HaptX Glove pozwoli na rejestrowanie bodźców czuciowych w VR
Producenci sprzętu jak i programów VR/AR wyczuli w tym biznesie co najmniej żyłkę złota. Nic dziwnego, że rynek zalewa fala coraz to nowych gier, hełmów i innych urządzeń obsługujących wirtualną rzeczywistość. Nie jest to już obecnie wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, jak miało to miejsce choćby podczas premiery Oculusa Rift. Dziś najtańsze, ale i najsłabsze technologicznie urządzenia VR możemy kupić już za kilkadziesiąt złotych – mowa głównie o tych, podłączanych do naszego smartfona. Wirtualna rzeczywistość nie kończy się jednak na hełmie. Aby w pełni móc przeżyć immersję związaną z elektronicznym światem dobrze byłoby zaopatrzyć się w wygodny kontroler. Zaprezentowany ostatnio mediom HaptX Glove to jednak coś więcej niż zwykły kontroler – to rękawica mająca sprawić, że nasze doznania w świecie VR będą lepsze niż kiedykolwiek.
HaptX Glove to kolejny na rynku kontroler VR zaprojektowany w formie rękawicy, która wyzwoli w nas przestrzenne poczucie trzymania wirtualnego obiektu.
Samsung Gear VR - dobry wstęp do wirtualnej rzeczywistości
HaptX Glove to jedno z najlepszych dotąd urządzeń technologii haptycznej, pozwalające poczuć namiastkę (przynajmniej w pierwszych fazach rozwoju tej dziedziny) prawdziwego dotyku. Mimo iż osoby, które miały możliwość przetestowanie urządzenia mówią, że jest ono wciąż dość prymitywne, to i tak pozwala na niesamowite doznania w zakresie haptyki. Rękawica wykorzystuje kombinację SAFE (Sensing and Force-Feedback Exoskeleton) oraz opatentowaną przez producentów urządzenia technologię mikroprzepływową. Wszystko to udało się zamknąć we wcale nie największej strukturze przy optymalnej dla użytkownika temperaturze wytwarzanej przez kontroler. Firma HaptX nie zamierza jednak poprzestawać na tworzeniu samych rękawic obdarzonych w ich technologię. Chcą wykorzystać systemy mikroprzepływowe podczas tworzenia całych kombinezonów, gdyż jest to jak mówią, najlepszy sposób interakcji z cyfrowym światem. HaptX upatruje zastosowanie technologii głównie w celach militarnych.
Logitech opracował wirtualną klawiaturę do gogli VR
Technologia mikroprzepływowa pozwala na poczucie kształtu, ruchu, tekstury, wagi, a nawet temperatury symulowanego obiektu. Wydaje się być to kluczowe rozwiązanie przy tworzeniu urządzeń ubieralnych, które pozwolą nam na przeniesienie się ze świata rzeczywistego do cyfrowego bez odczucia większej różnicy. Zanim jednak naukowcy i technolodzy osiągną zadowalająco wysoki poziom w tej dziedzinie, upłynie jeszcze wiele lat. Rękawica HaptX zapowiada jednak ciekawy początek tej długiej podróży. Materiał, z której została zrobiona i dzięki któremu doznajemy poczucia realnych wrażeń dotykowych to tworzywo zbliżone do sylikonu, wypełnione kanałami mikroprzepływowymi, w których to z kolei znajdują się mobilne siłowniki pneumatyczne. To właśnie one powodują uczucie dotyku, gdy wywołane do działania naciskają na skórę użytkownika. Kolejna warstwa materiału dostarcza zaś informacji o temperaturze manipulując przepływem zimnej i ciepłej wody. Urządzenie jest dopiero w fazie testów i wciąż poddaje się je niezbędnym ulepszeniom.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
23
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4