Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Nintendo Switch 2 rozczaruje w trybie mobilnym? Specyfikacja układu Nvidia T239 i wydajność w trybach docked/undocked

Maciej Lewczuk | 15-05-2025 12:30 |

Nintendo Switch 2 rozczaruje w trybie mobilnym? Specyfikacja układu Nvidia T239 i wydajność w trybach docked/undockedNintendo Switch 2 to wyczekiwana ewolucja kultowej konsoli, która obiecuje więcej mocy, lepszą grafikę i nowe możliwości. Z procesorem Nvidia T239, obsługą DLSS i ray tracingu, konsola może stać się rewolucją w mobilnym graniu. Jednak różnice w wydajności między trybami docked i undocked, a także ograniczenia, jak brak VRR na HDMI, budzą pytania. Czy Switch 2 sprosta oczekiwaniom fanów i rywalizacji z handheldami jak Steam Deck?

Nintendo Switch 2 oferuje znaczący wzrost wydajności dzięki procesorowi Nvidia T239 z obsługą DLSS i ray tracingu – Digital Foundry.

Nintendo Switch 2 rozczaruje w trybie mobilnym? Specyfikacja układu Nvidia T239 i wydajność w trybach docked/undocked [1]

Oprogramowanie Nintendo Switch 20.0.0 - Wirtualne Karty Gier, GameShare i przygotowanie systemu na premierę Switch 2

Nintendo Switch 2, napędzany procesorem Nvidia T239, to urządzenie, które łączy nowoczesne technologie z filozofią mobilnego grania Nintendo. Wykorzystujący architekturę Ampere, chip oferuje 1536 rdzeni CUDA, 12 GB RAM LPDDR5 i obsługę ray tracingu oraz DLSS. Pozwala to na rendering grafiki na poziomie PS4 w trybie docked. W trybie mobilnym jednak wydajność spada. Zegary GPU obniżają się z 1007 MHz do 561 MHz, a przepustowość pamięci z 102,4 GB/s do 68,3 GB/s. To powoduje zauważalne różnice w jakości grafiki i płynności, szczególnie w wymagających tytułach jak Elden Ring czy Cyberpunk 2077. Procesor CPU z 8 rdzeniami Cortex-A78C (6 dla gier, 2 dla systemu) osiąga maksymalnie 1,7 GHz, ale w standardowych ustawieniach działa na poziomie 998-1100 MHz. Jest to zaskakująco niskim wynikiem w trybie docked.

  Nintendo Switch 2 (Nvidia T239) Nintendo Switch 1 (Nvidia Tegra X1)
 Architektura CPU 8x ARM Cortex A78C 4x ARM Cortex A57 
 Taktowanie CPU 998 MHz (docked), 1101 MHz (mobilny), max 1,7 GHz 1020 MHz (docked/mobilny), max 1,785 GHz
Rezerwacja CPU dla systemu 2 rdzenie (6 dostępnych dla gier) 1 rdzeń (3 dostępne dla gier)
Architektura GPU Ampere Maxwell
Liczba rdzeni CUDA 1536 256
Taktowanie GPU 1007 MHz (docked), 561 MHz (mobilny), max 1,4 GHz 768 MHz (docked), do 460 MHz (mobilny), max 921 MH
Typ i interfejs pamięci 128-bit / LPDDR5 64-bit / LPDDR4
Przepustowość pamięci 102 GB/s (docked), 68 GB/s (mobilny) 25,6 GB/s (docked), 21,3 GB/s (mobilny)
Rezerwacja pamięci dla system 3 GB (9 GB dostępne dla gier)  0,8 GB (3,2 GB dostępne dla gier)

Dlaczego Nintendo Switch 2 tyle kosztuje? Garść świeżych informacji, które dotyczą też gałek analogowych i innych aspektów

Nowością jest File Decompression Engine, przyspieszający ładowanie danych z 256 GB pamięci UFS lub kart microSD Express. Może to skrócić czasy wczytywania danych. Ekran LCD 7,9 cala o rozdzielczości 1080p obsługuje VRR do 120 Hz i HDR10, ale brak VRR na wyjściu HDMI ogranicza potencjał w grach na telewizorach. Funkcja Game Chat, choć innowacyjna, obciąża system. To może wpływać na wydajność gier. Nintendo dostarcza deweloperom narzędzia do testowania tego wpływu, co wskazuje na świadomość problemu. Te specyfikacje stawiają Switch 2 w ciekawej pozycji. Z jednej strony, konsola oferuje skok technologiczny w porównaniu do poprzednika, umożliwiając porty ambitnych gier AAA, co potwierdzają zapowiedzi tytułów jak Metroid Prime 4 w 4K/60 fps. Z drugiej, kompromisy w trybie mobilnym i ograniczenia, jak brak OLED czy VRR na HDMI, mogą frustrować graczy oczekujących uniwersalnego doświadczenia.

Nintendo Switch 2 rozczaruje w trybie mobilnym? Specyfikacja układu Nvidia T239 i wydajność w trybach docked/undocked [2]

Nintendo Switch 2 z technologiami NVIDIA DLSS, G-Sync i ray tracing. Rewolucja w świecie konsol przenośnych

W porównaniu do Steam Deck, Switch 2 wydaje się wydajniejszy w trybie docked, ale w mobilnym może ustępować ze względu na niższe zużycie energii (maks. 10 W vs 28 W w Steam Deck). Czy Nintendo słusznie stawia na optymalizację kosztem raw power? To pytanie, które warto zadać, zwłaszcza w kontekście ceny (ok. 450 USD) i konkurencji z handheldami PC. Gracze muszą rozważyć, czy unikalne exclusives Nintendo i hybrydowy projekt przeważą nad technologicznymi ograniczeniami. Dyskusja o priorytetach, mobilność vs wydajność wydaje się nieunikniona, a decyzje deweloperów w optymalizacji gier będą istotne dla sukcesu tej konsoli.

Źródło: Ars Technica, Nintendo, Eurogamer, Digital Foundry
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 28

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.