AMD Freesync 2 i HDR - Test wydajności na AMD Radeon RX 580
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Płynność to nie tylko klatki na sekundę
- 2 - AMD FreeSync 2 - Jak działa i co oferuje?
- 3 - Technologia HDR w FreeSync 2 HDR
- 4 - Assassin's Creed: Origins - Testy wydajności HDR
- 5 - Batllefield 1 - Testy wydajności HDR
- 6 - Far Cry 5 - Testy wydajności HDR
- 7 - Mass Effect: Andromeda - Testy wydajności HDR
- 8 - Podsumowanie – Radeon i FreeSync to dobrana para
Większość pececiarzy jakość oprawy wizualnej utożsamia wyłącznie z poziomem szczegółów oraz rozdzielczością, bezsprzecznie najbardziej widocznych w ogólnym rozrachunku, aczkolwiek nie będących jedynymi wyznacznikami komfortowej rozgrywki. Kluczowa jest również płynność związana z synchronizacją poszczególnych ramek wyświetlanego obrazu, niekoniecznie odpowiadająca wygenerowanym klatkom na sekundę, dlatego producenci kart graficznych oraz monitorów postanowili uprzyjemnić życie odbiorcom. NVIDIA wprowadziła technologię G-Sync, natomiast AMD postawiło na FreeSync, które doczekało się niedawno drugiego wcielenia. Dodatkowo coraz większą popularność zyskuje technika HDR, poszerzająca zakres tonalny (dynamikę) wyświetlanych obrazów. I właśnie działaniu tychże poświęcony będzie niniejszy wpis - sprawdzę jak AMD FreeSync 2 HDR poprawia płynność grania, a także zweryfikuję czy włączenie HDR odbywa się kosztem pogorszenia wydajności.
Autor: Sebastian Oktaba
Wśród grających panuje powszechne przekonanie, że wyznacznik płynności stanowią jedynie klatki na sekundę, dlatego sprzęt powinien wygenerować ich możliwie najwięcej, ponieważ oznacza to lepsze doświadczenia podczas zabawy. Oczywiście, suche cyferki znajdują przełożenie na komfort grania, akurat temu zaprzeczyć nie sposób, aczkolwiek nawet pieruńsko wysoki FPS wcale nie gwarantuje absolutnej płynności. Pomijając zjawisko mikroprzycięć po stronie np.: sterownika albo silnika gry komputerowej, spowodowane jest to kilkoma ograniczeniami, wynikającymi z komunikacji między monitorem i kartą graficzną. Obraz przesyłany między nadajnikiem i odbiornikiem nie zapewnia idealnej synchronizacji, czemu przeciwdziałać ma technologia AMD FreeSync 2, korygująca anomalie powstające w standardowym procesie wyświetlania ramek. Statystycznego użytkownika powinien więc interesować głównie efekt końcowy - płynniejsza animacja. Rozwiązanie wymaga jednak do działania odpowiedniego monitora oraz kompatybilnej karty graficznej Radeon, wykorzystującej architekturę GCN 1.1 albo nowszą, niemniej wśród urządzeń spełniających warunki znajdują się również APU Kaveri i późniejsze. Dokładniejszy opis działania AMD FreeSync 2 HDR oraz wprowadzone nowości względem poprzednika szerzej omówiłem na kolejnej podstronie.
AMD FreeSync 2 HDR, to teoretycznie ciekawy przepis na poprawę komfortu i widowiskowości podczas grania. Pozostaje tylko sprawdzić jak działa i wpływa na wydajność. Posłuży do tego Sapphire RX 580 Nitro+ oraz monitor AOC.
Drugą z kwestii zdecydowanie wartą poruszenia jest implementacja technik HDR, której na pecetowym podwórku mamy aktualnie dostępne trzy odmiany. Całe zamieszanie związane z szerokim zakresem dynamiki obrazu (High Dynamic Range) zapoczątkowały konsole, bowiem monitorów obsługujących standard jest stosunkowo niewiele (~40 modeli), natomiast telewizorów kilkanaście razy więcej. Producentom konsol łatwiej było zatem przeforsować nową technologię. O czym właściwie rozmawiamy? W telegraficznym skrócie - obraz SDR (Standard Dynamic Range) charakteryzuje się wąskim zakresem dynamiki oświetlenia, dalekim od spektrum jakie rejestruje ludzki wzrok, dlatego producenci sprzętu postanowili wprowadzić rozwiązanie poszerzające spektrum tonalne prezentowanych obrazów. Zakres jasności definiowany jest poprzez stosunek najjaśniejszego do najciemniejszego punktu, natomiast w praktyce powinno to oznaczać bardziej realistyczne odwzorowanie scen np.: oślepiające słońce oraz selektywną czerń. Jednak do uzyskania takich efektów potrzeba trzech rzeczy - karty graficznej, wyświetlacza oraz materiału źródłowego - wszystkich zgodnych z określoną techniką HDR. Pozostaje pytanie czy obsługa HDR konsumuje wydajność czy okaże się bezstratna?
Konkretniejszą porcję informacji odnośnie obydwu technik znajdziecie w dalszych rozdziałach artykułu, wyników wydajności zobrazowanych wykresami również nie zabraknie, chociaż ocena wykorzystania AMD FreeSync 2 będzie całkowicie empiryczna. Akurat takie rozwiązania najlepiej zobaczyć w ruchu, ponieważ filmiki nie oddają pełnego efektu. Testy HDR zostały przeprowadzone na karcie graficznej Sapphire Radeon RX 580 Nitro+, popularnym modelu ze średniego segmentu idealnie nadającym do praktycznego wykorzystania AMD FreeSync 2, nawet jeżeli wykorzystamy rozdzielczość 2560x1440. Procedura pomiarowa została ograniczona do kilku popularnych produkcji obsługujących HDR, natomiast na przeciwwagę dla modelu AMD wybrałem bezpośredniego konkurenta - Zotac GeForce GTX 1060 AMP. Jako wyświetlacz posłużył 32 calowy AOC Agon AG322QC4, obsługujący AMD FreeSync 2 HDR przy spektrum częstotliwości 48-144 Hz, jednak dzięki LFC (Low Framerate Compensation) poprawa płynności będzie odczuwalna także dla niższych wartości. Monitor wspiera rzecz jasna standard HDR10. Ponieważ G-Sync HDR obsługują obecnie zaledwie dwa monitory 4K, których ceny przekraczają 10,000 złotych, zdecydowałem się skupić na bardziej przyziemnym sprzęcie.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Płynność to nie tylko klatki na sekundę
- 2 - AMD FreeSync 2 - Jak działa i co oferuje?
- 3 - Technologia HDR w FreeSync 2 HDR
- 4 - Assassin's Creed: Origins - Testy wydajności HDR
- 5 - Batllefield 1 - Testy wydajności HDR
- 6 - Far Cry 5 - Testy wydajności HDR
- 7 - Mass Effect: Andromeda - Testy wydajności HDR
- 8 - Podsumowanie – Radeon i FreeSync to dobrana para