Radeon Software Crimson Edition - Premiera sterowników
Na początku listopada firma AMD oficjalnie poinformowała, że zaprzestanie wydawać sterowniki z serii Catalyst - wielu użytkowników wpadło wtedy w konsternację, gdyż brak nowego oprogramowania dla kart graficznych Radeon byłby fatalny w skutkach... Na całe szczęście, sterowniki Catalyst doczekały się swoich następców, a mowa tutaj o oprogramowaniu o nazwie Radeon Software. Producent zwlekał z udostępnieniem pierwszego wydania sterowników aż do dzisiaj - zgodnie z doniesieniami prasowymi, premiera miała nastąpić właśnie 24 listopada i jak się okazuje, tym razem zagraniczne portale wcale się nie myliły. O oprogramowaniu Radeon Softrwa Crimson Edition wiemy już wiele, jednakże AMD postanowiło po raz kolejny przypomnieć nam o najważniejszych funkcjach swoich sterowników. Usiądźcie wygodnie w fotelu i przygotujcie się na całą masę konkretnych slajdów.
AMD wraca do gry?
Sterowniki Radeon Software to całkowita zmiana podejścia AMD do wydawania oprogramowania dla kart graficznych Radeon i procesorów APU. Mają one przynieść powiew świeżości w segmencie, który do tej pory nie cieszył się zbyt dużym zaufaniem użytkowników. O Catalystach napisano i powiedziano wiele złego, natomiast Radeon Software ma rozpocząć nową drogę zarówno pod względem użytkowym, jak i wizerunkowym. Pierwsze wydanie Radeon Software Crimson Edition jest dostępne pod tym linkiem:
Pobierz sterowniki Radeon Software Crimson Edition
AMD pomimo zaprezentowania nowości w segmencie sterowników na początku listopada, postanowiło ponownie podzielić się z nami informacjami na temat nowego oprogramowania oraz strategii dotyczącej rozwoju kart graficznych Radeon. Jak dobrze wiemy, Radeon Software Crimson Edition to przede wszystkim zmiany w interfejsie, jednakże producent twierdzi, że wprowadzono także wiele nowości w warstwie niewidoczniej dla użytkownika. Przejdźmy do slajdów:
W przyszłym roku AMD udostępni sześć głównych wydań sterowników z certyfikatami WHQL. Oprócz tego, na serwery producenta trafią wydania beta, które pozwolą firmie na częstsze wprowadzanie nowości.
Radeon Software Crimson Edition to nowy interfejs użytkownika, 12 nowych lub usprawionych funkcjonalności, do 20% większa wydajność oraz nawet 1,8-krotnie mniejszy pobór mocy.
W jaki sposób są testowane sterowniki przed wydaniem? AMD zwiększyło ponoć liczbę zautomatyzowanych testów o 100% oraz ręcznych testów o 25%. Do procedury testowej dodano ponoć 15% więcej konfiguracji.
AMD chwali się naprawą błędów zgłaszanych przez społeczność.
Radeon Settings to nowy panel kontrolny - ma uruchamiać się 10-krotnie szybciej od wcześniejszego interfejsu, a ponadto oferować większą przyjrzystość, komfort użytkowania, nowy menadżer gier. Radeon Settings został oparty na technologii Qt.
AMD na każdym kroku przypomina o zmianach w interfejsie.
Zgodnie z zapowiedziami AMD, nowe sterowniki zdecydowanie szybciej instalują nowe wyświetlacze podłączane do kart graficznych.
Narzędzie AMD Clean Uninstall Utility ma pomóc użytkownikom w skutecznym pozbyciu się wcześniejszych sterowników.
Technologia AMD LiquidVR jest obecnie testowana przez partnerów dzięki publicznemu wydaniu sterowników ją wspierających.
Asynchroniczne jednostki cieniujące zaimplementowane w architekturze Graphics Core Next (GCN) mają pomóc w zwiększeniu płynności dla technologii wirtualnej rzeczywistości.
AMD FreeSync jest dostępne w grach DirectX 9 przy konfiguracji CrossFire, a ponadto obsługuje funkcję LFC (low framerate compensation). AMD pracuje z producentami nad implementacją FreeSync przy wykorzystaniu interfejsu HDMI.
LFC (low framerate compensation) ma pomóc w zmniejszeniu niedogodności wynikających ze spadku płynności poniżej poziomu obsługiwanego przez monitor. Funkcja ta działa automatycznie.
Radeon Software Crimson Edition ma poprawiać działanie funkcji Frame Pacing, która wspiera DirectX 9, DirectX 10 i DirectX 11.
Sterowniki AMD umożliwiają tworzenie niestandardowych rozdzielczości.
Virtual Super Resolution (VSR) pozwala na wirtualne zwiększenie rozdzielczości nie tylko w grach - pozwala to na zwiększenie obszaru roboczego. Przykładowo, możemy wyświetlać obraz 1440p na ekranie 1080p.
Shader Cache to funkcja przyspieszająca ładowanie gier oraz wyrównująca proces renderowania klatek. Pozwala to na unikanie przycięć podczas przemierzania mniej zoptymalizowanych fragmentów gry.
A co z wydajnością? Radeon Software Crimson Edition ma zwiększać liczbę klatek na sekundę w Fable Legends (DirectX 12) o 20%.
Na powyższych wykresach widać wzrost wydajności w wybranych tytułach w porównaniu do Catalyst 15.10 Beta.
A oto wzrost wydajności w wybranych grach dla dystrybucji Linuksa.
AMD wprowadza także kolejne usprawienia mające na celu zmniejszenie opóźnień w analizowaniu danych z kontrolera.
Frame Rate Target Control (FRTC) pozwala na ograniczenie liczby klatek na sekundę w grach DirectX 9, DirectX 10 i DirectX 11, co zmniejsza pobór mocy.
Kolejne wykresy prezentujące obniżenie poboru mocy po aktywacji FRTC oraz podczas oglądania filmów.
Podsumowanie informacji z wcześniejszych wykresów.

Fallout 4 - Boston Back Day
1920x1080 / Ultra / SSAO / AF x16 / TAA
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Fallout 4 - Sanctuary Hills
1920x1080 / Ultra / SSAO / AF x16 / TAA
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Assassin's Creed: Syndicate - London
1920x1080 / Very High / HBAO+ / MSAA x2 / FXAA
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Witcher 3: Wild Hunt - Velen No Man's Land
1920x1080 / Ultra / HBAO+ / AA / HairWorks OFF
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Crysis 3 - Root of all Evil
1920x1080 / Very High / SMAA x2 / AF x16
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Powiązane publikacje

Nowe sterowniki do kart graficznych Intel Arc Battlemage poprawiają płynność w wielu popularnych grach komputerowych
18
ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
39
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
182
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
91