Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike

Bartłomiej Dramczyk | 19-06-2019 12:00 |

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike19 czerwca 1999 roku to data istotna z punktu widzenia rozgrywek e-sportowych. Owszem, Counter-Strike nie był pierwszą grą w dziś szeroko rozumianym gatunku strzelanin MMO. To nie Couter-Strike królował początkowo na LAN parties (ustępując Quake’owi i Unreal Tournament), jednak do dziś Counter-Strike jest najważniejszym tytułem w zakresie gier kooperacyjnych, wymagających drużynowego rozwiązywania złożonych problemów. Bez Counter-Strike’a nie wyrosłaby potęga Valve, który słusznie przejął grę, rozpoczynającą swoją karierę jako mod do Half-Life’a. Stąd i pierwotny tytuł: Half-Life: Counter-Strike, łączący w jednym fantastyczno-naukowy horror, z brutalnymi pojedynkami na zamkniętych arenach.

Dzisiejszy krajobraz e-sportowy to wynik działań sceny modderów: tak swoją karierę zaczynał Counter-Strike, podobne są losy DOTA2. Jedyne co jest niezmienne, to apetyt wielkich korporacji na dobre pomysły, które z modów robią maszynki do zarabiania pieniędzy.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [24]

Łącznik lub dywiz, czyli znak występujący pomiędzy członami nazw Half-Life oraz Counter-Strike to właściwie jedyny element wspólny dla tych dwóch tytułów. Half-Life, debiutujący na rynku pod koniec 1998 roku wprowadził wraz z nieco wcześniejszym Unrealem zupełnie nową jakość w dziedzinie gier 3D, bijąc na głowę dokonania id Software pod kątem złożoności poziomów i fabuły, napędzającej rozgrywkę. Tajny kompleks badawczy, eksperyment, który wymyka się spod kontroli i jeszcze wszędobylscy, żarłoczni obcy, masakrujący wszystko co się rusza. I nieodłączny łom, będący symbolem przetrwania Gordona Freemana. Counter-Strike porzucił fantastyczno-naukową otoczkę Half-Life’a, rzucając nas w wir brutalnych potyczek. Trudno dziś uwierzyć, że mod, który opracował 20 lat temu Kanadyjczyk Minh Le, przy wsparciu Jessa Cliffe (obsługującego serwisy społecznościowe i stronę WWW) stanie się przyczynkiem do narodzin zupełnie nowego zjawiska.

Mod do Half-Life’a nie był pierwszym dziełem Minha Le. Jego kariera moddera zaczynała się od Navy SEALs, będącego modem do Quake’a 2 (ukończonego przez A-Team). Podczas rozmowy na IRC z Jessem Clife’em Minh Le wspomina o rozpoczęciu prac nad, co skutkuje dłuższą współpracą. Pierwsza beta Counter-Strike’a debiutuje pół roku po premierze Half-Life’a, 19 czerwca 1999 roku. Zanim gra o terrorystach i antyterrorystach porzuciła status bety, minęło kolejne półtora roku: Counter-Strike 1.0 ujrzał światło dzienne w finalnej wersji 8 listopada 2000 roku.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [2]

Od samego początku ekipa pracująca nad Counter-Strike’em, pod przywództwem Minha Le zakładała zbudowanie opowieści o pojedynkach terrorystów z grupą antyterrorystów: SEAL Team 6 oraz GSG-9/Border Guard Group 9 kontra Irish Republican Army/Phoenix Connection i Durah Cell/Leet Krew/Elite Crew, Guerilla Warfare. Ta mikstura nazw i konkurujących ze sobą organizacji dobrze obrazuje chaos twórczy, w jakim powstawały kolejne bety Counter-Strike’a. Jeden element był niezmienny: Counter-Strike od zawsze był grą kooperacyjną, skłaniającą graczy do występowania po jednej ze stron konfliktu: terrorystów lub antyterrorystów.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [22]

Początki praca nad Counter-Strike sięgają stycznia 1999 roku, zaledwie dwa miesiące po premierze Half-Life’a, jeszcze zanim Valve udostępniło oficjalnie SDK do swojej gry. Minh Le rozpoczął prace od stworzenia modeli broni oraz postaci graczy, przynależących do przeciwnych obozów. Pierwsze screenshoty z nadchodzącego moda zostały zaprezentowane w lutym 1999 roku, to m.in. obrazek antyterrorysty SEAL z dziwacznie oddzielonymi od ciała ramionami, odzianego w kominiarkę, na tle… hm podniszczonej ściany. Istnieje również wariant tego screenshota z postacią, trzymającą w dłoni ikoniczny łom. Wyraźnie widać, jak wiele zmieniło się do czasów Global Offensive.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [3]

Tytuł gry narodził się podczas jednej z rozmów pomiędzy Minhem Le a Jessem Clife’em, prowadzonych przez ICQ 15 marca 1999 roku. Wśród propozycji Minha pojawiły się m.in.: fRAG HEADS, Counter-Terror, Strike Force, Terrorist wars, Terror-Force oraz Counter-Strike. Większość nazw zaproponowanych przez Minha bazowała na jego ulubionych serialach telewizyjnych. Krótko rzecz ujmując, Counter-Strike odziedziczył nazwę po kanadyjsko-francuskim serialu o antyterrorystach, zatytułowanym Counterstrike (z Christopherem Plummerem w roli głównej), emitowanym od początku lat 90.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [4]

7 kwietnia 1999 roku Valve publikuje SDK do Half-Life’a, co umożliwia modderom oficjalne prezentowanie własnych pakietów zmian do gry. Zainteresowanie Counter-Strike’em rośnie, przede wszystkim za sprawą dobrze odebranego, poprzedniego moda autorstwa Minha Le – Action Quake 2 (wydanego pod szyldem A-Team). Brakowało jednak osób, które stworzyłyby mapy do powstającego moda. W tym momencie istotną rolę odegrała komunikatywność Cliffe’a, który osobiście kontaktował się z każdym autorem, publikującym mody do Half-Life’a w serwisie Radium. Nie wiemy, jak wile map trafiło do Counter-Strike Team, który miał wyłonić spośród nich najlepszych kandydatów do publikacji najlepsze. Pomimo przecieku w postaci wersji pre-beta, krążącej po internecie, premiera bety była nad wyraz udana: pierwsza wersja Half-Life: Counter-Strike została wyposażona w cztery mapy, dziewięć typów broni (w tym Glock i M4A1) oraz jeden jedyny scenariusz, w którym naszym zadaniem było uratowanie zakładników (nie, w pierwszej becie nie było mowy o uzbrajaniu i rozbrajaniu bomb). Pierwsze cztery mapy, z jakimi debiutowała beta CS-a to Siege, Mansion, Wpndepot (Weapons Depot) oraz Prison. Najstarsza z wymienionych map to Mansion, natomiast Siege (druga w kolejności) to jedyna mapa, która przetrwała do dziś w CS-ie (nie licząc licznych modyfikacji). W pierwszej becie dostępne były tylko dwie frakcje. To Irish Republican Army oraz SEALS Team 6.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [17]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [13]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [5]

Counter-Strike, takiego jakiego znamy do dziś, rodził się wraz z kolejnymi betami, wydawanymi w odstępie jednego miesiąca. Beta 1.1 wprowadziła do rozgrywki mapy Assault (do dziś jest ona dostępna w CS:GO) oraz Desert (zniknęła wraz z kolejnymi betami…). W becie 2.0 zobaczyliśmy nowe mapy: Alley1, Bunker, Docks, Facility oraz Zoption, które równie szybko zostały usunięte z Counter-Strike’a. W tym samym wydaniu wprowadzono również Deser Eagle’a i AK-47, przemianowując jednocześnie Irish Republican Army na The Phoenix Faction. W połowie września 1999 roku Counter-Strike Team wypuszcza betę 3.0, w której obok czterech nowych map, z których do dziś przetrwała tylko jedna – Militia, uzupełniono zestaw uzbrojenia o nóż, P90 i kevlarowy hełm. Do gry wprowadzono również dwie nowe frakcje: Durah Cell (później Elite Crew) oraz niemieckich antyterrorystów GSG-9.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [23]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [20]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [6]

Dopiero listopadowa beta, oznaczona numerem 4.0 wprowadza do Counter-Strike’a nowy tryb rozgrywki. Od tej wersji, oprócz zadań sprowadzających się do ratowania lub przetrzymywania zakładników, możemy także skupić się na rozkładaniu (ewentualnie rozbrajaniu) ładunków wybuchowych. Jedno z najważniejszych rozwiązań w mechanice rozgrywek multi, które prawdopodobnie przełożyło się na tak dużą popularność gry. Właśnie w tej wersji CS-a rodzą się ikoniczne dla gry mapy: Dust, Nuke, Prodigy (to trzy najstarsze mapy z bombami, jakie powstały dla Couter-Strike’a), a także szybko usunięta Train Station.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [7]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [18]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [16]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [15]

Pod koniec 1999 roku Mihn Le rozpoczyna pracę w Barking Dog Studio (późniejszy Rockstar Vancouver), rozwijając pod ich skrzydłami kolejną betę CS-a. Co wzbudziło zainteresowanie Valve i jednocześnie skłoniło amerykańskie studio do finansowania poczynań Minha Le oraz całego zespołu Barkin Dog Studios. De facto znaczną cześć pracy nad uporządkowaniem kodu gry wykonał zespół Barkin Dog Studio, w czasie gdy Mihn Le skupiał swoje wysiłki na studiowaniu. Nic dziwnego, że wydana w grudniu beta 5.0 to poważny krok milowy dla całej serii. Uzupełniono w niej wybór map o Backalley, Train i Iraq, z których dwie pierwsze przetrwały do dziś. Zmianie podległy nazwy frakcji (Urban Camo zamiast The Phoenix Faction, Middle Eastern zamiast Durah Cell i Navy Seal zamiast Seal Team 6), a wybór antyterrorystów zwiększa się o brytyjski SAS. Od bety 5.0 Valve coraz mocniej angażuje się w Counter-Strike’a, widząc ogromny potencjał w modzie zbudowanym na bazie Half-Life’a.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [8]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [9]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [14]

Na kolejną betę 6.0 trzeba było czekać aż do 10 marca 2000 roku. Wprowadzono w niej dwa nowe tryby rozgrywek: Assassination i Escape, w pierwszych z nich antyterroryści ochraniają VIP-a, w drugim terroryści uciekają z pola walki. Co łączyło się z pokaźną paczką nowych map. Zmieniono także nazewnictwo grup terrorystów (Urban Camo na Phoenix Connektion, Middle Eastern na L337 Krew) i antyterrorystów (Navy Seals to ponownie Seal Team 6), wprowadzając do gry kolejne dwie frakcje: terrorystów Arctic Avengers i antyterrorystów z francuskiego GIGN.

12 kwietnia 2000 roku Valve informuje o nawiązaniu współpracy z Counter-Strike Team oraz o planach wydania Counter-Strike 1.0. Na tym etapie prawdopodobnie Valve czyni jeszcze jeden krok, kupując prawa do nazwy Counter-Strike, co w znacznym stopniu zaważyło na dalszych losach amerykańskiej korporacji. Od momentu tych zapowiedzi wprowadzono jeszcze dwie istotne wersje beta: 8 czerwca, niemal rok po premierze pierwszej bety, gracze mogą cieszyć się wersją 6.5, oferującą tryb głosowania na mapy i duży wybór nowych map: Aztec, Cobblestone, Italy, Estate, Forest, Trinity, Tundra, spośród których do dziś przetrwały trzy pierwsze. Z ważnych zmian, należy wymienić jeszcze wprowadzenie granatów dymnych oraz frakcji Gorilla Warface.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [10]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [11]

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [12]

Pod koniec sierpnia 2000 roku dostajemy jedną z ostatnich wersji beta Counter-Strike’a, obfitującą w nowe mapy (jak Vegas, czy Office) oraz uzupełnioną o opcję prowadzenia pojazdów. Z fazy beta Couter-Strike’a wyciągnął ostatni komunikat Valve’a – zapowiedź wydania komercyjnej, finalnej wersji gry, przewidzianej zarówno jako mod do Half-Life’a oraz samodzielny produkt. Premiera Counter-Strike’a 1.0 nastąpiła 9 listopada 2000 roku, niemal półtora roku od wydania pierwszej bety.

Kolejny etap podróży w świat potyczek antyterrorystów i terrorystów był już w drodze. Wydany w 2004 roku Counter-Strike: Condidtion Zero (bazujący na silniku GoldSrc, zmodyfikowanym QuakeWorld) to jedyna gra z serii, oferująca kampanię dla pojedynczego gracza (wraz z dodatkiem Deleted Scenes). Gra rozwijana przez Turtle Rock Studios od 2001 roku przechodziła różne kryzysy, niemniej finalnie uporządkowała nieco uniwersum Counter-Strike’a pod względem frakcji (łącznie 10), map oraz uzbrojenia. Jedno było pewne – Counter-Strike nie istniałby bez podkładania i rozbrajania bomb – w Condition Zero na 22 mapy 17 przewidziano do rozgrywek wokół tykających ładunków wybuchowych.

W tym samym roku, w listopadzie, Valve wraz z Turtle Rock Entertainment prezentuje jeszcze jednego CS-a. To Counter-Strike: Source, czyli CS przeniesiony na silnik Source (ten sam, który stoi za Half-Life’em 2). Ostatni dotychczas, współczesny rozdział kariery CS-a to wydany przez Valve w sierpniu 2012 roku Global Offensive, niemal 7 lat temu. Gra, która początkowo była rozwijana jako port Counter-Strike’a: Source dla Xboxa 360 przez Hidden Path Entertainment, ostatecznie stała się odświeżoną kontynuacją największego w dziejach gier hitu, przeznaczonego do rozgrywek drużynowych. Dziś Counter-Strike nie tylko obecny jest na konsolach do gier poprzedniej generacji (PS3, Xbox 360) i PC, zadziała także na Linuxach, macOS i SteamOS. Czekamy na kolejny krok Valve w stronę RTX-ów i konsol do gier nadchodzących generacji.

20 lat potyczek terrorystów i antyterrorystów w Counter-Strike [19]

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 12

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.