Układ graficzny Navi w PlayStation 5 na poziomie GeForce RTX 2080
Sony cały czas intensywnie pracuje nad finalną wersją konsoli PlayStation 5, która do sprzedaży powinna wejść jeszcze przed okresem świątecznym w 2020 roku. Tym samym będzie walczyć z bezpośrednim konkurentem - nienazwaną jeszcze konsolą Xbox o roboczym tytule Project Scarlett. Kilka informacji o możliwych funkcjonalnościach poznaliśmy już kilka miesięcy temu. PlayStation 5 zaoferuje zupełnie nowy procesor oraz kartę od AMD z rodzin Zen oraz Navi, ponadto doczekamy się wstecznej kompatybilności, wsparcia dla rozdzielczości 8K oraz płyt Blu-ray (bez Ultra HD Blu-ray niestety). W sieci pojawiły się nowe, oczywiście niepotwierdzone wciąż informacje na temat domniemanej mocy układu graficznego w nadchodzącej konsoli Sony.
W sieci pojawiły się nowe informacje o specyfikacji układu graficznego w konsoli PlayStation 5.
W przypadku procesora wiemy, że nowe PlayStation 5 będzie oferować customowy układ Ryzen z 8 rdzeniami oraz 16 wątkami, który będzie bazował na mikroarchitekturze Zen 2. Procesor ten będzie produkowany w 7 nm procesie technologicznym TSMC. O wiele mniej informacji wciąż posiadamy na temat układu graficznego. Jedynym pewnikiem obecnie jest to, że GPU będzie należeć do rodziny Navi, będzie produkowane także w 7 nm litografii oraz będzie wykorzystywać architekturę RDNA oraz technologię Ray Tracingu (choć nie do końca wiemy w jakiej jeszcze formie). Na Twitterze Komachi, który zwykle jest dość dobrze poinformowany o niezapowiedzianych wciąż oficjalnie układach CPU/GPU, pojawiły się ciekawe informacje na temat potencjalnej mocy obliczeniowej przygotowywanej grafiki.
Według jego źródeł, wersja deweloperska konsoli PlayStation 5 (dev-kity, które już zostały rozesłane do producentów gier) ma układ Navi z 40 blokami CU, co przy konstrukcji architektury RDNA powinno przekładać się na moc obliczeniową rzędu 9,2 TFLOPS. Dla przypomnienia karta NVIDIA GeForce RTX 2080 ma moc obliczeniową wynoszącą 10,07 TFLOPS. Ponadto taktowanie rdzenia tej wersji układu GPU dochodzi do 2000 MHz, co jest bardzo wysokim wynikiem jak na konsolowy, customowy chip graficzny. Oczywiście nie są to wciąż potwierdzone informacje, jednak gdyby okazały się prawdą, wówczas GPU w dev-kitach miałby moc porównywalną do karty GeForce RTX 2080. W przypadku wersji sklepowych układ będzie najprawdopodobniej nieco przycięty tak jak to miało miejsce w poprzednich generacjach.
Nie wiemy również kiedy dokładnie konsola PlayStation 5 zostanie pokazana, jednak według ostatnich doniesień oficjalna prezentacja miałaby się odbyć 12 lutego 2020 roku podczas PlayStation Meeting. Jest to o tyle prawdopodobne, że podobna sytuacja miała miejsce choćby w przypadku PlayStation 4, które pokazano w lutym 2013 roku podczas podobnego wydarzenia, a w okresie przedświątecznym weszła do sprzedaży. Tym razem tytułem startowym miałoby być Ghost of Tsushima, które oprócz premiery na PS5 miałoby się ukazać także na PS4, tak jak to było od początku zapowiadane.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
23
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4