Test AMD A4-5000 Kabini - Technologia z konsol w notebooku
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Test AMD A4-5000 Kabini - Technologia z konsol w notebooku
- 1 - AMD APU Kabini - opis architektury
- 2 - Wygląd zewnętrzny notebooka testowego
- 3 - Testy syntetyczne: 3DMark 11 / 3DMark / Unigine Valley / PCMark 7 / SiSoftware Sandra
- 4 - Testy praktyczne: CineBench R11.5 / HandBrake / wPrime 2.09 / 7-Zip 9.20
- 5 - Testy w grach: DiRT 3 / Diablo III / Crysis Warhead / Tomb Raider / Battlefield 3 / Hitman: Absolution
- 6 - Porównanie wydajności: AMD E2-1800 vs. AMD A4-5000
- 7 - Czas pracy na zasilaniu akumulatorowym
- 8 - Temperatury pracy procesora
- 9 - Podsumowanie: AMD A4-5000 Kabini - rewolucja czy ewolucja?
Czołowi producenci konsol zdążyli już zaprezentować światu nowe wcielenia PlayStation i Xbox, które wkroczą na sklepowe półki za kilka miesięcy, rozpoczynając kolejny rozdział w historii cyfrowej rozrywki. Jakkolwiek nie potoczyłaby się rywalizacja między Sony i Microsoft, wielkim wygranym pozostanie AMD - dostawca technologii do obydwu urządzeń, bowiem układ graficzny i jednostka obliczeniowa pochodzi od firmy z Sunnyvale. Gigantów branży najwidoczniej przekonała idea APU (Accelerated Processing Unit) łącząca CPU i GPU w jednym kawałku krzemu, pierwotnie stworzonego z myślą o energooszczędnych oraz niedrogich komputerach multimedialnych. Rozwiązania AMD nie omijają również rynku laptopów i pecetów, bowiem dzisiaj odbyła się oficjalna premiera mikro-architektury Kabini, jakiej rdzenie Jaguar stały się sercem Xbox One i PlayStation 4. Do naszej redakcji trafiła inżynieryjna wersja notebooka napędzanego układem AMD A4-5000, który stanowi namiastkę platformy wykorzystywanej przez Sony i Microsoft, będąc zarazem pierwszym APU wykutym w 28 nm procesie technologicznym dysponującym iGPU wykorzystującym architekturę GCN znaną z kart graficznych Radeon HD 7000.
Autorzy: Kamil Śmieszek, Rafał Romański, Sebastian Oktaba
Mikro-architektura Jaguar jest obecnie na ustach świata, ponieważ wszyscy zorientowani w sytuacji doskonale zdają sobie sprawę, że konsole w ogromnym stopniu wpływają na wygląd całego sektora sprzętowego. Niewielu jednak zdążyło zauważyć, że technologia stojąca za Xbox One i PlayStation 4 wcale nie aspiruje do miana absolutnego high-endu. Cóż... procesory z serii E-2000 (Brazos 2.0) wykonane 40 nm litografii nie cieszyły się szczególnie dużą popularnością, nawet wśród niedzielnych graczy, ale Kabini ma spore szanse to zmienić. Jednak czy platforma sprzętowa tego pokroju wystarczy dla next-genowych konsol? Oczywiście, ponieważ Kabini jest bardzo elastyczna, pozwalając na szerokie konfigurowanie jej parametrów, więc jednostki montowane w konsolach będą inne niż układy przeznaczone do notebooków czy komputerów stacjonarnych. W wydaniu rynkowym możemy wprawdzie zapomnieć o współdzielonej pamięci GDDR5, kościach ESRAM czy ośmiu fizycznych rdzeniach, aczkolwiek producent zapowiada przeszło 20% wzrost wydajności Jaguara względem Bobcata. Suma summarum, będzie to jakiś posmak tego wszystkiego, co zamontowano w Xbox One i PlayStation 4, ale absolutnie nie mamy do czynienia z odpowiednikiem układów stosowanych przez Microsoft i Sony.
Rodzina mobilnych układów bazujących na nowej mikro-architekturze obejmuje w sumie pięć modeli: A6-5200, A4-5000, E2-3000, E1-2500 i E1-2100. Do naszej redakcji zawitał sprzęt wyposażony w A4-5000, czyli w jedną z mocniejszych odmian Kabini dysponującą czterema rdzeniami, 2MB pamięci podręcznej drugiego poziomu oraz zintegrowanym układem graficznych Radeon HD 8330. Całość wykonano w 28 nm litografii, natomiast iGPU korzysta z architektury GCN (Graphic Core Next) dobrze znanej z desktopowych kart graficznych Radeon HD 7000. Warto przy okazji nadmienić, że otrzymujemy pełnoprawne cztery rdzenie Jaguar, bowiem Kabini nie zostało zbudowane na podobieństwo modułowych jednostek AMD FX. Pomimo całkiem niezłej specyfikacji technicznej, producent celuje ze swoimi układami (TDP 15W) w niskonapięciowe procesory Celeron i Pentium (22 nm Ivy Bridge). Czy to tylko przezorne chuchanie na zimne, czy może realna ocena potencjału tych układów? Na postawione wyżej pytanie odpowiemy dopiero po przeanalizowaniu wykresów, ale najpierw trzeba się zastanowić, jakiej grupie docelowej dedykowane jest Kabini? Bo chyba nie entuzjastom oczekującym płynności w wielkoformatowych grach, prawda?
Nowa platforma AMD przeznaczona jest przede wszystkim do budowania niedrogich notebooków, które będą spełniać rolę centrum domowej rozrywki, chociaż tutaj sporo zależy od samych producentów sprzętu. Jeśli stosunek ceny do możliwości zostanie optymalnie dobrany, zaś firmy znajdą złoty środek, to Kabini w segmencie urządzeń od 1400 do 1700 PLN powinno trochę namieszać. Niestety, później każde dołożone parę groszy coraz bardziej zbliża kupującego do mobilnych Core i3 oraz GeForce GT 700M. Nasz egzemplarz jest typowym samplem inżynieryjnym, więc trudno wyrokować ile dokładnie powinien kosztować, ale oferty ASUS, HP, MSI i Acer już niedługo wzbogacą się o pełnoprawne modele sprzedażowe. Wtedy zobaczymy czy nikogo nie poniosła przesadna chęć zysku, która w przypadku poprzednich APU nieco ograniczyła grono potencjalnych zainteresowanych rozwiązaniami AMD. Ostatecznie, mamy przecież do czynienia z następcą Brazos 2.0, jaki jest platformą wybitnie budżetową i Kabini również idzie tą ścieżką.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Test AMD A4-5000 Kabini - Technologia z konsol w notebooku
- 1 - AMD APU Kabini - opis architektury
- 2 - Wygląd zewnętrzny notebooka testowego
- 3 - Testy syntetyczne: 3DMark 11 / 3DMark / Unigine Valley / PCMark 7 / SiSoftware Sandra
- 4 - Testy praktyczne: CineBench R11.5 / HandBrake / wPrime 2.09 / 7-Zip 9.20
- 5 - Testy w grach: DiRT 3 / Diablo III / Crysis Warhead / Tomb Raider / Battlefield 3 / Hitman: Absolution
- 6 - Porównanie wydajności: AMD E2-1800 vs. AMD A4-5000
- 7 - Czas pracy na zasilaniu akumulatorowym
- 8 - Temperatury pracy procesora
- 9 - Podsumowanie: AMD A4-5000 Kabini - rewolucja czy ewolucja?