PlayStation 5 - kolejne informacje na temat specyfikacji dev-kita
Jeszcze w tym roku, w okresie świątecznym, powinny zadebiutować konsole nowej generacji, które pomału zaczną zastępować obecne modele Xbox One (S/X) oraz PlayStation 4 (Slim/Pro). Dotychczas bardziej skorym do prezentacji szczegółów była firma Microsoft, która chwali się mocą obliczeniową układu graficznego w Xbox Series X na poziomie 12 TFLOPS (biorąc pod uwagę obliczenia pojedynczej precyzji FP32). Sony tak naprawdę wciąż żadnych konkretów odnośnie technicznej specyfikacji PlayStation 5 nie podało, nie znamy więc oficjalnych informacji dotyczących technicznej specyfikacji konsoli (prócz ostatnich doniesień bezpośrednio od AMD). W sieci natomiast pojawiła się garść nowych, ale i niepotwierdzonych doniesień dotyczącej specyfikacji developerskich wersji PlayStation 5.
W sieci pojawiły się domniemane parametry techniczne developerskiej wersji konsoli PlayStation 5. Sony z kolei, choć nie jest wciąż gotowe na ujawnienie konsoli, podtrzymuje politykę dostarczenia w nowej generacji gier skupiających się na trybie singleplayer.
Poniższa specyfikacja ma być związana z wersją developerską, a więc modelami konsoli udostępnionymi dla studiów przygotowujących nowe gry pod PlayStation 5. Z tego względu z całą pewnością ta specyfikacja nie będzie tożsama z finalnym produktem, który będzie udostępniony w sklepach - normalna konsola zawsze jest słabsza od tego, co producent pakuje do wersji developerskiej. Z tego względu, choć są to tylko nieoficjalne doniesienia, można przyjąć iż dev-kity faktycznie oferują taką moc. Według informacji, całość bazuje na 8-rdzeniowym i 16-wątkowym customowym procesorze AMD Ryzen o taktowaniu 3,86 GHz. Procesor wykorzystuje 7 nm proces technologiczny oraz architekturę Zen 2.
Układ graficzny AMD bazujący na architekturze RDNA 2 oferuje 56 jednostek Compute Units z 3584 procesorami strumieniującymi o taktowaniu 2100 MHz - przy maksymalnym taktowaniu rdzenia, moc obliczeniowa takiego układu wynosi 15,05 TFLOPS przy obliczeniach pojedynczej precyzji FP32. Nie brakuje także sprzętowego wsparcia dla Ray Tracingu - jednostki przyspieszające obliczenia znajdują się w jednym wspólnym APU z procesorem oraz układem graficznym. Ponadto dev-kity mają być wyposażone w łącznie 32 GB pamięci GDDR6 na magistrali 512-bitowej, co przekłada się na przepustowość rzędu 1 TB/s. Konsola w wersji developerskiej miałaby również posiadać szybki dysk SSD o pojemności 1,5 TB. Oczywiście doniesienia te nie dotyczą sklepowej wersji PlayStation 5, jednak warto pamiętać, iż studia które otrzymały dev-kity już od dawna chwalą sobie możliwości nowego urządzenia, jako nieporównywalnie mocniejszej maszyny, dzięki której możliwe będzie tworzenie bardziej złożonych i rozbudowanych gier. Samo Sony w ostatnim czasie podkreśliło, iż nowa generacja będzie kontynuowała trend z PS4, gdzie tytuły ekskluzywne tworzone były głównie z myślą o rozgrywce singleplayer.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4