Nintendo Switch korzysta z układu SoC NVIDIA Tegra X1
Nintendo Switch jest nietypową konsolą. Co do tego raczej nie ma wątpliwości. Trudno zresztą czegokolwiek innego oczekiwać od firmy, której najbardziej "normalną" platformą w ciągu ostatnich lat było WiiU, a nawet tam zamiast pada standardowo dołączany był tablet. Wracając jednak do Switcha, to jednym z elementów tej jego nietypowości jest fakt, że w przeciwieństwie do konkurencji nie korzysta on z klasycznego procesora opartego o architekturę x86, a dostarczany przez NVIDIĘ układ SoC w architekturze ARM. Do tej pory przypuszczano, że mamy tutaj do czynienia z projektem przygotowanym specjalnie na potrzeby Nintendo. Okazuje się jednak, że nic bardziej mylnego. Procesor Nintendo Switch to jednostka NVIDIA Tegra X1, która wcześniej pojawiła się m.in. w NVIDIA Shield TV.
Zastosowany w Nintendo Switch układ SoC od standardowo implementowanej Tegry X1 różni się jedynie nieco niższymi taktowaniami.
O tym, że w Switchu możemy ujrzeć Tegrę X1 spekulowano jeszcze przed premierą konsoli. Plotki te nie zostały jednak nigdy potwierdzone NVIDIĘ ani Nintendo, a ostatecznie dominować zaczął raczej pogląd, że zastosowany w konsoli chip został zaprojektowany specjalnie na jej potrzeby. Miałoby to o tyle sens, że Tegra X1 nie jest układem pierwszej młodości, a swoją premierę miała jeszcze w 2015 r. Od tamtej pory można ją było znaleźć m.in. w NVIDIA Shield Android TV czy tablecie Google Pixel C. Okazuje się jednak, że wiek układu nie był dla Nintendo przeszkodą by właśnie on stał się sercem nowej konsoli, gdyż zastosowana w Switchu jednostka różni się od standardowej wersji jedynie nieco niższym taktowaniem.
Nintendo Switch - nowa konsola od Nintendo zapowiedziana
W dniu swojej premiery Tegra X1 była jednym z bardziej wydajnych mobilnych procesorów, ponieważ składały się na nią cztery rdzenie Cortex-A57 o taktowaniu 1,9 GHz, cztery Cortex-A53 o taktowaniu 1,3 GHz i układ graficzny korzystający z architektury Maxwell. Od tamtej pory minęło jednak trochę czasu i dziś taka specyfikacja już nie robi na nikim większego wrażenia. Pojawia się więc pytanie czy nie będzie to stanowiło ograniczenia dla developerów, którzy planują tworzyć na Switcha gry? Tu odpowiedź będzie zależała od tego z jakiej perspektywy na problem spojrzymy. Na pewno nie mamy co liczyć na to, że platforma od Nintendo zdoła dorównać konkurencji w postaci PlayStation 4 czy Xbox One, a już tym bardziej PlayStation 4 Pro czy Scorpio. To jednak wiadomo od dawna i problem ten podnosiło już wielu twórców.
Nintendo NX: Układ NVIDIA Tegra zamiast AMD Polaris?
Po lewej: SoC z Nintendo Switch / Po prawej: NVIDIA Tegra X1
Okazuje się jednak, że konsola ma dość mocy obliczeniowej by wygenerować duży otwarty świat dający szerokie możliwości interakcji, a przynajmniej taki obraz daje gra The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Tytuł ten okazał się być zresztą olbrzymim sukcesem i jedną z najlepiej ocenianych produkcji w historii. Sama konsola zresztą też cieszy się olbrzymim zainteresowaniem, choć przed premierą wielokrotnie wróżono jej fiasko. Wszystko wskazuje więc na to, że nawet nieco przestarzała już Tegra X1 zupełnie wystarczy by Switch osiągnął sukces. Widocznie po raz kolejny zadziałała magia Nintendo.
NVIDIA Shield Tablet - Nadchodzi nowa wersja z Tegra X1
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4