Microsoft usuwa wymóg posiadania 1 TB pamięci przez dyski SSD NVMe, do obsługi funkcji DirectStorage API
Funkcja DirectStorage API jest interfejsem programowalnym, zapowiedzianym niedawno przez firmę Microsoft dla nadchodzącego nowego systemu Windows 11. Umożliwia ona bezpośrednią komunikację pamięci masowej z kartą graficzną (z pominięciem procesora). Dzięki temu karta graficzna będzie mogła zajmować się dekompresją danych wysyłanych z dysku, odciążając tym samym procesor. Rozwiązanie ma przynieść odczuwalne korzyści dla graczy, w postaci szybszego uruchamiania się gier, ich większej płynności, czy też szybszego wczytywania poszczególnych poziomów. Firma Microsoft początkowo ustaliła, że dysk, który będzie mógł korzystać z tej funkcji, powinien posiadać co najmniej 1 TB pamięci. Obecnie okazuje się jednak, że Microsoft z pomysłu zrezygnował.
Firma Microsoft decyduje się na usunięcie wymogu posiadania przez dyski SSD NVMe min. 1 TB pamięci, potrzebnego do obsługi funkcji DirectStorage.
Windows 11 wymusi posiadanie kamerki internetowej. Już w 2023 ma ją mieć każdy laptop oraz urządzenie all-in-one
Powyższy wymóg odnoszący się do dysków SSD NVMe wywołał wśród niektórych osób wiele kontrowersji, jednak na szczęście w ostateczności firma Microsoft zadecydowała, że w oficjalnej specyfikacji nadchodzącego nowego systemu Windows 11 usunie pozycję mówiącą o tym, że dysk SSD NVMe do obsługi funkcji DirectStorage API musi posiadać min. 1 TB pamięci. Aby jednak móc korzystać z tego interfejsu pozostaje konieczność posiadania dysku z obsługą tzw. Standard NVMe Express Controller, a także karty graficznej z funkcją DirectX12. Ponadto GPU musi potrafić obsłużyć Shader Model 6.0.
NVIDIA A100 PCIe 80 GB - prezentacja najmocniejszego akceleratora oraz omówienie techniki GPUDirect Storage
NVIDIA już w zeszłym roku zapowiedziała technologię o nazwie RTX IO, która pozwoliłaby na bezstratną kompresję danych przez kartę graficzną, aby zoptymalizować wykorzystanie dysków SSD. Technologia ta musi zostać zaimplementowana w połączeniu z DirectStorage, aby oprócz zapewnienia większego dostępu pomiędzy pamięcią masową systemu a pamięcią VRAM, wykorzystać GPU do kompresji tych plików i jeszcze bardziej przyspieszyć cały proces. Według Zielonych, RTX IO nie powinien mieć żadnych ograniczeń co do wielkości pamięci dysków SSD i DirectStorage. Okazuje się, że wątpliwości te ostatecznie podzielał sam Microsoft, stąd decyzja o zniesieniu bariery jednego terabajta. Użytkownik nie będzie więc musiał juz martwić się o wielkość pamięci masowej swojego dysku SSD, aby skorzystać z DirectStorage w Windows 11.
Powiązane publikacje

Seagate 4 TB NVMe Expansion Card - oto pamięć dla konsol Xbox. W jej cenie kupisz... model Series S i kilka gier
11
SK hynix prezentuje 321-warstwowe moduły UFS 4.1. Powinny idealnie pasować do przyszłych ultracienkich smartfonów
10
Crucial T710 i X10 na Computex 2025. Rekordowe prędkości 14,9 GB/s i 276-warstwowy NAND dla graczy, twórców oraz aplikacji AI
18
WD Black SN8100 zauważony w sklepie. Najnowszy dysk SSD PCIe 5.0 z odczytem 14,9 GB/s może wkrótce trafić na rynek
23