 3600 MHz | 3600 MHz | 4400 MHz | |
Ustawienia | OC | OC | XMP | OC | OC | OC |
Tryb | Gear 1 | Gear 1 | Gear 1 | Gear 1 | Gear 1 | Gear 2 |
tCL | 16 | 16 | 16 | 16 | 13 | 17 |
tRCD | 16 | 16 | 18 | 16 | 13 | 17 |
tRP | 16 | 16 | 18 | 16 | 13 | 17 |
tRAS | 36 | 36 | 36 | 36 | 34 | 35 |
tRFC | 320 | 320 | 630 | 320 | 320 | 320 |
CR | 2T | 2T | 2T | 2T | 2T | 2T |
tWR | 12 | 12 | 24 | 12 | 12 | 12 |
tWTR | 6 | 6 | 8 | 6 | 6 | 6 |
tRRD | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
tRTP | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
tFAW | 12 | 12 | 40 | 12 | 12 | 12 |
tCWL | 12 | 12 | 16 | 12 | 12 | 12 |
tCKE | 2 | 2 | 7 | 2 | 2 | 2 |
Jak widzicie, materiału porównawczego będzie prawdziwe zatrzęsienie, obejmując praktycznie wszystkie istotne konfiguracje jakie można uruchomić na Intel Core i5-11600K i Corsair Dominator Platinum RGB. Sama procedura pomiarowa jest stricte gamingowa, ponieważ w programach użytkowych wpływ taktowania pamięci RAM, poza dosłownie kilkoma przypadkami, okazuje się zazwyczaj marginalny. Uprzedzając pytania - rozdzielczość 1280x720 została odrzucona celowo, bo naprawdę trudno wyobrazić sobie, aby ktokolwiek w 2021 roku czerpał przyjemność z graniach w takich ustawieniach. Postawiłem zatem na najpopularniejsze 1920x1080, skutkiem czego wykorzystałem produkcje starszej daty gwarantujące długą zabawę przed monitorem (GTA V, Fallout 4, Civilization VI). Tematyka iGPU jest rozwojowa, gdyż niebawem powinny zadebiutować AMD Ryzen 5000G o kodowej nazwie Cezanee, których zintegrowany układ graficzny zamierzam przetestować w podobny sposób. Dzisiaj na wykresach znajdziecie wyłącznie Intel UHD 750, aczkolwiek w najbliższej przyszłości planuję jeszcze dodać APU Ryzen 5 3400G oraz przynajmniej jeden zestaw z potężnym GeForce 1030 GT.
Jaka pamięć RAM do Intel Core i5-10600K? Test DDR4 2133-4000 MHz
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Na bezrybiu GPU nawet iGPU okazuje się rybą?
- 2 - Corsair Dominator Platinum RGB - Budowa i wyposażenie
- 3 - Procesor Intel Core i5-11600K i układ graficzny Intel UHD 750
- 4 - Test wydajności Intel UHD 750 - Civilization VI
- 5 - Test wydajności Intel UHD 750 - Counter Strike: Global Offensive
- 6 - Test wydajności Intel UHD 750 - DiRT Rally 2.0
- 7 - Test wydajności Intel UHD 750 - DOOM
- 8 - Test wydajności Intel UHD 750 - Fallout 4
- 9 - Test wydajności Intel UHD 750 - Far Cry: New Dawn
- 10 - Test wydajności Intel UHD 750 - GTA V
- 11 - Test wydajności Intel UHD 750 - Resident Evil 3 Remake
- 12 - Podsumowanie - Od biedy można pograć?
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178