Nintendo Switch 2 rozczaruje w trybie mobilnym? Specyfikacja układu Nvidia T239 i wydajność w trybach docked/undocked
Nintendo Switch 2 to wyczekiwana ewolucja kultowej konsoli, która obiecuje więcej mocy, lepszą grafikę i nowe możliwości. Z procesorem Nvidia T239, obsługą DLSS i ray tracingu, konsola może stać się rewolucją w mobilnym graniu. Jednak różnice w wydajności między trybami docked i undocked, a także ograniczenia, jak brak VRR na HDMI, budzą pytania. Czy Switch 2 sprosta oczekiwaniom fanów i rywalizacji z handheldami jak Steam Deck?
Nintendo Switch 2 oferuje znaczący wzrost wydajności dzięki procesorowi Nvidia T239 z obsługą DLSS i ray tracingu – Digital Foundry.
Oprogramowanie Nintendo Switch 20.0.0 - Wirtualne Karty Gier, GameShare i przygotowanie systemu na premierę Switch 2
Nintendo Switch 2, napędzany procesorem Nvidia T239, to urządzenie, które łączy nowoczesne technologie z filozofią mobilnego grania Nintendo. Wykorzystujący architekturę Ampere, chip oferuje 1536 rdzeni CUDA, 12 GB RAM LPDDR5 i obsługę ray tracingu oraz DLSS. Pozwala to na rendering grafiki na poziomie PS4 w trybie docked. W trybie mobilnym jednak wydajność spada. Zegary GPU obniżają się z 1007 MHz do 561 MHz, a przepustowość pamięci z 102,4 GB/s do 68,3 GB/s. To powoduje zauważalne różnice w jakości grafiki i płynności, szczególnie w wymagających tytułach jak Elden Ring czy Cyberpunk 2077. Procesor CPU z 8 rdzeniami Cortex-A78C (6 dla gier, 2 dla systemu) osiąga maksymalnie 1,7 GHz, ale w standardowych ustawieniach działa na poziomie 998-1100 MHz. Jest to zaskakująco niskim wynikiem w trybie docked.
Nintendo Switch 2 (Nvidia T239) | Nintendo Switch 1 (Nvidia Tegra X1) | |
Architektura CPU | 8x ARM Cortex A78C | 4x ARM Cortex A57 |
Taktowanie CPU | 998 MHz (docked), 1101 MHz (mobilny), max 1,7 GHz | 1020 MHz (docked/mobilny), max 1,785 GHz |
Rezerwacja CPU dla systemu | 2 rdzenie (6 dostępnych dla gier) | 1 rdzeń (3 dostępne dla gier) |
Architektura GPU | Ampere | Maxwell |
Liczba rdzeni CUDA | 1536 | 256 |
Taktowanie GPU | 1007 MHz (docked), 561 MHz (mobilny), max 1,4 GHz | 768 MHz (docked), do 460 MHz (mobilny), max 921 MH |
Typ i interfejs pamięci | 128-bit / LPDDR5 | 64-bit / LPDDR4 |
Przepustowość pamięci | 102 GB/s (docked), 68 GB/s (mobilny) | 25,6 GB/s (docked), 21,3 GB/s (mobilny) |
Rezerwacja pamięci dla system | 3 GB (9 GB dostępne dla gier) | 0,8 GB (3,2 GB dostępne dla gier) |
Dlaczego Nintendo Switch 2 tyle kosztuje? Garść świeżych informacji, które dotyczą też gałek analogowych i innych aspektów
Nowością jest File Decompression Engine, przyspieszający ładowanie danych z 256 GB pamięci UFS lub kart microSD Express. Może to skrócić czasy wczytywania danych. Ekran LCD 7,9 cala o rozdzielczości 1080p obsługuje VRR do 120 Hz i HDR10, ale brak VRR na wyjściu HDMI ogranicza potencjał w grach na telewizorach. Funkcja Game Chat, choć innowacyjna, obciąża system. To może wpływać na wydajność gier. Nintendo dostarcza deweloperom narzędzia do testowania tego wpływu, co wskazuje na świadomość problemu. Te specyfikacje stawiają Switch 2 w ciekawej pozycji. Z jednej strony, konsola oferuje skok technologiczny w porównaniu do poprzednika, umożliwiając porty ambitnych gier AAA, co potwierdzają zapowiedzi tytułów jak Metroid Prime 4 w 4K/60 fps. Z drugiej, kompromisy w trybie mobilnym i ograniczenia, jak brak OLED czy VRR na HDMI, mogą frustrować graczy oczekujących uniwersalnego doświadczenia.
Nintendo Switch 2 z technologiami NVIDIA DLSS, G-Sync i ray tracing. Rewolucja w świecie konsol przenośnych
W porównaniu do Steam Deck, Switch 2 wydaje się wydajniejszy w trybie docked, ale w mobilnym może ustępować ze względu na niższe zużycie energii (maks. 10 W vs 28 W w Steam Deck). Czy Nintendo słusznie stawia na optymalizację kosztem raw power? To pytanie, które warto zadać, zwłaszcza w kontekście ceny (ok. 450 USD) i konkurencji z handheldami PC. Gracze muszą rozważyć, czy unikalne exclusives Nintendo i hybrydowy projekt przeważą nad technologicznymi ograniczeniami. Dyskusja o priorytetach, mobilność vs wydajność wydaje się nieunikniona, a decyzje deweloperów w optymalizacji gier będą istotne dla sukcesu tej konsoli.
Powiązane publikacje

Valve rozszerza program Deck Verified, wprowadzając nowe oznaczenia zgodności SteamOS także dla innych urządzeń
28
Nintendo aktualizuje EULA i zastrzega sobie możliwość zdalnego blokowania konsol Switch za nieautoryzowane modyfikacje
83
Fixables firmy Philipsa to darmowe modele 3D do naprawy urządzeń. Początek rewolucji w serwisowaniu
26
Retroid Pocket Mini V2 - handheld z Androidem, który oferuje Snapdragona 865. Panel AMOLED i bardzo gustowny wygląd
6