PowerVR - Historia Kyro i innych ambitnych układów graficznych
- SPIS TREŚCI -
- 1 - PowerVR - historia Kyro i innych kart graficznych sprzed lat
- 2 - PowerVR - Początki kafelkowej przemiany i zagubiony Microsoft
- 3 - PowerVR - Trident i Midas, czyli pierwsze zauroczenia biznesu
- 4 - PowerVR - NEC PCX1, czyli PowerVR Series1
- 5 - PowerVR - NEC PCX2 i starcie z 3DFX Voodoo
- 6 - PowerVR - NEC CLX2 i PMX1, konsole do gier i słaby Neon 250
- 7 - PowerVR - STMicro Kyro, czyli nowy start
- 8 - PowerVR - STMicro Kyro II i brudne zagrywki NVIDII
- 9 - PowerVR - anulowany Kyro II SE i Kyro III
Na samym początku XXI wieku na rynku procesorów dla kart graficznych dla komputerów osobistych było bardzo tłoczno. Konsumenci do wyboru mieli układy kilku firm, takich jak m.in. NVIDIA, 3DFX, ATI, Trident, S3, Matrox, czy SiS. Do dziś z tej grupy na rynku przetrwała tylko NVIDIA. Kanadyjska firma ATI została w 2006 roku kupiona przez AMD, a jej marka z rynku znikła całkowicie cztery lata później. SiS w 2004 oddzielił dział GPU i nazwał go XGI, choć ten też już nie istnieje. S3 w 1999 roku połączyło się z Diamond Multimedia i raptem rok później zostało kupione przez firmę VIA, a w 2011 całość trafiła w ręce HTC. Wiele lat temu z rynku konsumenckiego wycofał się Matrox i Trident. Był jeszcze jeden podmiot, który co prawda istnieje do dziś, ale nie działa na rynku kart graficznych. Mowa o PowerVR.
Autor: Piotr Gontarczyk
PowerVR to dziś nazwa, która jeśli komuś się kojarzy, to przede wszystkim z rynkiem urządzeń przenośnych, takich jak smartfony, czy tablety. Słusznie. Od wielu lat PowerVR opracowuje kolejne architektury procesorów grafiki przeznaczonych dla tego typu urządzeń, ale też dla wearables, konstrukcji wbudowanych, digital signage, itp. Warto jednak przypomnieć, że PowerVR jescze sześć lat temu było obecne w komputerach osobistych, choć pośrednio, a więc z integrach graficznych Intela, stosowanych w wielu modelach procesorów serii Atom.
PowerVR to marka od lat znana z GPU dla urządzeń przenośnych. Jeszcze dwadzieścia lat temu była jedną z ważniejszych na rynku kart graficznych.
PowerVR nie jest niezależną firmą, a działem brytyjskiego konglomeratu Imagination Technologies. PowerVR samodzielnie nie projektuje procesorów grafiki, a od początku tworzy architektury GPU, na które licencje sprzedaje innym podmiotom. Działa więc na takich samych zasadach, co chociażby firma ARM. PowerVR na swoim koncie do tej pory ma procesory grafiki całkiem sporej grupy firm, takich jak np. Apple, ARM, Intel, Samsung, BlackBerry, STMicroelectronics, NEC, Freescale, MediaTek, Rockchip, Allwinner, Broadcom, czy Texas Instruments. PowerVR, pomimo iż nazwa tej marki na stosunkowo krótko przebiła się do szerszej świadomości użytkowników komputerów, ostatecznie jednak miała i wciąż ma duży wpływ na to, jak wygląda rynek kart graficznych, ale też układów zintegrowanych. Akceleratory grafiki 3D z architekturą PowerVR najpierw były silną motywacją do ostrej pracy dla firmy 3DFX, a potem dla NVIDII. Rywalizacja z tym ostatnim podmiotem doprowadziła do ważnej zmiany na rynku pecetowych kart graficznych - ugruntowania pozycji konstrukcji niskobudżetowych. Zobaczmy, jak PowerVR faktycznie wpływało na cały rynek.
Jeżeli chodzi o rozwiązania typowo konsumenckie, to architektury PowerVR około dwie dekady temu występowały nie tylko w układach dla akceleratorów 3D, a potem dla dedykowanych kart graficznych, ale też w konsolach do gier firmy Sega. Architektury PowerVR w komputerach osobistych zadebiutowały jeszcze przed pojawieniem się NVIDII, a to właśnie ta firma w dużej mierze przyczyniła się do zniknięcia architektur PowerVR z sektora pecetów. Rynek nie lubi pustki i po tym jak NVIDIA ze swojej drogi usunęła najpierw 3DFX, a potem PowerVR, na drodze stanął im nowy przeciwnik - ATI. Z nim już nie dało się łatwo rozprawić.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - PowerVR - historia Kyro i innych kart graficznych sprzed lat
- 2 - PowerVR - Początki kafelkowej przemiany i zagubiony Microsoft
- 3 - PowerVR - Trident i Midas, czyli pierwsze zauroczenia biznesu
- 4 - PowerVR - NEC PCX1, czyli PowerVR Series1
- 5 - PowerVR - NEC PCX2 i starcie z 3DFX Voodoo
- 6 - PowerVR - NEC CLX2 i PMX1, konsole do gier i słaby Neon 250
- 7 - PowerVR - STMicro Kyro, czyli nowy start
- 8 - PowerVR - STMicro Kyro II i brudne zagrywki NVIDII
- 9 - PowerVR - anulowany Kyro II SE i Kyro III
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178