Polacy zostali zapytani o postać Edwarda Snowdena
Edward Joseph Snowden to postać, która w 2013 roku znalazła się w mediach całego świata. Pisały o nim gazety i portale, pokazywany był w telewizji oraz mówiono o nim w radiu. Ten niepozorny z wyglądu informatyk w rzeczywistości był pracownikiem CIA oraz NSA. Ujawnił przy użyciu prasy największą ilość poufnych informacji w historii Stanów Zjednoczonych Ameryki. Został oskarżony i nadal poszukiwany jest pod zarzutem ujawnienia tajemnic państwowych i szpiegostwa przez władze USA, oficjalnie ukrywa się w Rosji. Dzięki niemu światło dzienne ujrzały moralnie wątpliwe praktyki amerykańskich agencji wywiadowczych. Co jednak znaczy dla reszty świata, a co ważniejsze - dla Polaków? Firma F-Secure postanowiła to sprawdzić, a my przedstawiamy krótkie podsumowanie.
Co ciekawe Edward Snowden najczęściej rozpoznawany jest w grupie wiekowej 45-54 lata, a najrzadziej przez ludzi młodych, którzy spędzają najwięcej czasu w internecie i mediach społecznościowych.
Dla przypomnienia - wśród ujawnionych dokumentów było sporo ciekawych informacji, jednak główna uwaga skupiona była na kilku programach National Security Agency. Jednym z nich był PRISM, czyli masowe podsłuchy Amerykanów oraz obywateli innych państw czy możliwość szpiegowania każdego, kto korzystaja z usług firm zlokalizowanych na terenie USA takich jak Apple, Google, Microsoft, Facebook czy LinkedIn. Narażone były nawet tak wielkie instytucje jak Komisja Europejska, ONZ oraz uczestnicy szczytu G20. Według raportu wydanego przez Digital Future1 liczba internautów zaniepokojonych możliwością inwigilacji przez rząd wzrosła z 38% w 2010 roku do ponad 53% w 2015 roku. Innymi słowy świadomość użytkowników drastycznie wzrosła. Pytanie jak to wygląda w Polsce zadawało sobie wielu, zaś firma F-Secure, czyli dostawca rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa, postanowił to sprawdzić we współpracy z firmą Smarscope.
Snowden ujawnia kolejne szczegóły programu PRISM
Mija rok od afery PRISM - Czego nauczył nas Edward Snowden?
Kim jest Edward Snowden? Na to pytanie odpowiedź zna ponad 54% respondentów, 16% słyszało samo nazwisko jednak nie zna postaci demaskatora, zaś dla 28% ludzi jest to kompletnie abstrakcyjna persona. Najciekawsze jest to, że osoby młode (18-24 lata), które najczęściej stykają się z internetem najrzadziej identyfikowały postać amerykańskiego informatyka, jednak jest to nadal spora liczba osób - 45%. Snowden najlepiej rozpoznawany, w 64%, jest przez grupę wiekową 45-54 lata. Jeśli zaś zastosujemy podział płci - aż 64% mężczyzn wie kim jest Edward Snowden, a odsetek kobiet, które udzieliły prawidłowej odpowiedzi wynosi tylko 44%. Bohater, zdrajca? Tutaj opinie są podzielone, jednak przeważnie prowadzi pierwsza opcja. Znowu to panowie popierają jego czyny - 37% z nich mówi, że z całą pewnością postąpił słusznie, a wśród płci piękniej odsetek ten wynosi 27%. Najliczniejsi krytykanci mają 45 do 54 lat - 21% ankietowanych oraz 55 i więcej lat - 23%.
Metadane - Pokaż mi swoje zdjęcie, a powiem Ci kim jesteś...
Co te wszystkie dane nam mówią? Moim zdaniem - Polacy z roku na rok są coraz bardziej świadomi tego, że zdanie "Co raz pojawiło się w internecie, zostaje tam na zawsze" nie jest z palca wyssane. Ludzie zaczynają się pilnować, interesować tym co i komu o sobie mówią poprzez swoje działania w sieci. Pełnej anonimowości nie da się zachować, jednak warto próbować. Naszymi danymi nie są zainteresowani sami przestępcy, ale również obce wywiady oraz wielkie firmy. Najbardziej błahym przykładem mogą być informacje o profilowaniu sprzedawane reklamodawcom. Przed nami nadal długa droga, jednak wygląda ona aktualnie dobrze. A jeśli ktoś uważa, że nie ma nic do ukrycia lub wcale nie zostawia po sobie informacji... cóż - odsyłam go lektury dostępnej tutaj.
Powiązane publikacje

Meta kontra FTC. Kevin Systrom ujawnia, że Mark Zuckerberg postrzegał Instagram jako zagrożenie dla Facebooka
23
OpenAI rozważa zakup przeglądarki Chrome od Google, co oznacza potencjalną rewolucję w dostępie do sztucznej inteligencji
22
Użytkownicy skarżą się, że ChatGPT zbyt często ich chwali. Czy sztuczna inteligencja przestała mówić prawdę?
44
Facebook traci znaczenie wśród młodszych pokoleń. Wewnętrzne e-maile Meta pokazują rosnące problemy z atrakcyjnością platformy
57